17223
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶

برگزاری دوره تخصصی تربیت مربی قرآنی کودک

مدرس دوره تربیت مربی قرآن کودک با اشاره به اینکه در اجرای این دوره از شیوه‌های تدریس مکتب‌الرضا(ع) استفاده می‌شود، امتیاز چنین شیوه‌هایی را در مقایسه با روش‌های سنتی، بهره‌گیری از روش روز و استفاده از قالب‌های جذابی همچون شعر، داستان و بازی ذکر کرد.
به گزارش کودک پرس، دوره تخصصی تربیت مربی قرآنی کودک با حضور ۵۵ نفر از بانوان به‌همت مرکز فعالیت‌های قرآنی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد اصفهان برگزار شد.
این دوره منطبق با شیوه‌های نوین تدریس، ویژه خواهران  به مدت ۴۰ ساعت آموزشی از ششم اردیبهشت‌ماه آغاز شد.
بر اساس این گزارش، در این دوره موضوعاتی مانند روش تدریس روخوانی قرآن کریم همراه تجوید ویژه کودکان قبل از دبستان  با روش‌های بازی، قصه و شعر و همچنین روش تدریس آیات و احادیث موضوعی و کاربردی ویژه کودکان با روش سرود،  قصه، نقاشی و بازی و روش تدریس عملی نماز و پاسخ به سؤالاتی که کودکان می‌پرسند، به مربیان آموزش داده خواهد شد.
امیر‌خانی، مدرس دوره تخصصی تربیت مربی قرآن کودک با اشاره به لزوم تربیت قرآنی کودکان اظهار کرد: امیر‌المؤمنین(ع) در وصیتی به امام حسن مجتبی(ع) فرمودند: «در ابتدا و در گام اول تربیت تو برآن شدم تا قرآن را به تو بیاموزم». این امام بزرگوار در جای دیگر می‌فرمایند: «به فرزندان خود قرآن بیاموزید، قبل از آنکه منحرفین ذهن پاک آنها را با مسائل پوچ و بی‌معنی پر کنند. امام رضا(ع) نیز می‌فرمایند: «هدایت را در غیر قرآن مجویید که گمراه می‌شوید».
ویژگی شیوه‌های آموزش دوره تربیت مربی قرآنی کودک
وی افزود: با توجه به این احادیث تصمیم گرفته شد که این دوره تخصصی با استفاده از شیوه‌های تدریس مکتب‌الرضا(ع) برگزار شود که این شیوه هم‌اکنون در ۵۲ کشور اسلامی استفاده می‌شود و رتبه اول را کسب نموده و در چندین کشور قاره آسیا در حال آموزش است، تا کنون نیز موفق به دریافت حدود ۲۸ تندیس شده و دو سال متوالی از رئیس‌جمهور لوح زرین دریافت کرده است.
امیرخانی ادامه داد: این شیوه آموزشی شامل روخوانی قرآن کریم همراه با تجوید است که به سنین قبل از دبستان تا ششم ابتدایی می‌توان این آموزش‌‌ها را داد.
وی بیان کرد: روش دیگر، تدریس آیات و احادیث به صورت موضوعی-کاربردی است که در قالب آداب تربیت دینی و اخلاقی صورت می‌گیرد. در این روش از آیات و احادیث در بخش‌های از مدرسه تا خانه، از خانه تا مهمانی، از خانه تا مسجد و غیره و در قالب شعر و نمایش استفاده می‌شود.
این مدرس قرآن خاطرنشان کرد: در این دوره، روش تدریس عملی نماز و چگونگی پاسخ به سؤالات گوناگون کودکان مانند اینکه چرا پسران در صف نماز جلوتر از دختران می‌ایستند و یا اینکه چرا در ابتدا باید نیت کرد، به همراه روش کلاس‌داری و تربیت دینی آموزش داده می‌شود.
وی اظهار کرد: این دوره در سه سطح پیش‌مقدماتی، مقدماتی و عمومی و طی ۴۰ ساعت برگزار می‌شود. شیوه کار به این صورت است که هر یک از سبک‌های آموزشی قرآن، جداگانه از سطح یک تا هشت به ‌صورت کامل و با رعایت تجوید آموزش داده می‌شود.
امیرخانی گفت: این شیوه برای دانشجویان، معلمین و مربیان، حوزه‌های علمیه و عموم قابل استفاده است. همچنین در بعضی از شهرستان‌های استان اصفهان از جمله فلاورجان و باغ بهادران، این شیوه برای مدیران، معاونین و معلمین آموزش داده شده است. این شیوه برای کلاس دوم دبستان به بعد استفاده شده و چندین سال نیز در دانشگاه واحد‌های عملی به این روش تدریس شده است.
وی تصریح کرد: تاکنون آموزش مباحث قرآنی به شیوه سنتی صورت گرفته است، اما در این روش به دلیل اینکه آموزش‌ها به شیوه کارگاهی و در قالب شعر، داستان و بازی انجام گرفته و با متد روز پیش می‌رود، بچه‌ها توانسته‌اند به راحتی تجوید و در کنار آن آداب اجتماعی را آموزش ببینند؛ بنابراین استقبال از این شیوه بسیار زیاد بوده است.
ویژگی شیوه‌های آموزش دوره تربیت مربی قرآنی کودک
ویژگی شیوه‌های آموزش دوره تربیت مربی قرآنی کودک
منبع: ایکنا
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار