170301
۲۰ مرداد ۱۳۹۷
رئیس نظارت بر اجرای استاندارد کردستان:

بهره‌برداری از تجهیزات تفریحی بدون مجوز، غیرقانونی است/۷۰ درصد تجهیزات بازی مهدکودک‌های کردستان خارج از دامنه استاندارد اجباری است

رئیس نظارت بر اجرای استاندارد کردستان گفت: تمام تجهيزات تفريحی مشمول مقررات استاندارد اجباری بايد در تمامی شهربازی‌های روباز و سرپوشيده، زمين‌های بازی، مهدهای كودك و پيش‌دبستانی‌ها دارای مجوز استاندارد معتبر بوده و بهره‌برداری از تجهيزات تفريحی بدون اين مجوز، غيرقانونی است.

به گزارش کودک پرس ، شهناز حسن‌زاده اظهار کرد: به منظور استاندارد‌سازی تجهیزات شهربازی‌ها باید شرکت‌های بازرسی مورد تایید سازمان ملی استاندارد ایران،  بازرسی لازم را انجام داده که در صورت عدم انطباق با استانداردهای مربوطه پس از اصلاح و استانداردسازی مجدداً بازرسی و در صورت منطبق بودن با استانداردها برای تجهیز مورد نظر گواهینامه ایمنی سالانه صادر شود.

وی در ادامه بیانات خود افزود: اعتبار گواهینامه صادر شده توسط شرکت بازرسی یکساله بوده که علاوه بر آن هر سه ماه یکبار نیز باید بازرسی ادواری انجام شود و در صورت عدم انجام بازرسی ادواری سه ماهه گواهی ایمنی از درجه اعتبار ساقط می‌شود.

 

به گفته این مقام مسوول، در صورت عدم دریافت گواهینامه استاندارد معتبر و یا غیرقابل استفاده بودن تجهیز بازی  لازم است اقدامات مقتضی برای خارج نمودن تجهیزات فاقد مجوز توسط مالکین و بهره‌برداران  از دسترس کاربران صورت گیرد.

حسن‌زاده تصریح کرد: در راستای حفظ سلامت شهروندان استان کردستان، سازمان ملی استاندارد ایران در سال 96 بودجه‌ای را در راستای بازرسی تجهیزات تفریحی زمین‌های بازی تحت نظارت شهرداری‌ها و مهدهای کودک استان کردستان اختصاص داد که پس از هماهنگی با شهرداری‌ها و اداره کل بهزیستی استان لیست تمامی تجهیزات بازی سطح استان در اختیار شرکت بازرسی قرارداده شد و تعداد 347 تجهیز در 102 زمین بازی بازرسی شد.  از این تعداد 40 درصد تجهیزات قابل اصلاح و استانداردسازی تشخیص داده و اعلام شد که 60 درصد مابقی باید جمع‌آوری شود.

 

وی از بازرسی تعداد 453 تجهیز در بیش از 100 مهدکودک سطح استان بصورت کامل خبر داد و گفت: که از این تعداد 70 درصد خارج از دامنه استاندارد اجباری بوده و 30 درصد تجهیزات بدون استاندارد و قابلیت اصلاح دارد.

رئیس نظارت بر اجرای استاندارد کردستان اذعان کرد: پس از دریافت گزارش شرکت بازرسی کننده، بلافاصله نتیجه بازرسی در قالب جدول و بصورت مصور به تمامی شهرداری‌ها و اداره کل بهزیستی استان کردستان  ارسال شد.

حسن‌زاده عنوان کرد: از ابتدای سال 97 تاکنون تعداد 219 بازرسی از تعداد 212 شهربازی استان توسط این اداره کل بازرسی بعمل آمده است.

وی ادامه داد: در استان در حال حاضر از تعداد 236 مکان بازی ثبت شده در سامانه سیستم نظارت بر تجهیزات تفریحی 193 مکان روباز و 43 مکان سرپوشیده است.

 

رئیس نظارت بر اجرای استاندارد کردستان با بیان اینکه موارد ذیل باید توسط والدین اکیدا مد نظر قرار گرفته و بهره‌برداران تدابیر لازم به‌ منظور جلوگیری از حوادث ناگوار را معمول نمایند گفت: تمامی تجهیزات فعال شهربازی‌ها باید دارای مجوز استاندارد معتبر بوده و بهره‌برداری از تجهیزات شهربازی بدون این مجوز غیرقانونی است.

در کنار تمامی تجهیزات تفریحی تصویری از مجوز و گواهینامه صادر شده برای آن تجهیز به صورت بزرگ و خوانا نصب گردد تا کاربران بتوانند از بهره برداری ایمن از آن وسیله اطمینان حاصل نمایند، در هر کدام از ورودی‌های شهربازی بنر یا استند قابل رویت نصب شود، به شکلی که شماره تلفن مدیر کنترل کیفیت ناظر فنی برای در میان گذاشتن مشکلات مشاهده شده توسط مردم در آن قرار داده شود و همچنین شماره تلفن 1517 برای طرح شکایت مردمی با اداره کل استاندارد در اختیار کاربران قرار گیرد.

 

حسن‌زاده اعلام کرد: در خصوص تجهیزاتی که ساعات کاری طولانی دارند، لازم است در راستای جلوگیری از خستگی تجهیز کارکرد وسیله  دارای استراحت باشد و به طور مداوم  بهره‌برداری نشود.

 

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار