موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
129939
۰۵ دی ۱۳۹۶

زمان و مکان آیین اختتامیه ششمین جشنواره تئاتر شهر اعلام شد/ استقبال از تئاترهای کودک و نوجوان

اعلام زمان و مکان آیین اختتامیه ششمین جشنواره تئاتر شهر، معرفی تئاترهای «از طهران تا تهران» و «آواز ستاره‌ها» و ارائه آمارهایی از استقبال مخاطبان از آثار کودک و نوجوان از جمله خبرهای این جشنواره است.

به گزارش کودک پرس ، آیین اختتامیه ششمین جشنواره تئاتر شهر به کارگردانی محسن حسن زاده روز پنجشنبه(هفتم دی ماه) ساعت 14 در سالن اصلی پردیس تئاتر تهران برگزار می شود.

بنا به اعلام دبیرخانه جشنواره جدول اجراهای روز پنجشنبه بدین صورت تغییر کرده است: اجرای نمایش «درب پله های اضطراری» به کارگردانی مریم داننده که قرار بود روز پنجشنبه(هفتم دی ماه) 2 اجرا داشته باشد یک اجرا ساعت 16 در سالن استاد نصیریان خواهد داشت و این نمایش اجرای دوم خود را ساعت 17 روز جمعه (هشتم دی ماه) پشت سر می گذارد.

اجرای نمایش «کر آوایی» به کارگردانی امید مشهدی ازهفتم به هشتم دی ماه انتقال یافته و محل اجرای این نمایش نیز در سالن استاد رشیدی خواهد بود، این نمایش در 2 نوبت 17:30 و 19:30 اجرا می شود.
نمایش «مکعب» به کارگردانی علی سلیمانی روز پنجشنبه (هفتم دی ماه) ساعت 16 در سالن استاد رشیدی یک اجرا خواهد داشت.
همچنین نمایش «زنده باد زندان قصر» به کارگردانی مهران خوشبین که از روز یکشنبه (سوم دی ماه) ساعت 18:30 در محل باغ موزه قصر اجرای خود را آغاز کرده، روز چهارشنبه (ششم دی ماه) به کار خود پایان می دهد.
نمایش «یک پنجمک» به کارگردانی مریم کاظمی روز چهارشنبه (ششم دی ماه) در 2 نوبت 16 و 18 در سالن مطهری فرهنگسرای خاوران روی صحنه می رود، این نمایش روز پنجشنبه(هفتم دی ماه) تنها یک اجرا در ساعت 16 خواهد داشت.

 

براساس این گزارش، نمایش «چشم ها» به کارگردانی مرضیه شاطر طوسی نیز روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (ششم و هفتم دی ماه) ساعت 17 در مدت زمان 15دقیقه در نگارخانه مریم واقع در خیابان کریمخان زند، نبش خیابان نجات الهی شمالی، بوستان مریم(س) میزبان مخاطبان خواهد بود.

نمایش «آذر» به کارگردانی حسین توازنی زاده روز چهارشنبه(ششم دی ماه) در سه نوبت ساعت18 در پلاتو یک پردیس تئاتر تهران اجرا می شود، این نمایش روز پنجشنبه(هفتم دی ماه) اجرا نخواهد داشت و 2 اجرای پایانی خود را در روز جمعه (هشتم دی ماه) ساعت های 18 و 20 برگزار می کند.

 

 

*«از طهران تا تهران»؛ از درد مشترک هنرمندان تئاتر می گوید

محمدحسین شکرگذار نویسنده و کارگردان نمایش «از طهران تا تهران» درباره این نمایش گفت: نمایش «از طهران تا تهران» چندین بار از قالب صحنه ای به خیابانی تغییر کرده و با توجه به تحقیقات من در حوزه نمایش های ایرانی، در این نمایش، سعی در تلفیق فضای ایرانی با فضای مدرن دارم.
وی با اشاره به اجرای نمایش «از طهران تا تهران» به شیوه تخت حوضی افزود: شیوه تخت حوضی، مناسب ترین شیوه اجرایی برای نمایش های محیطی و خیابانی است و کاملا دست هنرمند برای بیان معضلات جامعه باز است.
کارگردان نمایش «از طهران تا تهران»، هدف از اجرای این نمایش را بیان درد و مشکلات مشترک فرهنگی، مسئله فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی، الگوگرفتن از مسائل بد مدرنیته و استفاده نادرست از آنها در جامعه و بیان مشکلات تئاتر خیابانی که کمتر به آن پرداخته می شود و نسبت به آثار صحنه ای مهجورتر است، عنوان کرد.

شکرگذار گفت: اجراهای توام با موسیقی، قابلیت کمدی بودن و تکنیک بازی در بازی از جمله ویژگی های نمایش «از طهران تا تهران» است.
کارگردان نمایش «از طهران تا تهران» درباره تاثیر جشنواره های تئاتر بر افزایش کمیت و کیفیت تولیدات تئاتری تاکید کرد:جشنواره های به علت رقابتی بودن، بسیار به فرهنگ تئاتر دیدن کمک می کند و بر افزایش تولیدات تئاتری موثر است.
وی درباره استقبال مخاطبان از نمایش های خیابانی گفت: با توجه به ساعت اجرای نمایش های خیابانی و فصل زمستان استقبال مخاطبان از این آثار خوب بوده است.
نمایش «از طهران تا تهران» روز سه شنبه(پنجم دی ماه) ساعت 15:30 در بخش خیابانی ششمین جشنواره تئاتر شهر در محوطه فرهنگسرای خاوران اجرا می شود.

 

 

*آرزوی کارگردان تئاتر برای انتقال پردیس تئاتر تهران به مرکز شهر

هما پارسایی که به ‌همراه احمد صمیمی به ‌عنوان کارگردان با نمایش «آواز ستاره‌ها» نوشته مهرداد کوروش‌نیا در بخش صحنه‌ای ششمین جشنواره تئاتر شهر حضور دارد، ضمن اعلام این نکته که شیوه اجرای این نمایش مینیمالیستی است، درباره داستان نمایش «آواز ستاره‌ها» گفت: این نمایش قصه 2 خواهر ستاره و شهلا را روایت می‌کند که از شمال کشور به تهران مهاجرت کرده‌اند، شهلا آرایشگر است و ستاره خواهر کوچکتر در کارهای سالن به او کمک می‌کند، صاحبخانه آنها مردی است مجرد که هر 2 کلیه‌اش را از دست داده و ماهی یکبار دیالیز می‌شود، ستاره تصمیم می‌گیرد که یکی از کلیه‌هایش را برای پیوند به او بدهد که بعد از انجام آزمایش متوجه می‌شود که …

پارسایی درباره دلیل انتخاب «آواز ستاده‌ها» برای حضور در ششمین جشنواره تئاتر شهر گفت: جذابیت نمایشنامه «آواز ستاره‌ها» ناهنجاری‌های اجتماعی جوانان است که گرچه مهرداد کورش‌نیا سال‌ها پیش آن را نوشته اما به شکل عجیبی امروزی و هم‌سو با دغدغه‌ها من است.
کارگردان نمایش «آواز ستاره‌ها» با اشاره به اهمیت جشنواره تئاتر شهر اظهار کرد: به عقیده من، این جشنواره یکی از معتبرترین جشنواره‌هایی است که سالیانه برگزار می‌شود و ویترین مناسبی است برای دیده شدن جوانانی که در این حرفه جویای نامند.

وی با اشاره به برگزاری ششمین جشنواره تئاتر شهر در پردیس تئاتر تهران گفت: در اینکه پردیس تئاتر خاوران، مجتمع فنی خوبی، از لحاظ امکانات اجرایی برای تئاتر است شکی نیست اما همیشه با خودم فکر می‌کنم که ای‌کاش امکان انتقال این مجتمع به مرکز شهر وجود داشت.
پارسایی افزود: بعد مسافت و دوری از مرکز شهر باعث رکود پردیس تئاتر تهران شده که این نکات، نظر شخصی من است و حتما مسئولان هدف و افق مشخصی برای احداث این مجتمع داشته‌اند.
کارگردان نمایش «آواز ستاره‌ها» گفت: این نمایش کاری از گروه تئاتر سکوت به‌سرپرستی سامان خلیلیان است که و من به‌همراه احمد صمیمی کارگردانی و طراحی‌صحنه آن را برعهده داریم.

وی افزود: خشایار مرادی، ندا قربانیان و حامد نساج‌بخارایی(بازیگران)، مهسا پارسایی(طراح لباس)، فرژام فلکی(آهنگساز)، آراد عسگری(نوازنده گیتار الکتریک)، امیرحسین زندامیری و مصطفی مباشرامینی(دستیاران کارگردان)، مریم خطیبی(منشی صحنه)، علیرضا واهب(مدیر صحنه) و محمد صمیمی(عکاس) از جمله عوامل این نمایش هستند.
نمایش «آواز ستاره‌ها» روز سه شنبه(پنجم دی ماه) به مدت زمان 60 دقیقه در 2 سانس ساعت 16 و 18 در سالن استاد محمد پردیس تئاتر تهران(خاوران) به روی صحنه می رود.

 

 

*نمایش کودک و نوجوان همچنان پر مخاطب

آمار تماشاگران چهار روز اول برگزاری ششمین جشنواره تئاتر شهر در پردیس تئاتر تهران نشان می دهد که نمایش های بخش کودک و نوجوان بیشترین استقبال مخاطبان را داشته اند.
آمار و ارقام تقریبی تماشاگران نمایش های هر روز در پردیس تئاتر تهران نشان می دهد که یک هزار و پانصد نفر طی چهار روز اول جشنواره نمایش های بخش صحنه ای و کودک و نوجوان را دیده اند که بیشترین تعداد تماشاگر به اجراهای بخش کودک اختصاص داشته است.

استقبال و حضور مخاطبان در بخش تئاتر خیابانی و محیطی، شورایی، پرفورمنس هم مخاطبانی چشمگیر با توجه به ساعات اجرا، مکان اجرا و… داشتند که می توان میانگین آنها را در هر روز 50 نفر درنظر گرفت.
برخی از اجراهای خیابانی ششمین جشنواره تئاتر شهر مانند نمایش «تلخ مثل شیرین»، «موفقیت»، «ژیلت» و «از طهران تا تهران» تعداد مخاطبان بسیاری را به خود اختصاص دادند که در خور توجه است.
در مجموع هر روز 10 نوبت اجرا در پردیس تاتر روی صحنه رفته اند و گرچه در اولین روز با 250 مخاطب کار جشنواره آغاز شد ، در روزهای بعد از آن، بیش از 530 تماشاگر برای مجموع تماشاگران بخش های صحنه ای به ثبت رسیده که اغلب نمایش های بخش کودک با حداکثر ظرفیت خود میزبان تماشاگران بوده اند و بسیاری از تماشاگران با نشستن روی زمین آثار نمایشی را دیده اند.

ششمین جشنواره تئاترشهر با شعار «تهران، تکریم زندگی» توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به عنوان بزرگترین رویداد تئاتری شهر تهران در هشت بخش تئاتر صحنه ای، کودک و نوجوان، تئاتر دیگر(خیابانی، صحنه ای، پرفورمنس و سایر گونه های نمایشی)، نمایشنامه نویسی، عکاسی تئاتر، مدرسه تئاتر، نقد صحنه و بخش جنبی 29 آذرماه تا هفتم دی ماه برگزار می شود.

در این جشنواره 62 گروه نمایشی با 145 اجرا حضور دارند که آثار نمایشی به صورت متمرکز در پردیس تئاتر تهران و فرهنگسرای خاوران اجرا می شود.

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار