موقعیت فعلی شما : خانه/دسته بندی نشده
14763
۰۸ دی ۱۳۹۵

ادبیات کودک در مجلس هیچ جایگاهی ندارد

در بودجه‌بندی چقدر به ادبیات کودک تخصیص داده می شود؟ متاسفانه ادبیات کودک هیچ نماینده ای در دولت و مجلس ندارد.

به گزارش کودک پرس، شهرام اقبال‌زاده، منتقد ادبیات کودک و نوجوان عصر دیروز در دومین نشست منتقدان کتاب کودک و نوجوان که با حضور جمعی از نویسندگان و سردبیران مجلات فرهنگی و ادبی در سرای اهل قلم برگزار شد، گفت: در حوزه فرهنگ مقوله‌ای به اسم نقد داریم، نقد چیست، کار نقد چیست، نقد از چه زمانی به وجود آمده است؟ تمام این سوال ها قابل بحث و بررسی است. نقد بالاترین مرحله شناخت است.

اقبال‌زاده با طرح این سوال که جایگاه ادبیات کودک کجاست، عنوان کرد: در جامعه میدان های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی داریم؛ میدان ها می خواهند هر کدام از حیثیت خود دفاع کنند، میدان سیاسی میدان قدرت است، میدان قدرت جایی است که مبارزه بر سر تخصیص منابع است. می گویند ما تنها انقلاب فرهنگی جهان هستیم اما بودجه ها را که نگاه می کنیم طور دیگر است. ببینید تخصیص بودجه برای میدان های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی چقدر است، ببینید نهادهای غیرفرهنگی چقدر بوده می گیرند و بودجه نهادهای فرهنگی چقدر است؟

این منتقد ادبیات کودک و نوجوان تصریح کرد: در بودجه‌بندی چقدر به ادبیات کودک تخصیص داده می شود؟ متاسفانه ادبیات کودک هیچ نماینده ای در دولت و مجلس ندارد. دو سال و نیم است که فراکسیون کودک در مجلس تشکیل شده است، این فراکسیون در این مدت چه اقداماتی انجام داده است، ما قبلا در مجلس یک نماینده داشتیم، آقای مجتبی رحماندوست نماینده ما بودند، همان قدر که ما از بچه های فلسطین دفاع می کنیم باید از بچه های خود هم دفاع کنیم.

اقبال‌زاده خاطرنشان کرد: نهاد کودکی در عرصه اجتماعی کی متمایز می شود؟ آیا کودک به عنوان یک قشر استراتژیک در اجتماع جایگاهی داشته است؟ در جامعه صنعتی که قشر اداری و کارافزارهای مدرن می خواهند چرخ صنعت را بگردانند آموزش و پرورش عمومی درست می کنند. آموزش و پرورش پاسخگوی بخش سخت افزاری جامعه است اما نیازهای کودک و دوران کودکی را پاسخ نمی دهد.

این نویسنده و منتقد ادبیات کودک و نوجوان با اشاره به اهمیت دوران کودکی بیان کرد: بازی، لذت و خلاقیت در این دوران مهم است. نشریات نقد دنبال این هستند که ادبیات خلاقه که پاسخگوی نیازهای کودک است کدام آثار هستند؟ حوزه ادبیات کودک برای اینکه بتواند خود را تعریف و تثبیت کند باید از میدان ادبی کودکان دفاع کند.

اقبال‌زاده در مورد معرفی کتاب اظهار داشت: یکی از ژانرهای معرفی کتاب مصاحبه است. در مجلات باید یک حوزه نظریه داشته باشیم، باید مصاحبه های تخصصی داشته باشیم. متاسفانه نشریاتی نداریم که تداوم داشته باشند، مدام سردبیرها عوض می شوند و نگاه به کودک هم عوض می شود.

وی خاطرنشان کرد: در فرهنگ و ادبیات کودک باید یا عاشق بود یا دیوانه و یا هر دو. نویسندگان و منتقدان ادبی باید سیر باشند تا بتوانند بنویسند و نقد کنند، زندگی آنها از طریق تولیدات‌شان تأمین می شود.

منبع: شبستان

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار