موقعیت فعلی شما : خانه/استانها
15264
۱۸ دی ۱۳۹۵

کودکان قمی تحت مراقبت غربالگری تنبلی چشم قرار گرفتند

در این طرح 2 کودک برای عمل چشم شناسایی شدند که بر روی یک کودک عمل چشم انجام شد و نفر دوم با معاینه های پزشکی به زودی عمل می شود.

به گزارش کودک پرس، الهام بهشتی نیا با اشاره به اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم از اول آبان ماه تا 10 دی ماه امسال افزود: در این طرح 2 کودک برای عمل چشم شناسایی شدند که بر روی یک کودک عمل چشم انجام شد و نفر دوم با معاینه های پزشکی به زودی عمل می شود.
وی ادامه داد: از تعداد کودکان شرکت کننده در این طرح، چهار هزار و 20 تن از اتباع خارجی بودند.
مسئول اجرایی طرح پیشگیری از تنبلی چشم در قم با اشاره به ارجاع کودکان به متخصصان بینایی سنجی و چشم پزشکان گفت: در صورتی که مربیان مهدهای کودک و پیش دبستانی با استفاده از تابلو E معاینه های اولیه را انجام دهند و متوجه شوند که کودکان استانداردهای بینایی را ندارند آنان را به مراحل بعدی که متخصصان بینایی سنجی و پزشکان هستند معرفی می کنند.
بهشتی نیا ادامه داد: در این مرحله، یک هزار و 560 تن به متخصصان بینایی سنجی مراجعه کردند که برای 569 تن عینک تجویز شد و 12 تن به چشم پزشکان مراجعه کرده و از تعداد 2 تن نیاز به عمل چشم داشتند.
وی بیان داشت: هزینه های عمل این 2 کودک به صورت رایگان از سوی سازمان بهزیستی پرداخت می شود.
وی به تعداد متخصصان چشم پزشکی در اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم اشاره کرد و گفت: 12 متخصص بینایی سنجی و 2 پزشک متخصص در مراحل دوم و سوم این طرح همکاری می کنند.
مسئول اجرایی طرح پیشگیری از تنبلی چشم در قم ابراز داشت: برای این طرح 300 پایگاه فعال شده بود که از این تعداد 73 مهد کودک بهزیستی، 6 مهد روستایی، 60 مهد قرآنی، 120 مهد اداره کل آموزش و پرورش، 20 مهد زبان، هشت درمانگاه، 9 پایگاه بهداشتی، 10 پایگاه خدمات اجتماعی بهزیستی، 12 مسجد، هفت موسسه بهزیستی، یک مجتمع بهزیستی در داخل شهر قم و مجتمع های خدماتی بهزیستی در روستاها خدمات طرح پیشگیری از تنبلی چشم را ارائه می کردند.
وی اضافه کرد: هم چنین 30 تیم سیار در روستاهای بخش های پنج گانه قم برای تسهیل در خدمات رسانی این طرح فعالیت داشتند، ضمن این که سه پایگاه فعال به صورت دائمی وضعیت بینایی کودکان را پیگیری می کنند.
بهشتی نیا با اشاره به این که در استان قم 66 هزار کودک در رده سنی سه الی 6 سال وجود دارد گفت: تا کنون بیش از 80 درصد از این کودکان در طرح غربالگری تنبلی چشم شرکت کردند، ضمن این که تعدادی از پایگاه ها هنوز آمار قطعی مراجعه کنندگان را جمع بندی نکرده اند.
وی آماری از طرح غربالگری تنبلی از چشم در سال گذشته ارائه کرد و گفت: سال گذشته 100 پایگاه، خدمات بینایی سنجی را ارائه کردند که موفق به غربالگری 48 هزار کودک شدند که امیدواریم با شناسایی به موقع و اقدام های پیشگیرانه از 50 درصد معلولیت ها جلوگیری کنیم.

 

 

منبع: ذاکرنیوز

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار