137974
۱۴ بهمن ۱۳۹۶
رئیس سازمان بهزیستی:

سالانه ۳۰ هزار نوزاد معلول در کشور متولد می‌شود/ افزایش ۱۹ درصدی بودجه بهزیستی در لایحه

رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه سالانه ۳۰ هزار نوزاد معلول در کشور متولد می‌شود، گفت: طبق بررسی که در سیستان و بلوچستان از ۱۵۰ کودک که در اختیار ما قرار گرفتند، حدود ۵۱ درصد والدین این نوزادان معتاد هستند.

به گزارش کودک پرس ، انوشیروان محسنی بندپی در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: اعتیاد به عنوان مهمترین و با اهمیت‌ترین آسیب اجتماعی در کشور در دست برررسی است.

وی ادامه داد: اعتیاد نه تنها ساختار و وظیفه‌مندی یک شخص را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه در حوزه طلاق، همسرآزاری، کودک آزاری و … نیز تاثیر بسزایی دارد.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه همه تلاش بهزیستی انجام اقدامات پیشگیرانه در حوزه اعتیاد است، افزود: امروز 5 هزار تیم در 5 هزار محله که ریسک مصرف مواد مخدر در انجا بالا است، مستقر شده است.

محسنی بندپی تغییر و کاهش سن مصرف و افزایش مصرف زنان و افزایش مصرف همزمان چند نوع ماده مخدر را از جمله تغییر رویه مصرف مواد مخدر در جامعه امروز اعلام کرد و گفت: بر همین اساس امروز ما پنج مرکز نگهداری کودکان را کشور در راه‌اندازی کرده و 47 مرکز نگهدای زنان هم فعال است.

 

وی با اشاره به اینکه یک مرکز ویژه نیز در تهران داریم که برای مادران و کودکان است، گفت: یک موضوع دیگر نیز تقویت تراپی سنترها است که تقویت شده و امروز 27 استان مرکز اجتماع محور دارند که در این مراکز به حمایت‌های اجتماعی و روانی نیز توجه می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه برای سال آینده بودجه بهزیستی با کمک مجلس مساعدت خوبی شده است، افزود: 2 هزار و 500 میلیارد تومان بودجه برای بهزیستی غیر از افزایش 10 درصدی مستمری مددجویان در نظر گرفته شده است.

محسنی بندپی با اشاره به اینکه یک رقمی نیز برای کاهش فقر و افراد پشت نوبتی در نظر گرفته شده است، افزود: در مجموع سال آینده بودجه بهزیستی 19 درصد افزایش خواهد یافت که از این میزان 14 درصد پیشنهادی بهزیستی بوده و 5 درصد را مجلس افزایش داده است.

 

وی با بیان اینکه طبق شیوع‌شناسی صورت گرفته در میانگین سنی 15 تا 25 سال به ازای هر 6 مرد معتاد یک زن معتاد، 25 تا 45 سال نیز 17 مرد یک زن معتاد، 45 تا 60 سال نیز 17.7 مرد و یک زن معتاد است، افزود: این آمار در سال 1394 گرفته شده و استخراج شده است.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه اگر  اعتیاد یک زن که اتفاقا باردار و در مرحله زایمان است، تشخیص داده شود که اعتیاد ادامه دارد، طبق قانون  و توافق بین وزارت بهداشت و بهزیستی کودک از مادر گرفته شده و تحویل بهزیستی می‌شود، گفت: اما اینکه برخی اوقات نوزاد نیز معتاد متولد می‌شود را نیز داریم، بر همین اساس طبق بررسی که در سیستان و بلوچستان از 150 کودک که در اختیار ما قرار گرفتند، حدود 51 درصد هم مادر و هم پدر معتاد، 38 درصد کسانی بودند که مادر معتاد و بقیه کسانی بودند، که فقط پدر معتاد بوده است.

 

بندپی با اشاره به اینکه شرط بازگرداندن نوزاد به مادر معتاد ترک اعتیاد است، تصریح کرد: اگر خانواه نوزادی که بدسرپرست است، ما حاضریم یارانه بدهیم که خانواده نوزاد را نگهداری کنند.

وی با اشاره به اینکه سال قبل 46 هزار اشتغال توسط بهزیستی ایجاد شده که 25 هزار نفر آن معلول بوده است، تصریح کرد: با حمایت دولت چند بند برای اشتغال معلولان فراهم شد که یکی از آنها پرداخت پنج سال حق بیمه به کارفرما و پرداخت وام 4 درصد به کارفرمای معلولان از جمله امتیازهایی است که دولت به کارفرمایانی که از معلولان استفاده می‌کنند ارائه می‌کند.

 

رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه طبق قانون باید 30 درصد از مشاغل منشی‌گری و اپراتوری دستگاه‌ها باید به معلولان اختصاص داده شود، تصریح کرد: این امر نیز کمک شایانی به معلولان می‌کند.

وی با اشاره به اجرای طرح غربالگری مشاوره ژنتیک ازدواج گفت: ما سالانه 25 هزار تا 30 هزار کودک معلول بدو تولد داریم، اما این توان در کشور وجود دارد که قبل از ازدواج مشاوره ژنتیک ارائه شده و از این معلولیت‌ها جلوگیری شود.

بندپی با اشاره به اینکه برای پیشگیری از این امر طرح غربالگری ژنتیک ازدواج نوشته شده است، گفت: بر این اساس هر خانواده تحت پوشش کمیته و بهزیستی و هر خانواده که یک معلول پیش از این داشته است، ما حق مشاوره را پرداخت می‌کنیم.

 

رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه دومین آسیب اجتماعی در کشو طلاق است، گفت: 45 درصد از طلاق‌های کشور در پنج سال نخست زندگی رخ می‌دهد و در این رابطه بیشتر زنان متضرر هستند چون از نظر اقتصادی ضعیف‌تر هستند.

وی با اشاره به اجرای طرح”نماد” در کشو افزود: هدف کلی این طرح، توانمندسازی دانش آموزان و مقابله با آسیب‌های اجتماعی از طریق مداخله به موقع و موثر با استفاده از رویکرد پیشگیری رشدمدار است.

 

بندپی همچنین به بحث آموزش‌های پیش از ازدواج نیز تاکید کرد و گفت: شیب طلاق در کشور مهار شده اما ازدواج در کشور کم شده است.

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار