162444
۰۶ تیر ۱۳۹۷
یک نویسنده عنوان کرد؛

ادبیات و هنر برای آگاهی کودک و نوجوان از آزار جنسی کافی نیست

پوروهاب گفت: برای اینکه به بچه‌ها یاد دهیم مراقب خود باشند، تنها ادبیات کافی نیست زیرا کارهای هنری و ادبی به طور غیرمستقیم به مسایل می‌پردازد.

به گزارش کودک پرس ، محمود پوروهاب، نویسنده و شاعر کودک و نوجوان در پاسخ به این سئوال که داستان و شعر چه ظرفیتی برای آگاهی بخشی کودکان و نوجوانان در مورد مراقبت از خود دارند،  گفت: در مسیر آموزش اخلاقی به بچه ها و نوع سبک زندگی داستان‌های مذهبی خوبی کار شده است. داستان های زیادی داریم که از منظر و نگاه تربیتی و آموزش اخلاقی برای کودکان و نوجوانان نوشته شده است.

پوروهاب اظهار داشت: برای اینکه به بچه ها یاد دهیم مراقب خود باشند و فریب نخورند تنها ادبیات کافی نیست زیرا کارهای هنری و ادبی به طور غیرمستقیم به مسایل می پردازد و اینگونه مسایل به دلیل اهمیت زیاد، بیشتر از آنکه آموزش غیرمستقیم بخواهد، نیاز به آموزش های مستقیم دارد.

وی با اشاره به نقش مهم مدارس در آگاهی دهی به بچه ها عنوان کرد: اینکه بچه ها را آگاه کنیم تا از خود مراقبت کنند و فریب نخورند به مسئله آموزش در مدارس برمی گردد.  آنچه مسلم است باید کلاسی در نظر گرفته شود و به بچه ها آموزش داده شود تا آنها به راحتی فریب نخورند. علاوه بر بچه ها، اولیا نیز باید آموزش ببینند. والدین باید بدانند چطور از بچه های خود مراقبت کنند و چه اطلاعاتی در اختیار آنها قرار دهند تا بچه ها با آگاهی بتوانند از خود مراقبت کنند.

این نویسنده کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: در قالب مسایل هنری و ادبی اعم از داستان و فیلم می توان مراقبت از خود را به بچه ها آموزش داد اما این مسئله آنقدر مهم است که نباید فقط به داستان و شعر اکتفا کرد.اینگونه مسایل را باید مستقیم بیان کرد. مدارس نقش مهمی در آگاهی دهی به والدین و بچه ها دارند و در این زمینه می توانند از روانشناسان و جامعه شناسان کمک بگیرند.

پوروهاب تصریح کرد: اینکه بچه ها را آگاه کنیم که از خود مراقبت کنند در واقع یک نوع مصون سازی آنها نسبت به ناهنجاری های اجتماعی است. ریشه بسیاری از معضلات اجتماعی در ناآگاهی افراد است. بسیاری از خانواده ها سخت گیری های زیادی دارند. بسیاری از پدر و مادرها با بچه هایشان دوست نیستند. شاگردانی داشتم که جوان بودند اما افسرده بودند وقتی کنکاش کردم و عمیق شدم، دیدم که ریشه افسردگی آنها در مشکلات خانوادگی است. وقتی بچه ها والدین همزبان نداشته باشند و در خانواده احساس تنهایی کنند با دیگران همزبان می شوند و جذب محبت های کاذب می شوند. همین مسئله زمینه سوءاستفاده دیگران را فراهم می کند.

وی بیان کرد: برخی خانواده ها نمی دانند با بچه های خود چگونه رفتار کنند به خاطر همین بچه ها احساس تنهایی شدید می کنند و اگر کسی به آنها ابراز محبتی کند خیلی سریع و بدون در نظر گرفتن جوانب جذب می شوند. اینگونه بچه ها در معرض آسیب های اجتماعی هستند. روانشناسان و جامعه شناسان باید در این زمینه کمک کنند تا آگاهی جامعه بالا رود. مدارس باید برای افزایش آگاهی بچه ها و اولیا کلاس هایی تشکیل دهد، در این صورت نیمی از معضلات اجتماعی و سوِ استفاده از کودکان و نوجوانان در جامعه کاهش می یابد.

منبع: شبستان

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار