149081
۱۵ فروردین ۱۳۹۷
نوید سیدعلی اکبر

توجه به تجهیز کتابخانه‌های مدارس

نوید سیدعلی اکبر معتقد است، جایگزین کردن پیک نوروزی با کتابخوانی، خوب است اما کتاب خواندن را برای بچه‌ها تبدیل به نوعی تکلیف می‌کند، درحالیکه نباید کتاب خواندن را تبدیل به وظیفه کنیم.

به گزارش کودک پرس ، نوید سیدعلی اکبر درباره هدیه دادن کتاب در ایام و مناسبت‌های مختلفی مانند نوروز گفت: معمولا به عنوان عیدی، کتاب یا پول به بچه‌ها عیدی نمی‌دهم. سعی می‌کنم چیزهای جذاب‌تری مانند بازی‌های فکری عیدی بدهم. البته کتاب هم جذاب است اما بچه‌ها انتظار ندارند در ایامی مانند نوروز یا تولد کتاب هدیه بگیرند.

این نویسنده در ادامه به خاطره‌ای از دوران کودکی‌اش اشاره کرد و گفت: عمه‌ای داشتم که معلم بود و بسیار اهل فرهنگ و کتابخوان بود. به دلیل علاقه زیادی که به کتاب داشت سعی می‌کرد به ما هم کتاب عیدی بدهد درحالیکه ما همیشه دوست داشتیم پول عیدی بگیریم. و از اینکه عمه به ما کتاب عیدی می‌داد ناراحت می‌شدیم و فکر می‌کردیم او خسیس است که به ما پول نمی‌دهد. اما او کار خودش را می‌کرد.

وی افزود: در آن زمان کتاب ارزان بود و عمه خانم برای اینکه ما متوجه قیمت کتاب‌ها نشویم و مقدار پولی که برای خرید کتاب‌ها هزینه کرده است را محاسبه نکنیم روی قیمت کتاب‌ها را با ماژیک سیاه می‌کرد. و یکی از برنامه‌های ما در ایام نوروز پاک کردن رنگ ماژیک و پیدا کردن قیمت کتاب بود. به یاد دارم یک بار کتاب «هوشمندان سیاره اوراک» از فریبا کلهر را که کتابی علمی -تخیلی بود به من عیدی داد. ما معمولا کتاب‌ها را در ایام عید نمی‌خواندیم بعدا که فرصت پیدا می‌کردیم آن‌ها را می‌خواندیم، اما من این کتاب را همان موقع خواندم و از آن خوشم آمد و قصه آن هنوز در ذهنم مانده است.

سیدعلی اکبر در ادامه به طرح جایگزینی کتاب خوانی و حذف پیک نوروزی اشاره کرد و گفت: اینکه بچه‌ها را به کتاب‌خواندن تشویق کنیم، خوب است اما اینکه آن را جایگزین پیک نوروزی کنیم که یک تکلیف بود، خوب نیست. من با این روش علاقه‌مند کردن بچه‌ها به مطالعه چندان موافق نیستم، نباید کتابخوانی را تبدیل به یک وظیفه کنیم.

وی بیان کرد: بهتر است با استفاده از روش‌های دیگر مردم را به کتاب خواندن تشویق کنیم. کتاب خواندن باید از سر شوق و علاقه باشد و حالت امر و نهی نداشته باشد.

این نویسنده درباره طرح‌های حمایتی برای ترویج کتابخوانی گفت: ارائه تخفیف برای خرید کتاب به این معنی است که کتاب گران است، بهتر است کتابخانه‌های سطح شهرها و کتابخانه‌های مدارس را تجهیز کنند تا دسترسی مخاطبان و بچه‌ها به کتاب افزایش یابد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار