126305
۲۲ آذر ۱۳۹۶
در هرمزگان برگزار شد؛

نگاهی به جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی در هرمزگان برگزار شد.

به گزارش کودک پرس ، نمایشهای «چارقد گلدار گلدونه خانم» و «قدمگاه» در دو سانس ۹:۰۰ و ۱۰:۳۰ و نمایشهای «نامه ی پروانه ای» و «گلفروشی خاندان صابر» در دو سانس ۱۶:۰۰ و ۱۸:۰۰ به ترتیب درپلاتو آفتاب بندرعباس و فرهنگسرای طوبی به روی صحنه رفت.

نمایش عروسکی «چارقد گلدار گلدونه خانم» به نویسندگی «امیر مشهدی عباس» وکارگردانی مجید بشکال داستان دختری به نام گلدونه است که به سن تکلیف رسیده و قصد سفر به حرم امام رضا(علیه‌السلام) به همراه مادرش دارد. لذا تصمیم میگیرد به تنهایی چادر خود را بشوید که ناگهان باد چادرش را با خود می برد و…

 

مجید بشکال از گروه تئاتر کارگاه بندرعباس فعالیت هنری خود را در زمینه های بازیگری، طراحی صحنه و کارگردانی از سال ۷۹ آغاز و از سال ۸۹ وارد دنیای نمایش عروسکی شد.

 

 

وی از محدود هنرمندان عروسک ساز استان است. یکی از دلایل فعالیت مداوم این گروه در سالهای اخیر در زمینه تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی، حضور بانوی توانمند و مستعد استان هرمزگان، سرکار خانم فتحیه بقایی به عنوان همراه و همسر در کنار مجید بشکال است که سالهاست این زوج بی صدا و به دور از هیاهو خود را وقف آموزش کودکان در مدارس به وسیله هنر نمایش کرده است. شرکت در کارگاههای بین المللی بازیگری و نمایش عروسکی از دیگر فعالیتهای این زوج هنرمند است.

«قدمگاه» به نویسندگی مهدی سیم ریز و کارگردانی مشترک مهدی سیم ریز و محبوبه پاداش از دیگر نمایشهایی می باشد که در دومین روز روی صحنه رفت. مبنای اصلی خلق داستان این نمایش، چشمه ده سرخ و عبور کاروان امام رضا (علیه‌السلام) از آنجا است.

 

در مسیر هجرت اجباری امام رضا(علیه‌السلام) توسط مامون عباسی از مدینه به مرو، نزدیک نماز ظهر، به قریه ای به نام ده سرخ می رسند که آبی برای وضو نبود. لذا حضرت زانو می زنند و با دستان مبارکشان خاک را کنار می زنند و از آنجا چشمه ای می جوشد که هنوز در روستای ده سرخ در ۵۰ کیلومتری مشهد وجود دارد و به عنوان قدمگاه امام رضا (علیه‌السلام) شناخته می شود. قصه تلفیق شده با فضای جنگ و بعد از جنگ تحمیلی که داستان درختی ست که در کنار آن چشمه قرار دارد و مردم اعتقاد دارند این درخت نظرکرده ست. ۳۰ سال از جنگ گذشته و بی بی سالهاست مواظب این درخت بوده و چشم انتظار پسرش که مفقودالجسد است.

آغاز فعالیت تئاتری مهدی سیم ریز از سال ۷۳ بوده و نزدیک به ۳۰ نمایشنامه و فیلمنامه دارد که حداقل برگزیده ی ۱۰ جشنواره بوده است.

 

«گلفروشی خاندان صابر» اثری از گروه تئاتر جولاسک شهرستان رودان به نویسندگی و کارگردانی مصیب داوری داستان خواهر و برادری دوقلو است که با مادربزرگ خود زندگی می کنند و همیشه آرزوهایشان را در قلک می اندازند. تصمیم می گیرند ۱۰ روزی که مادر بزرگشان به سفر مشهد رفته قلکشان را بشکنند و به دنبال آرزوهایشان بروند. داستان با این آرزو شروع می شود، به دنبال پدر و مادری خوب برای خود باشند.

نویسنده نمایش عروسکی «نامه پروانه ای» سیدجواد رحیم زاده و کارگردان آن سرکار خانم مهناز آقایی از مشهد عنوان کردند این نمایش به شکل روایی با سبک فاصله گذاری نوشته شده و داستان دختر نوجوانی می باشد که از طرف مادرش مامور است تا نامه ای را به سلطان باغ بلور یعنی آقا امام رضا(علیه‌السلام) برساند. اتفاقات و سختی های مسیر باعث تکامل او و فداکاریش برای برطرف شدن بیماری مادر می شود.

 

سید جواد رحیم زاده، از سال ۷۲ فعالیت خود را از مدارس شروع کرد و سال ۸۰ گروه ققنوس را با هدف تولیدات در زمینه ی تئاتر کودک و نوجوان تشکیل داد.

 

مهناز آقایی نیز بیشترین فعالیتش در زمینه تئاتر دانش آموزی می باشد و “نامه پروانه ای” سومین کار حرفه ای و جدی او است.

 

 

منبع: مهر

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار