126257
۲۲ آذر ۱۳۹۶

پیام شهر دوستدار کودک، فراهم کردن بهترین شرایط برای زندگی کودکان است

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با بیان اهمیت دوران کودکی گفت: پیام شهر دوستدار کودک، فراهم کردن بهترین شرایط توام با آرامش و امنیت برای زندگی کردن، رشد و تعالی و تربیت کودکان است.

به گزارش کودک پرس ، محمود صلاحی در نشست «شهر دوستدار کودک» در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به بیان اینکه در داستان خلقت همه پدیده ها در عالم برای انسان خلق شده،اظهار کرد: در این خلقت، کودکان با توجه به لطیف بودن باید در همه بخش های زندگی از جمله تعلیم و تربیت، تامین غذا، امنیت و بازی مورد حمایت بزرگان باشد و بزرگان باید در خدمت کودکان باشند و نسبت به او مهر و محبت داشته باشند و اگر کسی از کودک حمایت نکرد، داستان خلقت را نمی داند.
صلاحی با بیان اینکه کار و شغل کودک بازی کردن است، افزود: کودکان از طریق بازی زندگی کرده و آموزش می بینند و بر این اساس باید فضای بازی را برای او در خانه، مدرسه و بسیاری از مکان های شهری فراهم کنیم.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: کودکان دنیا و فضایی متفاوت از بزرگسالان دارند که قوانین دنیای کودکان نیز متفاوت از قوانین بزرگترها است و باید دنیای کودکان را بشناسیم، در غیر اینصورت نمی توانیم به رشد کودکان کمک کنیم و متناسب با شناخت دنیای کودکان باید برنامه ها و فعالیت های خود را تدوین کنیم.

 

وی با اشاره به اختصاص جایگاه ویژه به کودکان در مکان های فرهنگی از جمله کتابخانه ها اظهار کرد: باید زمینه ای را برای کودکان فراهم کنیم که بازی کردن بخش جدایی ناپذیر یادگیری آنان باشد که چنین شرایطی نیز در باغ علم کودک در باغ کتاب تهران برای علم آموزی کودک از طریق وسایل بازی فراهم شده است.
صلاحی با بیان اینکه باید در رفتار با کودک یک مدیریت رفتاری سالم و رفتارسازی مناسبی داشته باشیم، گفت: در این حوزه باید فرهنگسازی در میان افراد و نهادهای مختلف صورت گیرد و فعالیت‌های ما در این زمینه به گونه ای باشد که بخشی از زندگی‌ ما به کودکان اختصاص پیدا کرده و وقف کودکان شود.

وی با بیان اینکه آسیب پذیرترین قشر کودکان هستند، افزود: کوتاهی در حوزه کودک، غیر از اینکه به دنیای کودکان اسیب وارد می کند، عقوبت اخروی دارد، در موارد مختلف از جمله بیماری، جنگ ها، آسیب های مختلفی به کودکان وارد می شود و همان طور که امروز در جنگ یمن بیشترین کودکان با بیشترین آسیب مواجه هستند، ما جنگ را نمی پسندیم و نباید باشد، ما دفاع می کنیم و دفاع زیباترین است اما دفاع هم نباید به شهرها و خانه ها کشیده شود.

صلاحی با بیان اینکه در دنیای امروز گاهی اوقات دنیای پر از لطافت و فرشته گون گودکان به وسلیه قدرت طلبی و دنیاطلبی بضی از قدرت ها به صحنه های خشن جنگی تبدیل می شود، گفت: این کشورها نیز شعار دوستدار کودک را می دهند اما شاهد شرایط متفاوتی هستیم.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به برنامه های این سازمان در حوزه کودکان افزود: در طول 20 سال گذشته برنامه های خوبی در این نهاد برای کودکان برگزار شده اما کافی نیست و متناسب با نیازها و شرایط کودکان باید بازطراحی جدی در این برنامه ها صورت گیرد.

 

حجت الاسلام حسن ناصری پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در این نشست با اشاره به برنامه های این سازمان در حوزه کودکان گفت: در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در طول 17 سال اخیر خانه های کودک متناسب با استانداردها و کیفیتی مناسب ایجاد شده و اداره می شود.
وی افزود: در حال حاضر طرح پارک آموزش و کتاب کودک با محوریت پرورش تفکر خلاق و انتقادی، روحیه جستجوگری، توان پرسشگری، روحیه مشارکت‌جویی و زمینه‌سازی برای کشف استعدادها در مناطق 8 و 11 به صورت آزمایشی اجرا و امیدواریم که این طرح در سایر نقاط شهر تهران نیز اجرا شود.
ناصری خاطرنشان کرد: در حال حاضر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ۷۶ خانه کودک دارد و بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نوآموز و ۲۵۸ مربی در آن حضور دارند.

یوسف قربان خاجئف مدیر سیاست های اجتماعی یونیسف در ایران نیز در این نشست با بیان اینکه امروز در ایران و تهران، اقداماتی برای بهترشدن شرایط کودک انجام می شود، گفت: شرایط برای کودکان خوب است اما کافی نیست و با همیاری نهادها باید برنامه های بهتری در سطح شهر تهران و کشور برای کودکان تدوین شود که آنان آینده خوبی داشته باشد و یونیسف نیز با این نهادها همکاری خواهد کرد.

نشست «شهردوستدار کودک» روز سه شنبه با حضور محمود صلاحی رئیس، حجت الاسلام حسن ناصری پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، رویا فتحی رئیس مرکز آموزش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، عبدالرضا کردی مدیر فرهنگی هنری منطقه یک، عبدالمطهر محمدخانی رئیس فرهنگسرای انقلاب اسلامی، یوسف قربان خاجئف مدیر سیاست های اجتماعی یونیسف در ایران و جمعی از مسئولان فرهنگی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.

در این برنامه از برترین‌های فعال در حوزه کودک؛ مربیان کودک، تولیدکنندگان کتاب‌های صوتی، مادران قصه‌گو و تولیدکنندگان محصول فرهنگی برای کودکان تجلیل شد.

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار