127197
۲۶ آذر ۱۳۹۶
نویسنده ادبیات کودک و نوجوان مطرح کرد؛

محدودیت طرح آسیب‌ها در ادبیات کودک/ برخی کتب مرتبط با واقعیت نیست

نویسنده ادبیات کودک و نوجوان معتقد است طرح بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مرتبط با کودکان و نوجوانان، در ادبیات این حوزه همچنان با محدودیت مواجه است.

به گزارش کودک پرس ، مهدی رجبی در حاشیه برنامه دو پنجره تصریح کرد: این در حالی است که به عنوان مثال در هیچ قانون و آیین‌نامه‌ای به صورت صریح طرح موضوعاتی مانند اعتیاد، خشونت و یا حتی روابط عاشقانه در گروه سنی کودک و نوجوان منع نشده است.

وی افزود: در بسیاری از کتب، نویسنده‌ها اصرار بی‌اساس دارند که با کلیشه به طرح داستان پرداخته و همه چیز را خوب جلوه دهند در حالی که واقعیت به غیر این بوده و اگر کتاب یک ابزار تربیتی است می‌بایست به طرح مشکلات و آسیب‌های کودک و نوجوان نیز توجه شود.

نویسنده کتاب «کنسرو غول» با اشاره به کتاب خود که داستان پسری است که پدر خود را از دست داده و می‌خواهد مانند جنایتکاران به قدرت دست یابد، اضافه کرد: در نهایت این پسر به نابغه ریاضی تبدیل می‌شود و ضروری است حتی در طرح آسیب‌ها برای اینکه نتیجه عکس نگیریم با دقت و مراقبت عمل کرد.

 

 

رجبی متذکر شد: به عنوان مثال ما آسیب‌هایی از جمله سوءاستفاده از کودکان کار، خشونت و آزار جسمی و جنسی، اعتیاد و موارد دیگر داریم که می‌توان در قالب داستان آموزش‌های لازم را به کودک در مقابل این آسیب‌ها انتقال داد.

وی با ذکر مثالی اضافه کرد: تاکنون ممانعت از آسیب‌پذیری جنسی به دلیل عدم طرح شفاف به درستی آموزش داده نشده و به عنوان مثال هر فرد غریبه‌ای خاله یا عمو نام‌گذاری می‌شود و صمیمت کاذب با کودک تداعی می‌شود.

نویسنده ادبیات کودک و نوجوان افزود: از سویی برنامه‌های تربیتی بیشتر به شعار مستقیم و امر و نهی محدود مانده در حالی که به عنوان مثال در خصوص اعتیاد گویای این واقعیت بود که خروجی تربیتی ندارد.

 

 

وضعیت ادبیات کودک رو به بهبود است

 

رجبی در خصوص مهم‌ترین ضروریات موردتوجه در ادبیات کودک و نوجوان افزود: نسل جوان و فعلی نویسندگان ادبیات کودک مطالعه بیشتری داشته و حتی منابع خارجی را نیز مطالعه می‌کنند.

وی افزود: برخی نویسندگان در باورهای گذشته محدود مانده‌اند و به عنوان مثال از خانه مادربزرگ با حوض آب می‌نویسند در حالی که اغلب بچه‌های امروزی چنین تجربه‌ای نداشته و با این تصویر بیگانه هستند.

نویسنده ادبیات کودک و نوجوان متذکر شد: امروز در ادبیات کودک نیازمند موضوعات تازه هستیم که می‌توان به عنوان مثال به بها دادن به دختران و زنان در جامعه اشاره کرد.

 

وی با بیان اینکه در مقابل کودکان نیز انتظار دارند نویسندگان شعور و ادراک آن ها را جدی بگیرند، اضافه کرد: در بررسی نظرات انعکاس یافته کودکان در خصوص کتب منتشره مشاهده می‌شود که اغلب از این بی‌توجهی گله‌مند هستند.

به گفته رجبی کودک امروزی به مراتب بیش از کودک گذشته مطالعه داشته و لازم است نگاه تربیتی جدیدی به وی داشت و این در حالی است که برخی نویسندگان گمان می‌کنند موضوعات طرح شده پیچیده‌تر از حد ادراک کودک است.

 

 

منبع: مهر

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار