موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
153571
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
حسینی عنوان کرد؛

در تولید محتوای آموزشی دچار مشکل هستیم/ کتاب نوجوانان با فرهنگ ایرانی همسو نیست

یک فعال حوزه کودک و نوجوان گفت: بیش از هشتاد درصد کتاب‌های آموزشی ترجمه‌ای هستند و محتوای ایرانی مغفول مانده است.

به گزارش کودک پرس ، سجاد حسینی فعال حوزه کودک و نوجوان در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص برگزاری نمایشگاه کتاب امسال گفت: قطعا نمایشگاه بزرگی مثل نمایشگاه کتاب که هر ساله برگزار می شود با نقاط مثبت و منفی زیادی رو به رو می شود؛ طبیعی است که در اجرای چنین نمایشگاه هایی شاهد مشکلاتی باشیم اما بعضی از این مشکلات خصوصا در غرفه های کودک و نوجوان بیش از پیش مشهود و آزاردهنده است.

 

حسینی در تشریح مشکلات نمایشگاه کتاب در غرفه‌های آموزشی گفت: اولین مسئله، بحث مکان غرفه های کودکان و نوجوان است؛ این غرفه‌ها پراکنده بوده و در یک جا تجمیع صورت نگرفته است؛ این مسئله باعث شده که بسیاری از خانواده‌ها از تمام غرفه‌ها در حوزه کودک و نوجوان خصوصا غرفه‌های آموزشی بازدید نداشته باشند.

 

این فعال حوزه کودک و نوجوان افزود: دومین مشکل، نبود جایی برای نشستن و استراحت است؛ در هنگام بازدید و خرید کتاب از غرفه‌ها خانواده‌ها، کودکان و مادران آن‌ها خصوصا مادران باردار یا شیرده نیاز به نشستن دارند؛ در حالی که در غرفه‌های کودک و نوجوان جایی برای نشستن و استراحت تعبیه نشده است.

حسینی با بیان اینکه در خصوص تولید محتوای آموزشی دچار مشکل هستیم، گفت: عمدتا شاهد هستیم که کتاب‌های موجود در غرفه‌های آموزشی کودکان و نوجوانان بیشتر محتوای ترجمه‌ای دارند. از نظر نوع محتوا تنها چیزی حدود بیست درصد کتب عرضه شده در نمایشگاه تالیفی است؛ کتب موجود بیشتر ترجمه‌ای بوده و همراه با انیمیشن‌های خارجی است.

 

این فعال حوزه کودک و نوجوان با بیان اینکه در خصوص تولید محتوای آموزشی دچار مشکل هستیم، گفت: به غیر از محتوای کتب کنکور که طبق آموزش رسمی مدارس تنظیم شده است؛ در کتاب های آموزشی دیگر اعم از کتب آموزشی مهدکودک (واحدهای کار)، آموزش ابتدایی و آموزش‌های جنبی بیش از هشتاد درصد ترجمه ای بوده و محتوای ایرانی مغفول مانده است.

وی افزود: ما در حوزه کودک و نوجوان اقدام به تولید محتوای غیرهمسو با فرهنگ ایرانی می‌کنیم؛ برای نمونه چندجلد کتاب تاریخی در خصوص تاریخچه فراماسونری در نمایشگاه کتاب عرضه شده است که هیچگونه نتیجه‌گیری آموزشی در خصوص فراماسونری ندارد؛ هیچ نقدی بر این جریان نمی‌کند؛ یعنی اصلا این موضوع و اثرات این گروه‌ها در استعمار کشورها دیده نشده و به نوعی تبلیغ فعالیت‌های این گروه‌هاست؛ همچنین کتاب‌هایی را می بینیم که به طور غیر مستقیم به بیداری جنسی منجر می شود.

 

 

مسئولین آشنا به محتوای کتب نمایشگاه نیستند

مدیرمسئول کودک پرس با اشاره به این مطلب که در خصوص عرضه کتب نامناسب به مسئولان نمایشگاه کتاب تذکر دادیم گفت: مدیر بخش کودک نمایشگاه هم مخالف بودن این گونه کتاب‌ها در نمایشگاه است؛ این نشان می دهد که خیلی از مسئولین آشنا به محتوای کتب عرضه شده در نمایشگاه نیستند؛ برخی از کتاب‌ها شاید محتوای آنچنان بدی هم نداشته باشد اما مناسب سنین کودک و نوجوان نیست.

 

حسینی یادآور شد: نهادهای مسئول باید بر محتوای کتب آموزشی کودکان و نوجوانان نظارت بیشتری داشته باشند تا در سال‌های آینده شاهد رشد کیفی و کمی محتوای آموزشی همسو با فرهنگ خود باشیم.

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار