136912
۰۸ بهمن ۱۳۹۶
مدیرکل بهزیستی استان کرمان:

۱۷۰۰ کودک در ۶۱ مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست کرمان حضور دارند

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به وجود ۶۱ مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست در این استان گفت: یک‌هزار و ۷۰۰ کودک در این مراکز نگهداری می‌شوند.

به گزارش کودک پرس ، عباس صادق زاده در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان کرمان در سالن پیامبر اعظم (صلی‌الله علیه و آله و سلم) استانداری کرمان اظهار داشت: کودک خیابانی به کودکی گفته می شود که شغل و محلی برای سکونت ندارد که خوشبختانه در سطح استان کرمان شاهد وجود گروه اندکی از این نوع کودکان هستیم.

وی افزود: بیشتر کودکان در جامعه کنونی ما کودکان کار هستند، کودکانی که مسکن و سرپناهی دارند اما به دلیل امرار معاش خانواده و برای گذران زندگی کارهای متفرقه‌ای را انتخاب می‌کنند.

صادق زاده با اشاره به وجود دو مرکز ساماندهی کودکان کار در استان کرمان گفت: یکی از این مراکز شبانه‌روزی است و  ۵۳ نفر را تحت پوشش دارد و دیگری مرکز روزانه است و به ۱۰۸ نفر خدمات ارائه می شود. در این مرکز اقدامات مددکاری، روانشناسی، بهداشتی و … انجام می شود که زمینه توانمندسازی این گروه را فراهم می کند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان عنوان کرد: از ۱۰۸ کودکی که در مرکز روزانه ساماندهی کودکان کار کرمان حضور دارند، تعداد زیادی از تحصیلات و خدمات ممکن بهره‌مند شده اند و تعدادی از آن‌ها بازپیوند به خانواده هایشان شده‌اند.

صادق زاده  تاکید کرد: راه اندازی دو مرکز دیگر ساماندهی کودکان کار در شهرستان‌های کرمان و رفسنجان را در دستور کار داریم که خوشبختانه مجوز آن‌ها صادر شده و مجوزهای این مراکز به سختی صادر می شود به دلیل اینکه هزینه‌های این مراکز را ما در سازمان بهزیستی  به شکل یارانه پرداخت می‌کنیم.

وی بیان داشت: خوشبختانه مجوزهای این دو مرکز ساماندهی کودکان کار آماده است و تنها ما در این زمینه تغییر رویکرد داده ایم و قرار بود این دو مرکز به صورت شبانه روزی باشد اما با رایزنی های صورت گرفته این مراکز به روزانه تبدیل شدند و توانستم اعتبارات بیشتری دریافت کنیم.

صادق زاده گفت: یک پروتکلی  برای این مرکز پیشنهای از استان کرمان تهیه کردیم و به بهزیستی کشور فرستادیم که خوشبختانه تصویب شده و ما در این پروتکل صرفا بحث توانمندسازی را دنبال می کنیم.

 مدیرکل بهزیستی استان کرمان ابراز داشت: در سطح استان کرمان ۶۱ مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست وجود دارد که از این نظر در کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده ایم و در این مراکز یک‌هزار و ۷۰۰ کودک نگهداری می‌شوند و این افتخار برای استان نیست که این تعداد مرکز را داشته باشد.

صادق زاده تصریح کرد: در گذشته ۷۰ درصد پذیرش‌های مراکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست و ۳۰ درصد بد سرپرست بودند، اما اکنون این وضعیت برعکس شده و ۷۰درصد بدسرپرست هستند و این امر باعث شده که برای بازپیوند آن‌ها به جامعه  شرایط سختی طی شود.

 وی افزود: یکی از اشکالاتی که با آن مواجه ایم این است که بعد از ۱۸سالگی باید این افراد را ترخیص کنیم اما به دلیل اینکه شرایط ورود آنها به جامعه فراهم نیست با اشکالاتی مواجه می شویم که بعضا هزینه هایی که در این ۱۸ سالی که روی آنها انجام داده ایم بر باد می رود.

 صادق زاده گفت: این رویکرد را در مراکزنگهداری کودکان کار اصلاح کرده ایم و در این  پروتکل که تهیه شده، بحث توانمندسازی را پررنگ‌تر دیده‌ایم و تلاشمان این است که اگر قرار است یک مرکز برای کودکان کار راه اندازی کنیم، وی خانواده‌هایی که کودکان در آن‌ها با مشکل مواجه هستند، کار می‌کنیم، البته به حمایت‌های استانی از نظر اعتبارات، ساماندهی و توانمندسازی نیاز داریم.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان بیان داشت: رقم کشوری که به این مسأله اختصاص داده می‌شود، کفایت تمام هزینه‌ها را نمی‌کند و از استان هم باید توجهی به این بخش شود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان اظهار داشت: دو مرکز کودکان کار با رویکرد جدید در شهرستان رفسنجان و کرمان در حال راه‌اندازی داریم که فعلاً با ظرفیت ۳۰ نفر آغاز به کار می‌کنند و بعد قابل توسعه هستند.

منبع: ذاکرنیوز

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار