موقعیت فعلی شما : خانه/دوران بارداری
1672
۲۰ مرداد ۱۳۹۵

هفته نهم بارداری

مطالب آموزنده و مهم که مادر باید در هفته ی نهم بارداری خود بداند.

کودک شما چگونه تغییر می کند

 

شما اینک ماه سوم را شروع کرده اید و گرچه هنوز نمی توانید حس کنید جنین شما عملاً مشغول آغاز انجام حرکات کوچکی است اعصاب و عضلات او شروع به حرکت می کند.و اینکه می تواند بازوهای خود را خم کند. رشد سریع جنین شما ادامه دارد. به زودی دیگر جنین شما نیازی به کیسه ی زرده نخواهد داشت. زیرا مغز استخوان، کبد و طحال او وظیفه‌ی گلبول سازی را بر عهده می گیرد. کبد او مشغول ترشح صفرا و پانکراس در حال ساخت انسولین است. در حال حاضر ضربان قلب جنین شما 170-160 بار در دقیقه است. او کمی بیش از 3 سانتی متر طول دارد و قبل از پایان این ماه بیش از دو برابر قد خواهد کشید. صفحات جمجمه ی او دارند شکل می گیرند نوک دفاع او شکل گرفته است. او حالا لوله هایی هدایت شده از گلو تاریه هایش دارد.

 

پلکهای او در حالت بسته قرار دارند و تا قبل از هفته بیست و هفتم باز نخواهند شد. او هم اکنون نرمه گوش دارد و در آخر این هفته، بخشهای داخلی گوش او کامل خواهند شد. لب بالایی او نیز کاملا شکل گرفته است و دهان، بینی و سوراخهای بینی او نیز مشخص تر شده اند. نوک انگشتان او کمی بزرگتر شده اند. تمام مفاصل اصلی (شانه ها، آرنجها، مچ ها، زانوها و قوزک پاها) در حال فعالیت می باشند، که به کودک شما امکان می دهند تا اعضایش را حرکت دهد. قلب او اکنون به چهار حفره تقسیم شده است و دریچه ها در حال رشد می باشند. اندامهای تناسلی بیرونی او تشکیل شده اند، اما چند هفته دیگر می توان تشخیص داد که کودک شما پسر است یا دختر.دستگاه گوارش همچنان در حال توسعه است.مقعد تشکیل شده و روده ها در حال رشد هستند.علاوه بر آن ویژگی های اصلی تولید مثل مانند بیضه و تخمدان از این هفته شروع به شکل گیری میکنند. کودک شما در حال تغذیه از بند ناف می باشد که چندین هفته گذشته شروع به رشد و کامل شدن کرده بود.

 

وضعیت بدن مادر در هفته نهم

 

2947

ممکن است شما هنوز هم حامله به نظر نرسید اما ممکن است از لحاظ روحی و عاطفی، شدیدا متلاطم باشید. تغییرات سریع خلق و خو در این مرحله بسیار متداول است؛ اینکه به طور متناوب از احساس اینکه به زودی مادر می شوید، سرخوش یا نگران شوید طبیعی است. این احساسات ممکن است در طی دوران حاملگی و همچنین بعد از به دنیا آمدن نوزاد شما، ادامه داشته باشند. سعی کنید کمی بی خیال باشید. تقریبا همه زوجهایی که در آستانه تولد کودک خود قرار دارند، نگران این مطلب هستند که این کودک ممکن است چه تغییراتی در زندگی آنها به وجود آورد، اما اکثر آنها بعدا می گویند که مادر و پدر شدن بهترین چیزی بوده است که تا به حال تجربه کرده اند.

شما ممکن است بیش از حد احساس نفخ یا باد معده کنید. این امر بدان علت است که مقادیر زیاد هورمون پروژسترون که بدن شما در اوائل دوران حاملگی تولید می کند، ماهیچه ها و عضلات بدن شما (از جمله مجاری معده و روده) را شل می کند. این شل شدن عضلات، فرآیند هضم غذا را کند کرده و ممکن است موچب افزایش باد معده، نفخ، آروغ زدن، باد شکم و کلا افزایش احساسات ناخوشایند در ناحیه شکم، خصوصا پس از مصرف مقدار زیادی خوراکی، بشود.

سینه شما مدام در حال رشد است.البته ممکن است بعلت افزایش حجم خون رگ های آبی رنگ بر روی سینه شما ظاهر شود.و بعلت افزایش سینه، ممکن است در صورتی که سینه بند های بارداری را استفاده نمایید احساس راحت تری داشته باشید.

اگر شما بیشتر از 35 سال سن دارید یا در خانواده شما سابقه بیماریهای ژنتیک مانند فیبروز کیستیک که یک بیماری نادر مادرزادی است وجود دارد، ممکن است بخواهید از مشاوره ژنتیک و یا آزمایش موسوم به CVS یا نمونه برداری از پرزهای جفتی که بین هفته دهم و دوازدهم انجام می شود و برخی عیوب و ناهنجاریها را مشخص می کند، استفاده کنید.

ممکن است در این هفته ولع شما در مورد غذا بیشتر از پیش شود و حتی ولع به چیزهای عجیبی همچون زغال،گچ،یخ و … پیدا کنید ولی لطفا جلوی خود را بگیرید و از خوردن این مواد بپرهیزید ولی از آنجا که این ولع شما نشانه نیاز بدن شما به مواد و یا ویتامین هایی خاص است این مورد را با پزشک خود،در میان بگذارید تا قرص های مکمل مورد نیاز را برای شما تجویز نماید.

اگر این هفته خونریزی ای مشاهده نمودید حتما حتما با پزشک خود در میان بگذارید.خونریزی از هفته 9 به بعد احتمال سقط جنین را به همراه خواهد داشت.

توجه داشته باشید که افزایش هورمون پروژسترون در دوران بارداری لوله های سیستم ادراری را شل می نماید و این امر امکان عفونت و برفک واژن را در دوران بارداری افزایش میدهد.سعی کنید در صورت مشاهده هر گونه تغییر به پزشک اطلاع دهید.برای درمان عفونت در بارداری می توانید زیر نظر پزشک از آنتی بیوتیک های بی خطر استفاده نمایید.

مراقبت های بارداری در هفته نهم

 

2935

 

ممکن است غذاهایی که به آنها علاقه مند بوده اید حال معده شما را برگرداند. همراه با رشد جنین شما، هورمون هایی مانند پروژسترون، بدنتان را پر حجم تر و پهن تر می کند. باید از غذاهای مولد گاز مانند لوبیا و کلم برگ و نیز خوردن غذاهای سنگین و چرب خودداری نمایید اولین معاینه تخصصی زایمان شما در این ماه رخ می دهد که شامل معاینه ی جسمی (قد، وزن، فشار خون و …) و پیشینه ی کامل پزشکی (سلامت زوج، سلامت خانواده و…) می‌باشد. شما باید هر روز ویتامین «ث» به بدن خود برسانید، این ویتامین در میوه هایی مانند مرکبات و گوجه فرنگی و طالبی و … یافت می شود و برای رشد بافت ارتباطی، الیتام زخم، حفظ بدن در مقابل بیماریها و جذب آهن لازم است. پیاده روی کنید، سبزیجات خام بخورید، پوست میوه ها را نکنید، پوست حاوی مقادیر زیادی فیبر است که برای سلامتی شما در دوران بارداری مناسب است.

 

رنگ کردن بخشی از دیوار منزل در طول دوره بارداری، اگر برای کوتاه مدت و محدود باشد برای جنین ضرری ندارد اما برای بلند مدت استشمام بوی رنگ توصیه نمی شود.

 

پنیرها منبع بسیار خوبی از کلسیم می باشند. اما از خوردن هر نوع پنیری پرهیز نمایید. بعضی از انواع پنیرها دارای باکتری خاصی می باشند که می توانند در خانمهای باردار باعث ایجاد عفونتی بنام  لیستریوسیس listeriosis)) شوند.این عفونت‌ها می توانند از طریق هات داگ و غذاهای آماده نیز منتقل شوند، پس بهتر است که از آن‌ها دوری نمایید یا اینکه پیش از مصرف به خوبی آن‌ها را گرم نمایید.

 

نکات تغذیه مادر

 

3216

 

بارداری به شما این فرصت را می‌دهد تا با دید تازه‌ای به عادات غذایی خود نگاه کنید. زیرا این عادات غذایی بر شما و کودک در حال رشدتان تاثیر می‌گذارد.

 

رژیم غذایی سالم؛ مکمل‌های بارداری مانند مولتی ویتامین‌ها را شامل می شود که باید پس از مشورت با پزشک مصرف شود. شما باید از 3 ماه اول بارداری خود یک رژیم غذایی سالم را آغاز و در طول بارداری آن را ادامه دهید.

 

برنامه فعالیت مادر در هفته نهم

 

2953

 

بهتر است که سعی نمایید اجسام سنگین را بلند نکنید.

 

بهتر است زمانی که مینشینید برای این که پاهایتان زیاد تحت فشار نباشند یک صندلی و یا زیر پایی بر زیر پایتان قرار دهید تا پایتان هم سطح بدنتان قرار گرفته و احساس راحت تری داشته باشید.

 

می توانید در صورتی که استرس دارید و یا نگرانی هایی از بدنیا آمدن فرزند جدید دارید برای مقابله به استرس از تمرین های تنفسی استفاده نمایید.

 

یک ساعت قبل از رفتن به باشگاه یا شروع به فعالیت ورزشی، برای جلوگیری از گرسنگی از غذاهایی که کربوهیدرت‌های فراوان دارند مانند نان، کورن فلکس، حبوبات و … استفاده نمایید. از نوشیدن آب پیش، در حین و پس از ورزش غافل نشوید.

 

منبع:    مهدپرتال

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار