158975
۱۷ خرداد ۱۳۹۷
آنچه در ستاد ساماندهی امور جوانان بروجرد گذشت؛

از جای خالی ایده‎های خلاقانه جوانان و نوجوانان تا بی‎برنامگی و سیاست‎های تکراری مدیران

بی‏‌برنامگی مدیران و جای خالی ایده‎های خلاقانه جوانان در برنامه‎ریزی برای اوقات فراغت مانع استفاده بهینه و حداکثری قشر جوان و نوجوان از فرصت تعطیلات تابستانه می‎شود.

به گزارش کودک پرس ، همه ساله با نزدیک شدن به فصل تابستان پای موضوع غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان به جلسات مسؤولان کشیده می‌شود، تا بسترساز تدوین و اجرای برنامه‌هایی با این محتوا و محوریت باشد.

امروز نیز در حالی جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان با موضوع غنی‌سازی اوقات فراغت قشر جوان و نوجوان در فرمانداری بروجرد برگزار شد که برخی از مسؤولان همانند سال‌های گذشته برنامه‌های در خور توجهی برای این ایام نداشتند.

بی‌توجهی به اجرای فعالیت‌هایی با هدف محتوا بخشی هر چه بیشتر به برنامه‌های اوقات فراغت دستگاه‌های اجرایی و تأکید چندین و چندباره مدیران به برنامه‌های تکراری و بعضاً کلیشه‌ای سال‌های گذشته به‌خوبی گواه جای خالی خلاقیت در جلسه امروز بود.

در خلال صحبت‌های برخی مدیران می‌شد به‌خوبی شاهد خلأ بهره‌گیری از ایده‌ها و نقطه نظرات جوانان در تدوین و تهیه برنامه‌هایی برای پر کردن اوقات فراغت آنان بود.

 

 

نادیده انگاشتن نقش بازی‌های بومی محلی در غنی‌سازی اوقات فراغت قشر جوان و نوجوان و بی‌توجهی به استفاده از ابزارهای فرهنگی در این زمینه از دیگر کاستی‌های جلسه امروز بود.

از سویی در شرایطی که قشر جوان و نوجوان محلات حاشیه‌ای و کمتر برخوردار شهر بیشتر در معرض آسیب‌های مختلف اجتماعی قرار دارند که به نظر می‌رسید، مدیران برنامه ویژه‌ای برای ساکنان این مناطق نداشتند.

بیان موضوعات نامرتبط با مبحث غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان و ارائه برخی عملکردهای دستگاهی بی‌ربط در نهایت فرماندار بروجرد را بر آن داشت که جور برخی مدیران کم کار و بدون ایده را بکشد و خود خوراک فکری آنان را تهیه کند.

قرار گرفتن لرستان در جایگاه سی و یکم کشور در زمینه ایجاد سمن‌ها در حوزه جوانان به‌خوبی گواه نپرداختن به این مهم و بی‌توجهی نسبت به آن بوده است.

از سویی ارائه آمارهای غیرواقعی از سوی برخی ادارات در اجرای برنامه و برگزاری کلاس‌های تابستانه طی سال‌های گذشته موجب شده که مسؤولان بالادستی با ایده‌آل خواندن فعالیت‌ها در این حوزه، بروجرد از تخصیص اعتبارات فرهنگی بی‌نیاز خوانده و عملاً بودجه‌ای به این شهرستان اختصاص ندهند.

با همه آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد که با تدوین یک بانک اطلاعاتی جامع از نیازها و خواسته‌های جوانان با هدف ترسیم کلی سیاست‌های بر مبنای آن از یک‌سو و تلاش مسؤولانه مدیران برای اجرای برنامه‌های پرمحتوا و البته به دور از آمارهای کاذب از سوی دیگر می‌توان به غنی‌سازی اوقات فراغت قشر جوان و نوجوان امیدوار بود.

 

 

*عملکردهایی به کوتاهی چند کلمه

رئیس جمعیت هلال احمر بروجرد در بیان آمار عملکردی دستگاه اجرایی خود، فعالیت بیش از 400 ورزشکار در سالن ورزشی جمعیت هلال احمر، برگزاری کلاس‎های فرهنگی هنری و کلاس‎های امدادی ویژه جوانان در فصل تابستان را از برنامه‎های این جمعیت برشمرد.

ارائه آموزش‎های صنایع دستی به ویژه در فصل تابستان هم تنها آمار عملکردی ارائه شده از سوی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد در این حوزه بود.

 

*19سرای محله در بروجرد ایجاد می‎شود

شهردار بروجرد با اشاره به اینکه شهرداری نگاه ویژه‎ای به موضوع اوقات فراغت دارد، گفت: ایجاد سراهای محله و اجرای برنامه‎های فرهنگی، اجتماعی و آموزشی در آن‎ها از جمله این سیاست‎ها است.

امیر جاویدپور با تاکید بر اینکه 19 سرای محله در بروجرد ایجاد می‎شود، عنوان کرد: برخی از این سراها پس از ماه مبارک رمضان شروع به فعالیت می‎کنند.

وی همچنین از برپایی تورهای بروجردگردی پس از ماه رمضان خبر و ادامه داد: انجام اقدامات مرمتی و بهسازی ورزشگاه‎ها با هدف آماده‎سازی برای استفاده قشر جوان و نوجوان در ایام اوقات فراغت فصل تابستان از دیگر برنامه‎های شهرداری است.

شهردار بروجرد با تاکید بر استقبال شهرداری از ایده‎های جدید و خلاقانه خاطر نشان کرد: بازه زمانی 20 روزه برای ارسال ایده‎ها در نظر گرفته شده و پس از آن ایده‎های برتر در طراحی المان‎ها و فضاهای شهری به کار گرفته می‎شوند.

 

*ظرفیت سازمان‎های مردم نهاد را ببینید

فرماندار بروجرد ابتدا به ایفای کمرنگ نقش وزارت ورزش و جوانان در حوزه جوانان اشاره کرد و گفت: شاید این وزارتخانه طی سال‎های اخیر بیشتر به حوزه وظایف خود در بخش ورزشی پرداخته است.

رضا آریایی اظهار کرد: با توجه به محدود و اندک بودن امکانات و بضاعت مالی ادارات، استفاده از ظرفیت سازمان‎های مردم نهاد در حوزه جوانان راه‌گشای حل بسیاری از مشکلات خواهد بود.

وی استفاده از ظرفیت سازمان‎های مردم نهاد را بسترساز اجرای کارها و برنامه‎های زیادی دانست و افزود: با وجود محدودیت‎های ادارات و دستگاه‎های اجرایی نقش این سازمان‎ها بسیار بارزتر می‌شود.

فرماندار بروجرد با اشاره به اینکه قرار نیست یک روزه یا یک ساله همه مشکلات جوانان را حل کنیم، عنوان کرد: هر کدام از دستگاه‎های اجرایی به جای تعریف چندین برنامه، یک یا دو برنامه دارای قابلیت عملیاتی و اجرایی را در حوزه کاری خود تعریف و اجرا کنند.

آریایی با تاکید بر اینکه در برنامه‎ریزی برای جوانان باید نظرات و خواسته‎های آنان را مدنظر قرار داد، بیان کرد: علت ناموفق بودن برخی برنامه‎ها این است که بدون در نظر گرفتن تنوع و جذابیت نسل جوان امروزی تدوین شده‎اند.

وی ادامه داد: کلاس‎های تابستانه دستگاه‎های اجرایی زمانی با استقبال جوانان و نوجوانان همراه می‎شود که برای آنان جذابیت داشته و با نیازها و خواسته‎های آنان همخوانی داشته باشد.

*تورهای طبیعت‎گردی و بروجردگردی راه بیندازید

فرماندار بروجرد سپس به ارائه پیشنهاداتی برای مدیران دستگاه‎های اجرایی پرداخت و گفت: راه‎اندازی تورهای طبیعت‎گردی، بروجردگردی و بازدید از اماکن طبیعی، تاریخی، مذهبی و فرهنگی این شهرستان علاوه بر غنی‎سازی اوقات فراغت قشر جوان و نوجوانان زمینه را برای آشنایی آنان با جاذبه‎های تاریخی و تفریحی فراهم می‎کند.

آریایی همچنین از مدیران خواست که امکانات دستگاه‎های اجرایی خود را به اداره ورزش و جوانان به عنوان دبیر ستاد امور جوانان بروجرد اعلام کنند.

 

 

 

منبع:‌ فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار