موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
124985
۱۸ آذر ۱۳۹۶
با پایان یافتن بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان؛

نگاهی انتقادی به بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان که در سال‌های اولیه برگزاری از شور و نشاط خاصی برخوردار بود، اما روند عملکرد آن در سال‌های اخیر مورد انتقاد فعالان این عرصه قرار گرفت

به گزارش کودک پرس ، بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به پایان رسید و پرونده این جشنواره بسته شد اما با تمام شدن جشنواره نباید چشم‌ها را به آسیب‌های جشنواره بست و چگونگی برگزاری جشنواره را نادیده گرفت.

با ساختار یکسان جشنواره که چندین سال است به این شکل برگزار می‌شود، جشنواره بین‌المللی از یک رویداد بزرگ فرهنگی به یک جشن کودکانه در قالب هنر تئاتر تبدیل شده است که در هیچ بخشی به صورت حرفه‌ای عمل نشده است.

 

جشنواره بین‌المللی که به نام همدان است و می‌توان از ظرفیت آن برای توسعه فرهنگی و گردشگری همدان بهره برد، امروز تنها در حد رفع تکلیف برگزار می‌شود و گویا مسئولان نیز خسته از برگزاری آن هستند که پیشنهاد می‌شود اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خود مجری باشد اما از افراد متخصص دیگری در کمیته‌های اجرایی استفاده کند تا شاید خون تازه‌ای در رگ‌های جشنواره جریان یابد.

 

 

در بسیاری از برنامه‌هایی که در سطح استان به صورت استانی و ملی برگزار می‌شود، می‌بینیم ماه‌ها برای بهتر برگزار شدن آن وقت می‌گذارند و بارها و بارها برنامه‌ریزی برای هرچه بهتر برگزار شدن آن صورت می‌گیرد اما این جشنواره بین‌المللی چندین سال است که در یک قالب و شکل و بدون افزایش یا کاهش چند بخش مجزا برای جذابیت آن از سر باز می‌شود.

اینکه جشنواره در کانال تلگرامی اخبار مرتبط با جشنواره را منتشر کرده و رسانه‌ها نیز در جریان اخبار قرار می‌گرفتند، درست؛ اما برای جشنواره‌ای در قامت بین‌المللی تنها یک نشست هم‌اندیشی با رسانه‌ها برگزار شد که آن هم در چند روز مانده به آغاز جشنواره بود هرچند خبر تازه‌ای برای اهالی رسانه در همدان نداشت زیرا قبل از نشست خبری همدان، نشست مفصلی در تهران برگزار شده بود.

 

آیا بهتر نبود در آغاز جشنواره یک میز خبر در دبیرخانه جشنواره پیش‌بینی می‌شد تا با برنامه‌ریزی و دعوت خبرنگاران، هر روز چند تن از مهمانان داخلی و خارجی حاضر شده و پاسخگوی خبرنگاران باشند؟

با در نظر گرفتن میز خبر، علاوه بر اینکه خبرنگاران و عکاسان در حین مصاحبه‌های متفرقه‌ای که با آنها داشتند شاهد بی‌احترامی و برخورد بد برخی هنرمندان نبوده و همچنین می‌توانستند در طول جشنواره به لحاظ کمی و کیفی اخبار بهتری منتشر کنند زیرا بسیاری از خبرنگاران با رفتن از این سالن به آن سالن هم نتوانستند با اکثریت مهمانان، هنرمندان، مسئولان و … مصاحبه کنند.

همچنین در سال‌های گذشته یک روز قبل از مراسم افتتاحیه و اختتامیه به رسانه‌ها اطلاع داده می‌شد برای کارت دعوت مراسم مراجعه کنند که امسال چنین چیزی نبود و برخی از خبرنگاران در اواسط برنامه اختتامیه تازه متوجه برگزاری این رویداد می‌شدند.

 

یکی دیگر از مواردی در باب جشنواره باید گفت، تبلیغات ضعیف و سطحی جشنواره بود که بسیاری اذعان داشتند که جشنواره اصلاً تبلیغات نداشت، زیرا تبلیغات تنها به نصب بنرهایی در سطح خیابان‌های شهر شده بود که بسیاری از مردم شاید تا روز پایان نیز از برگزاری این رویداد مطلع نبودند.

اینکه هزینه‌ها در هر بخشی اندک است، حرفی نیست، اما اگر اولویت‌‌بندی نیز در نظر گرفته شود، تبلیغات یک رویداد بین‌المللی، بر سایر بخش‌ها ارجح است.

برای همدانی‌ها قابل قبول نیست که جشنواره فیلم کودک و نوجوان در هر سالی که برگزار می‌شود، از چنان برد تبلیغاتی و خبری برخوردار باشد که همه از برگزاری آن مطلع شوند اما همدان، پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین چنین جشنواره‌ای را با تبلیغات اندکی پیش برد که حتی مردم استان نیز اطلاع چندانی از برگزاری آن نداشته باشند.

پخش افتتاحیه و اختتامیه جشنواره در شبکه استانی همدان اتفاق خوبی بود اما اگر شاهد پخش حتی دقایقی از این مراسم‌ها در شبکه‌های ملی بودیم حتماً جشنواره بهتر و بیشتر معرفی می‌شد، هرچند رسانه‌های استان هر سال بدون کم و کاست از پوشش اخبار جشنواره امتناع نکرده و از جان و دل برای اعتلای فرهنگ و هنر این مرز و بوم و استان همدان تلاش می‌کنند.

 

با وجود اینکه رسانه‌های استان همدان هر سال در ایام برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بدون تنگ‌نظری در پوشش اخبار همت می‌گمارند اما هر سال هم شاهد بی‌مهری و کم‌لطفی مسئولان برگزاری قرار گرفته و شاهد حمایت آنها از برخی رسانه‌ها هستند و دیگر رسانه‌ها را اصلاٌ نمی‌بینند.

در سال‌های گذشته شاهد برگزاری برنامه‌های مختلف جانبی در حاشیه جشنواره بودیم، که با حذف یکی از این برنامه‌ها در هر سال، جشنواره تنها به اجرای نمایش‌های صحنه‌ای، خیابانی و کارگاه‌ها ختم شده و جنب و جوش دیگری در آن دیده نمی‌شود.

جشنواره بیست و چهارم تئاتر کودک و نوجوان به پاپان رسید و از همه مسئولانی که برای برگزاری این جشنواره تلاش کردند، تشکر می‌کنیم اما ای کاش از هم اکنون به فکر برگزاری جشنواره در سال آینده باشند و با برنامه‌ریزی مدون و پیگیری اخذ اعتبار و احداث سالن‌های جدید بتوانیم جشنواره را وارد فاز جدیدی کرده و شاهد نوآوری در بیست و پنج سالگی جشنواره باشیم.

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار