موقعیت فعلی شما : خانه/دوران بارداری
1657
۲۰ مرداد ۱۳۹۵

هفته هفتم بارداری

مطالب آموزنده و مهم که مادر باید در هفته ی هفتم بارداری خود بداند.

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

کودک شما هنوز یک دم کوچک دارد (که در اصل، استخوان دنبالچه است) و در هفته های بعدی از بین می رود. تنها قسمتی که با رشد کودک شما، کوچکتر می شود، این دم است. اکنون کودک شما تقریبا 1.2 سانتی متر (به اندازه یک تمشک) است، و مفصل آرنج و همچنین انگشتان دست و پا (که اکنون دیگر قابل تشخیص هستند، هرچند هنوز هم پرده نازکی بین آنها وجود دارد) دارد. در سر او که خیلی بزرگتر از بدن او است، هر دو نیمکره مغز در حال رشد هستند. دندانها و فضای داخلی دهان او در حال شکل گیری است و گوشهای او نیز به رشد خود ادامه می دهند. پلکهای کودک، چشمهایش را (که اکنون کمی رنگی هستند) می پوشانند، و نوک بینی او (که شما یک روز نیشگونش خواهید گرفت) آرام آرام خود را نشان می دهد! ضخامت پوست او به نازکی یک برگه کاغذ است و رگهای او را به وضوح می توان دید.

کودک کوچک شما، آپاندیس و لوزالمعده هم دارد، که نهایتا با تولید هورمون انسولین به هضم غذا کمک خواهد کرد. کبد او مشغول تولید گلبولهای قرمز خون است و یک حلقه از روده های در حال رشد او در جهت بند ناف او شکل می گیرد؛ بند نافش، اکنون رگهای خونی واضحی دارد که عمل تبادل اکسیژن و مواد غذایی با بدن کودک را بر عهده دارد. شما هنوز هم نمی توانید حرکت کردن کودک را حس کنید، اما او مثل یک لوبیای کوچک در حال جست و خیز است و در داخل خانه آبی خود، حرکت می کند.

 

 

وضعیت بدن مادر در هفته هفتم

 

2942

 

این هفته به احتمال زیاد به پزشک زنان و زایمان خود مراجعه خواهید کرد. او در مورد سابقه پزشکی شما اطلاعاتی می‌خواهد. اطلاعاتی نظیر سابقه بارداری‌های قبلی، امراض و عارضه های ژنتیکی که ممکن است در خانواده شما سابقه داشته باشد. علاوه بر این، پزشک تاریخ تولد فرزندتان را به شما خواهد گفت و جدول افزایش وزن شما در طول بارداری را به شما خواهد داد. به احتمال زیاد برای انجام تست های آزمایشگاهی از شما نمونه ادرار خواهد خواست تا اطلاعاتی در مورد گروه خونی، عارضه‌هایی که از طریق آمیزش منتقل می شوند، سرخچه و کم خونی شما داشته باشد. این زمان بهترین موقعی است که هر نوع سوالی که دارید از او بپرسید.

 

رحم شما روز بروز در حال بزرگ شدن است و از اندازه یک مشت گره کرده الآن به اندازه یک گریپ فروت درآمده است.همانطور که رحم شما رشد میکند ممکن است احساس خفیف گرفتگی در شکم و یا درد شدید و ناگهانی عجیب و غریبی را تجربه نمایید.

 

یبوست در این هفته مشکل شایعی است که ممکن است برای خانم های باردار ایجاد شود.چرا که هورمون پروژسترون ناشی از بارداری عملکرد روده ها را مختل نموده و اصطلاحا آن را تنبل میکند.برای رفع یبوست مایعات بسیار بنوشید و در رژیم غذایی خود از غذاهای سرشار از فیبر بهره ببرید.

 

به علت افزایش حجم خون بدنتان در هفته های اول،ممکن است که احساس گرمای شدیدی داشته باشید و نیاز به پوشیدن لباس های کمتری داشته باشید.

 

ممکن است هنوز هم احساس خستگی اشته باشید و این مورد مساله ای عادی است و پس از 3 ماهه اول سطح انرژی شما به حالت طبیعی برمیگردد.

 

همچنین ممکن است در مقایسه با حالت معمولی بسیار بیشتر به توالت نیاز داشته باشید. حجم خون شما در دوران حاملگی به شدت افزایش می یابد، در نتیجه حجم بسیار زیادتری از مایعات از کلیه ها عبور می کند که نهایتا به جمع شدن ادرار بیشتر در مثانه منجر می شود. در ادامه دوران حاملگی، بایستی تهوعها کمتر شوند، هر چند ممکن است نیاز شما به توالت کم نشود.

 

روش هایی برای از بین بردن تهوع های صبحگاهی:

 

1-      وعده های غذایی خود را بیشتر و حجم آن را کم تر نمایید.

 

2-      اجتناب از عذاهای چرب و ادویه دار

 

3-   برخی از زنان فکر میکنند نوشابه های گازدار ممکن است کمک کممده باشند ولی بدانید که نوشابه های گاز دار وضع را بدتر میکنند.

 

4-      زنجبیل در هر نوعی میتواند کمک شایانی به رفع تهوع در شما بکند.چای زنجبیلی،بیسکوییت زنجبیلی و …

 

5-      مطمئن شوید که به اندازه کافی بدنتان ویتامین B6 دریافت میکند.(بیش از حد آن نیز مفید نیست)

 

ممکن است داروهایی باشند که تحمل این حالت را برای شما آسان تر نمایند ولی قبل از تهیه به دکتر و یا داروساز تاکید نماییدکه شما حامله هستید چرا که بسیاری از داروها را نباید در دروران باراری مصرف نمود.

 

مراقبت های بارداری در هفته هفتم

 

2935

 

در دوران بارداری اغلب زنان، خلق متغیر هیجانی را با شدت و ضعف بسیار تجربه می کنند. خلق نا آرام بخصوص در طی سه ماهه ی بارداری به کار هورمون ها در بدن شما مربوط می‌شود. هر چه می توانید برای استراحت و راحتی جسمی انجام دهید. زیرا ناآرامی، بارداری و وضع حمل را سخت تر می کند. نفس های عمیق بکشید. روی یک برنامه ی غذایی سالم تمرکز کنید. تا حدی که پزشکتان اجازه می دهد ورزش کنید

 

انواع سالادها و سبزیجات را جزء اصلی برنامه غذایی خود کنید. تغذیه مناسب باعث برطرف شدن عارضه‌هایی همچون نفخ و یبوست خواهد شد که در دوران بارداری شایع هستند. برگ‌های سبز گیاهان و سبزیجات خوردنی باعث ایجاد تعادل در بدن شما می شوند؛ به علاوه می توانید از زردآلو، کشمش و غذاهای سبوس‌دار نیز استفاده کنید.

 

بهتر است نوشیدن چای و قهوه را کنار گذارده و بجای آن از چای سبز یا دم کرده نعناع بهره جویید

 

شما و کودک‌تان به یک برنامه غذایی کامل احتیاج دارید تا تمام احتیاجات غذایی بدن شما تکمیل گردد. غذاهای لذیذ و خوشمزه ای که هم ویار و گرسنگی را برطرف کند و هم سلامت شما و فرزندتان را در طول 40 هفته بارداری تضمین نماید. پس از همین امروز غذاهایی را که از نظر ارزش غذایی و سلامتی کاملاً بدرد نخور هستند، ترک کنید و سعی کنید غذاهایی کاملاً سلامت و سودمند مصرف کنید.

 

نکات تغذیه مادر

 

2937

 

انواع سالادها و سبزیجات را جزء اصلی برنامه غذایی خود کنید. تغذیه مناسب باعث برطرف شدن عارضه‌هایی همچون نفخ و یبوست خواهد شد که در دوران بارداری شایع هستند. برگ‌های سبز گیاهان و سبزیجات خوردنی باعث ایجاد تعادل در بدن شما می شوند؛ به علاوه می توانید از زردآلو، کشمش و غذاهای سبوس‌دار نیز استفاده کنید.

 

در این هفته چه فعالیت هایی باید انجام دهید.

 

3068

 

لباس های شما و مخصوصا لباس زیرتان روز به روز تنگ تر میشوند. سعی نمایید آنها را عوض کنید تا بدن و شکم و پستان ها تحت فشار نباشند.

ممکن است کمی دچار ترس شوید که آیا توانایی پدر و مادر خوب بودن را دارید یا نه؟

در این دوران بهتر است کارهای سنگین انجام ندهید و برخی از کارها را به شریک زندگیتان واگذار نمایید.حتی در صورتی که همیشه آدمی مستقل بوده اید نیاز است اکنون از همسرتان کمک بگیرید. بارداری امری مشترک بین شما و همسرتان است پس با همکاری از بارداری خود بیشتر لذت ببرید.

چون در این هفته غضروف ها ی نوزاد تبدیل به استخوان میشوند بنابراین میبایست در رژیم غذایی خود به اندازه مکفی مواد لبنی که سرشار از کلسیم هستند را جای دهید.

در سه ماهه دوم انجام رابطه جنسی در صورت عدم وجود جفت در پایین و یا مشکلات خونریزی بلامانع است و نباید از آن ترس داشته باشید چرا که به کودک آسیبی وارد نمی شود.

فهرستی از نامهای انتخابی خود برای اسم کودکتان بسازید؛ در یک لیست ده نام را که می پسندید یادداشت کنید، از همسرتان نیز بخواهید که این کار را انجام دهد. لیستهایتان را به یکدیگر بدهید و هر کدامتان هر کدام از اسمها را که دوست ندارید خط بزنید. این کار را ادامه دهید تا به یک لیست برسید که هر دو همه اسامی موجود در آنرا می پسندید. در مورد دوست داشتن یا دوست نداشتن این اسامی با همدیگر حرف بزنید. برخی از زوجها قانونهایی را برای اسم کودکشان تعیین می کنند؛ می توانید در این موارد با هم صحبت کنید تا به اتفاق نظر برسید.

 

توصیه

 

گاهی اوقات ممکن است دچار استرس شوید ولی ورزش ملایم و صحبت کردن در مور مشکلات می تواند به شما در از بین رفتن استرس کمک کند.

 

شما اصلا نباید سعی کنید رژیم بگیرید و کالری های خود را کم کنید جرا مه شما الآن باردار هستید.توجه داشته باشید که یک زن باردار در روز به 300 کالری بیشتر نیاز دارد.

 

سعی نمایید از حالت ایستاه یک دفعه به حالت دراز کش نروید.ابتدا کمی بنشینید و بعد به حالت درازکش بروید.

 

اگر شما از عینک استفاده میکنید ممکن است در دوران بارداری نمره چشم شما بالاتر رود پس بهتر است به چشم پزشک مراجعه نمایید اما نگران نباشید پس از تولد نوزاد این مشکل برطرف میشود.

 

برای چلوگیری از گرفتگی عضلات پا مایعات بسیار بنوشید و در روز ساق پای خود را بکشید.ضمنا حمام آب گرم قبل از خواب میتواند کمک زیادی برای جلوگیری این عارضه باشد.

 

برنامه فعالیت مادر در هفته هفتم

 

2940

 

بهتر است بیشتر به بهداشت دهان و دندان خود برسید.چرا که یکی از عوارض بارداری پوسیدگی دندان می باشد.البته اگر دهان شما به بلعیدن حساس شده است و دچار تهوع میشوید سعی کنید مسواک را زیادی به درون دهانتان فرو نبرید. اگر میتوانید این هفته به یک دندانپزشک مراجعه نمایید .

 

ورزش

 

2938

 

با استفاده از وزنه‌های سبک می توانید عضلات زردپی، باسن، قسمت تحتانی کمر و شانه ها را تقویت کنید تا بعداً در وضع حمل، حمل کردن کودک با کالسکه، بغل کردن کودک و کبف بچه و … با مشکل مواجه نشوید .

 

 

منبع:   مهدپرتال

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار