موقعیت فعلی شما : خانه/دسته بندی نشده
14760
۰۸ دی ۱۳۹۵

تأثیر مشاعره بر کشف استعداد نوجوانان

اگر چه مشاعره را به صورت عامیانه می‌توان نوعی بازی یا سرگرمی هنرمندانه دانست اما این مهارت در جلب نظر افراد به ادبیات و شعر و شاعری بی‌تأثیر نخواهد بود.

به گزارش کودک پرس، مشاعره یکی از برنامه‌های پرببینده تلویزیون است اما طعم شیرین دیدن این رقابت‌های ادبی در کودکان و نوجوانان دلنشین‌تر است. اگر چه مشاعره را به صورت عامیانه می‌توان نوعی بازی یا سرگرمی هنرمندانه دانست اما این مهارت در جلب نظر افراد به ادبیات و شعر و شاعری بی‌تأثیر نخواهد بود.

مسئول واحد ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان و کارشناس آفرینش‌های ادبی چندی است که برنامه مشاعره را در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به راه انداخته است. «شیرین دارایی» در این باره می‌گوید:« مشاعره یک بازی یا سرگرمی در ادبیات است. این بازی با حفظ و خواندن اشعار انجام می‌گیرد. به این ترتیب که اگر شما یک بیت شعر بخوانید نفر بعدی شما باید با آخرین حرف آن شعر یک بیت شعر دیگر بگوید. این بازی قوانینی هم دارد. از جمله این‌که مکث طولانی، اشتباه خواندن شعر یا قرائت ابیات تکراری باعث می‌شود شرکت‌کننده خاطی مسابقه را به سایر حریفان واگذار ‌کند.»
وی می‌افزاید: مشاعره در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یک فعالیت فرایند محور است. به این معنی که مربیان فرهنگی و ادبی ما برنامه‌های مهمی در راستای آشنایی با شعر و عناصر آن و شاعران و شعرخوانی اجرا می‌کنند.
دارایی می‌گوید: در حال حاضر مشاعره روشی برای جذب نوجوانان به این حوزه از فعالیت‌های ادبی است و صرفا به‌عنوان یک فعالیت تفننی و سرگرمی به مشاعره پرداخته نمی‌شود.
وی با اعلام این نکته که اجرای این فعالیت‌ در راستای دیگر فعالیت‌های کانون از قبیل برنامه‌های آشنایی نوجوانان با شاعران کشور و برگزاری کارگاه‌های شعرسرایی است مربیان به شناسایی و کشف استعدادهای درخشان اقدام می‌کنند و شاعران آینده را از میان نوجوانان مستعد و علاقمند پرورش می‌دهند.
از این رو، برگزاری مسابقات مشاعره یکی از فعالیت‌های مربوط به شعر و شعر خوانی است که کانون مسئول و هماهنگ‌کننده این مسابقات در استان است.

 

زنجان، شهری شاعر خیز
دارایی می‌افزاید: زنجان با مردمی دوستدار شعر و به‌ویژه اشعار آیینی‌‌ شهری شعرخیز است. وجود تعدادی از مشاهیر شعر معاصر همانند عالم عارف «حکیم هیدجی»، غزلسرای بزرگ معاصر «حسین منزوی» که تحولی در غزل امروز به وجود آورد و همچنین شاعران متاخرتر مانند «هوشنگ جعفری» و دیگر شاعران منطقه باعث علاقه‌مندی و گرایش نسل جوان استان به شعر و شاعری شده است.
وی اظهار می‌کند: مشاعره می‌تواند باعث فراموش نشدن آثار و اشعار این شاعران و هنرمندان شود. کشف و پرورش استعدادهای نوجوانان و جوانان به ماندگاری نام و آثار این بزرگان نیز کمک می‌کند.
مسئول واحد ادبی کانون استان اعلام می‌کند: در کانون فعالیتی دیگر نیز به نام کارگاه‌های نوشتن خلاق تشکیل شده است.
دارایی در این باره ادامه می‌دهد: اعضا از همان ابتدای عضویت با شرکت در این کارگاه‌ها با واژه‌ها و ظرفیت‌های مختلف کلمات و مبحث تخیل آشنا می‌شوند. چنان که می‌دانیم این دو ابزار اصلی شعر هستند و این آشنایی از طریق بازی مشاعره انجام می‌گیرد.
وی تصریح می‌کند: اعضای علاقه‌مند به این کارگاه‌ها معمولا شرکت‌کننده‌های اصلی مشاعره‌ها هستند.
دارایی می‌افزاید: در کانون معمولا افراد از 11 سالگی در مسابقات مشاعره شرکت و در کنار فعالیت‌های مربوط به شعر و شعر خوانی، مشاعره را به صورت سنتی اجرا می‌کنند.
وی با اشاره به این‌که این فعالیت‌ها در کانون برای اعضای 7 تا 17 ساله عضو مراکز فرهنگی هنری اجرا می‌شود ادامه می‌دهد: در بخش معرفی شخصیت، شعرا و آثارشان نیز معرفی شده و در مبحث شعرخوانی با درست خواندن شعر آشنا می‌شوند.
دارایی اظهار می‌کند: در کارگاه‌های نوشتن خلاق و شعر‌سرایی، اعضا کتاب‌های شعر منتشر شده کانون را امانت می‌گیرند و مطالعه می‌کنند.
این مسئول ادامه می‌دهد: ویژه برنامه‌هایی هم با عنوان «شاعرانه‌ها» در مراکز کانون استان برگزار می‌شود که اعضا در این برنامه شاعر مورد علاقه خود را به دیگران معرفی می‌کنند و نمونه اثری از این شاعر را با رعایت تمامی اصول شعرخوانی برای دوستانشان می‌خوانند.
دارایی با بیان این‌که بعضی از فعالیت‌های مشارکتی کانون با حضور اولیا انجام می‌شود، می‌گوید: در مرکز شماره 1 کانون چند نفر از والدین هم در برنامه‌های مشاعره شرکت می‌کنند.
این کارشناس آفرینش‌های ادبی می‌افزاید: در راستای اهدافی که داریم هر از چند گاهی جشنواره‌ها و مسابقاتی نیز به صورت استانی یا کشوری برگزار می‌شود که نوجوانانی از استان زنجان به مراحل کشوری نیز راه پیدا کرده‌اند.

 

 

منبع: خبرآنلاین

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار