159442
۲۰ خرداد ۱۳۹۷

نسل نوجوان با موزه آشنایی ندارد

موزه‌دار بخش خصوصی گفت: خانواده‌ها و نسل قبلی تمایلی به بازدید از موزه ندارند اما در آموزش و پرورش نیز تمایلی مبنی بر اینکه دانش‌آموزها از موزه‌ها بازدید کنند وجود ندارد.

به گزارش کودک پرس ، موزه بخشی از تاریخ، تمدن فرهنگ یک ملت را به نمایش می‌گذارد، تمدنی که اگر در کتاب‌ها خوانده‌ایم در موزه‌ها ملموس می‌بینیم و با تکنولوژی به روز گذشتگان‌مان آشنا می‌شویم.

موزه‌ها همواره یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگران در سفر به مناطق مختلف محسوب می‌شود، اگر چه این موضوع در ایران به این شکل نیست و حالتی برعکس دارد، موزه در کشور ما به عنوان مقصد گردشگری جایگاه خوبی پیدا نکرده و برای این امر برای برنامه‌ریزی و تلاش جدی صورت بگیرد.

فضایی که اگر این آثار نباشند از یادها می‌رود و پس از آن کشورهای همسایه همان تمدن را به نام خود به ثبت می‌رسانند، ارزش ملت‌ها به داشته‌های آن‌ها است و آثار تاریخی ما از آثار ملموس و ناملموس، هویت ملی ما را تشکیل می‌دهد و این بخشی از این هویت ملی در موزه تعریف می‌شود.

در این میزگرد که با محوریت «حمایت از ظرفیت های داخلی» برپا شد و موضوعاتی از جمله زیرساخت های توسعه موزه در اصفهان، مشکلات و چالش های پیش روی موزه‌داران خصوصی و راهکارهای فرهنگی جذب مخاطب به موزه ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

در همین راستا با مجید فروتن موزه‌دار بخش خصوصی به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

 

تشکیل انجمن موزه‌داران چقدر به موزه‌دارها کمک کرده است؟

مجید فروتن: وضعیت به مراتب خیلی بهتر شده است، چندین موزه خصوصی در استان اصفهان وجود دارد اما پراکنده در استان هستیم، می‌توان گفت در هر شهرستان یک موزه خصوصی وجود دارد تا اینکه یک انجمن به عنوان موزه‌داران تشکیل می‌شود.

این انجمن نخستین انجمن موزه‌دارن در کشور است که همه موزه‌داران را جمع کرد و یک بانک اطلاعاتی تشکیل داد؛ این در قدم نخست خوب بوده زیرا این‌گونه موزه‌ها بهتر دیده می‌شوند.

این طور ما بهتر دیده می‌شویم برای مثال در مناسبت‌هایی مانند هفته میراث فرهنگی اغلب صنایع دستی دیده می‌شود و در موزه حرفی زده نمی‌شود و اگر باشد نگرشی در بخش خصوصی نیست.

 

 

در حال حاضر استقبالی از موزه‌ می‌شود؟

مجید فروتن: متاسفانه خانواده‌ها و نسل قبلی تمایلی به بازدید از موزه ندارند شاید به دلیل این باشد که قبلا دیده‌اند یا در تلویزیون تصاویری از آن پخش شده است، اما در آموزش و پرورش نیز تمایلی مبنی بر اینکه دانش آموزها از موزه‌ها بازدید کنند وجود ندارد.

ما بارها به آموزش و پروش نامه‌ای مبنی بر اینکه ورودی موزه رایگان است و آنچه در کتاب‌های آن‌ها آمده در موزه وجود دارد و می‌توانند از نزدیک ببینند، اما رغبتی صورت نگرفته و اگر هم شود هزینه جابه‌جائی و رفت آمد را مطرح می‌کنند و می‌گویند این هزینه را نمی‌توانند قبول کنند.

 

این در حالی است که در کتاب‌های درسی هم به خوبی در مورد موزه اشاره نشده است، در مدارس ژاپن کودکانی که برای ثبت نام دبستان می‌آورند ابتدا از آن‌ها می‌خواهند با 2 چوب غذا بخورند اگر این آداب را به خوبی انجام داد ثبت نام می‌شود چرا؟ چون می‌خواهند سنت‌ها و فرهنگ خود را حفظ کنند ؛ بخشی از فرهنگ ما در موزه‌ها قرار دارد.

همه چیز روزی ساخته می‌شود نقش جهان ساخته شد و مترو نیز به اصفهان آمد اما با این روند معرفت و احترام به گذشتگان از بین می‌رود، در موزه‌ها افراد به خانواده نزدیک می‌شوند.

 

شما و همکارانتان از نهادهای دولتی درخواست کمک داشته‌اید؟

مجید فروتن: موزه‌دار کارخانه‌دار نیست که بگوید ما یک کاری کردیم و به تولید اضافه شد، شخصی دنبال ما نیامده و حتی اجبارمان نکرده است خودمان با عشق و علاقه موزه را ایجاد کرده‌ایم اما انتظاری از دولت داریم این است که اقدامی انجام دهد تا مردم ترغیب به رفتن موزه شوند.

موزه‌دار چشم داشت مالی ندارد اما این انتظار وجود دارد که تبلیغ و معرفی شوند، بسیاری از اشیاء امانت از خانواده‌ها آمده و باید دیده شود.

 

با نهادهای دولتی در اصفهان در این مورد صحبت شده است؟

مجید فروتن: در هر صورت موزه باید دیده شود تا مردم بیایند، الان موزه در نقشه‌های گردشگری نیست و یا اینکه اگر یک گردشگر بخواهد موزه خاصی مانند نسخ خطی ببیند کجا برود؟ و یا هر موضوع دیگر چندی پیش با شهردار اصفهان در این مورد صحبت کردیم و حتی پیشنهاد بروشور تخصصی چند زبانه در این مورد دادیم که استقبال شد.

 

موزه‌داری خطراتی دارد در بسیاری از موارد دیده‌ایم که موزه‌دار اشیاء خود را به دلیل اینکه نمی‌تواند نگهداری کند به صورت خورد به کشورهای خارجی می‌فروشد باید چه اقدامی در مقابله با این کار انجام داد؟

مجید فروتن: این حرف اشتباه است؛ همه موزه‌داران دغدغه فرهنگی دارند کسی که شیئی تاریخی را در چمدان گذاشته و می‌فروشد موزه‌دار نیست بلکه دلال و قاچاقچی است. این شخص همان‌گونه که از کودک خود مواظبت می‌کند می‌تواند از اشیای خود مواظبت کند پس مجموعه‌دار نبود است.

 

نگرش نوجوانان را در بازدید از موزه چگونه می‌بینید؟

مجید فروتن: متاسفانه با موزه آشنایی زیادی ندارند، چندی پیش یک پسرنوجوان در یک جعبه آدامس گذاشته بود به من گفت این آدامس جویده شده یک بازیکن فوتبال خارجی است که به اصفهان آمده ؛ برای من دیدن این صحنه دردآور است چرا نوجوانان ما ارزش و فرهنگ خود را رها کرده‌اند؟ این یک دغدغه فرهنگی است و با موزه می‌توان بخشی از تاریخ، فرهنگ و تمدن کشور خود را به نمایش بگذاریم.

 

 

 

منبع: تسنیم

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار