167967
۰۷ مرداد ۱۳۹۷

نکاتی چند در مورد تغذیه کمکی نوزاد

متخصص بیماری‌های کودکان گفت: تغذیه کمکی به دلیل اینکه کودک جویدن را از این طریق آموزش می‌بیند از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گزارش کودک پرس ، رضانیا متخصص بیماری های کودکان گفت: نوزادی که از مادر متولد می شود شش ماه اول تنها شیر مادر برایش کافیست و کودک نیاز دیگری به غذا ندارد و تمام نیازهای تغذیه ای نوزاد را فراهم می کند و شیر مادر خواص ضد میکروبی و تقویت ایمنی بدن را دارد که در شر خشک این ویژگی نیست.

وی گفت: اگر مادر به هر علتی نتواند به نوزاد شیر بدهد می تواند از شیرخشک استفاده کند.

رضانیا گفت:برنامه غذایی کودک توسط سازمان بهداشت جهانی نوشته شده و تا قبل از شش ماه دستگاه گوارش توانایی هضم هیچ نوع غذای کمکی ندارد و بار سنگینی به دستگاه گوارش وارد می کند.

وی با بیان اینکه در برگه واکسیناسیون اینکه چه نوع تغذیه کمکی نوزاد از ماه ششم مجاز است را توضیح داده است گفت:اولین غذای کمکی به شیرخوار با غذاهای نرم فرنی باید آغاز شود.

رضانیا افزود:در دادن غذای کمکی به شیر خوار دو هدف وجود دارد اول اینکه وزن گیری نوزاد مهم است و هدف دوم که مهم تر است اینکه بچه ها یاد بگیرند جامدات مصرف کنند و جویدن یاد بگیرند.

 

وی ادامه داد: از غذای سبک فرنی باید تغذیه کمکی آغاز شود و از مقدار کم و به تدریج افزایش می دهیم اگر غذایی تا15روز هر روز به شیرخوار دادید و نخورد یعنی به ان علاقه ندارد.

متخصص بیماری های کودکان گفت: بعد از فرنی حریر بادام استفاده کنید و بعد شیر برنج است که دانه های برنج دارد و اواخر ماه ششم سوپ جز برنامه های غذایی قرار میگیرد

و ی بیان کرد : متاسفانه برخی از مادران تمام غذاها را به صورت پوره درست می کنند و این به ضرر کودکان است و موجب می شود که کودکان قدرت جویدن را از دست بدهند و جویدن یاد نمی گیرد.

رضانیا گفت: ماه هفتم علاوه بر شیر غذای کمی می خورد و هم جویدن در ان تکامل پیدا می کند و ماه هفتم بسکویت و سیب زمینی و هویج و کدو به صورت پوره استفاده می شود.

 

وی با بیان اینکه سوال اکثر مادران این است که آیا شیر گاو را می توان به نوزاد داد گفت: یکی از معضلات بحث آلودگی های غذایی برای نوزادان است و شیر گاو ممکن است آلرژی زا باشد فقط برای درست کردن شیر برنج و فرنی مجاز است و تا یکسالگی توصیه نمی شود شیر گاو به صورت تنها مصرف شود اگر آلرژی دارد با شیر سویا و یا با شیر خشک درست کنیم.

وی افزود: ماه هشتم غذاها جامد تر می شود و عدس می توانیم اضافه کنیم در ماه اول یک نوبت و ماه دوم دو نوبت و ماه سوم سه نوبت غذای کمکی به نوزاد داده می شود.

رضانیا بیان کرد : در ماه هشتم ماست و دو عدد خرما نیز استفاده می کنیم و زرده تخم مرغی که خوب ابپز شده باشد و از یک هشتم شروع می شود و به تدریج ان را اضافه می کنیم.

وی گفت: سفیده تخم مرغ ،عسل، اسفناج و مرکبات مواد غذایی هستند که نباید تا پایان 12 ماهگی برای نوزاد استفاده شود.

 

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار