123631
۱۲ آذر ۱۳۹۶
یک کارگردان تئاتر عنوان کرد:

چرا نباید سند مدونی از ۲۴ سال برگزاری جشنواره تئاتر کودک وجود داشته باشد؟/ آموزش و پرورش میانه خوبی با آموزش به شیوه تئاتر ندارد

یک کارگردان تئاتر با بیان اینکه چرا نباید سند مدونی از ۲۴ سال برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان وجود داشته باشد؟ گفت: آموزش و پرورش میانه خوبی با آموزش به شیوه تئاتر ندارد.

به گزارش کودک پرس ، اسدالله اسدی با اشاره به حضور خود از استان ساری با اثر«آهای تو دیگه کی هستی» در بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، اظهار کرد: داستان نمایشم برگرفته از کتاب «جوامع الحکایات و لوامع الراوایات» محد عوفی و نمایشنامه‌ای از قطب‌الدین صادقی به نام «مرد فرزانه، ببر دیوانه» بوده و در واقع برداشت آزاد از این دو اثر است.

وی با بیان اینکه موضوع اصلی داستان این است که آیا زمانی که کار خوب انجام می‌دهیم باید انتظار خوبی داشته باشیم یا ممکن است در مقابل کار خوب؛ بدی ببینیم؟، افزود:‌ این اثر برای قشر نوجوان و حتی رده‌های سنی بالاتر پیام اخلاقی دارد.

 

این کارگردان در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به بیست و چهارمین دوره خود رسیده، آیا تاکنون اهدافی را که هنرمندان تئاتر در این زمینه دنبال کرده‌اند محقق شده است؟ گفت:‌ در این راستا راهی طولانی طی شده و همین که تئاتر کودک و نوجوان مورد توجه قرار گرفته، محل ثابتی برای آن در نظر گرفته شده و سعی شده آثاری این زمینه ترجمه یا نوشته شود، خوب است.

 

 

*سند مدونی از 24 سال برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان وجود ندارد

 

وی با بیان اینکه البته متاسفانه در این زمینه هیچ کتابی توسط متخصصان ایرانی نوشته نشده و بیشتر آثار، ترجمه است که آن ترجمه‌ها برای انسان‌هایی با مناسبت‌ها و فرهنگ خاص خود نوشته شده است، بیان کرد: شاید این ترجمه‌ها مناسب فرهنگ ما نباشد که برای فرزندان خود و یا در محیط‌های آموزشی استفاده کنیم.

اسدی با تاکید به اینکه ای کاش به چند متخصص پیشنهاد می‌دادند که در زمینه تئاتر کودک و نوجوان بر اساس فرهنگ‌های ایرانی کتاب‌هایی بنویسند، افزود:‌ متاسفانه تاکنون این اقدام صورت نگرفته و این موضوع یک نقص است.

وی با بیان اینکه متاسفانه سند مدونی از 24 سال برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان وجود ندارد، گفت: این رویداد فرهنگی می‌تواند پایان‌نامه دکتری باشد که البته یکی از اساتید به این موضوع پرداخته است اما مربوط به یک دوره کوتاه بوده است.

 

 

*هنوز در همدان سالن تخصصی تئاتر کودکان و نوجوانان طراحی نشده است

 

این کارگردان با اشاره به اینکه باید به این موضوعات پرداخته شود، افزود:‌ تقریباً 18 سال است که جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان برگزار می‌شود اما هنوز سالن تخصصی تئاتر کودکان یا نوجوانان طراحی و ایجاد نشده است.

وی با بیان اینکه صرف داشتن سالن کفایت نمی‌کند و ای کاش چند سالن خاص حوزه کودک، نوجوان و حتی خردسالان طراحی شود، خاطرنشان کرد: باید نشان داده شود که جشنواره به عنوان یک رویداد فرهنگی برای مسوولان و مردم مهم است.

اسدی با اشاره به آسیب‌های موجود، گفت: متاسفانه هیچ رشته دانشگاهی در این زمینه در ایران وجود ندارد و هنوز به عنوان رشته‌ای که بتواند متخصصانی را تربیت کند، وجود نداشته و بیشتر انسانها به صورت تجربی به این امر می‌پردازند.

وی تصریح کرد: برخی تصور ابتدایی از تئاتر کودکان دارند که مثلا فقط تئاتر موزیکال مد نظر آنها است در صورتی که باید نحوه تعریف قصه برای کودکان و نحوه تربیت آنها در تئاتر مدنظر باشد.

 

 

*آموزش و پرورش میانه خوبی با آموزش به شیوه تئاتر ندارد

 

یک کارگردان و نویسنده در بخش نوجوان در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا تئاتر کودک و نوجوان جایگاه خود را مدارس باز نکرده است؟، افزود: دلیل آن این است که آموزش و پرورش میانه خوبی با آموزش به شیوه تئاتر ندارد و هنوز شیوه آموزشی ما سنتی است که 50 سال پیش وارد ایران شده است.

وی با بیان اینکه شیوه آموزشی کشور وارداتی بوده که البته آن را نیز درست دریافت نکرده‌ایم، گفت: بیشتر از شیوه مکتب‌خانه‌ای الگو گرفته‌ایم اما حتی این شیوه را نیز ناقص اجرا می‌کنیم چرا که در این شیوه ارتباطی بین دانشجو و استاد وجود داشت اما اکنون یک نفر به تدریس مشغول است.

اسدی با اشاره به اینکه بسیاری از مباحث می‌تواند از طریق تئاتر منتقل شود همانطور که بسیاری از کشورها در دنیا از این شیوه استفاده می‌کنند، افزود: متاسفانه ما نه روی فرهنگ خود و نه روی فرهنگ دنیا کار انجام می‌دهیم.

وی با تاکید به اینکه آرزوی روزهای بهتری برای تئاتر مخصوصاً تئاتر نوجوان دارم، گفت: 20 سالی است که در این وادی فعال بودم و امیدوارم تئاتر به جایگاه خوبی برسد.

یک کارگردان و نویسنده در بخش نوجوان با بیان اینکه از آنجا که خاستگاه جشنواره کودک و نوجوان شهر همدان بوده است، این عشق و علاقه در مسوولان همدانی را می‌دیدم که با تمام وجود کار می‌کردند، افزود: در کرمان، سیستان و بلوچستان، اصفهان جشنواره‌هایی برگزار شده است اما هیچگاه آن عشق و علاقه‌ای که بین همدانی‌ها وجود داشت در سایر جاها ندیده‌ام.

وی با اشاره به اینکه در نحوه مدیریت و اجرای جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان تلاش می‌شود، بیان کرد: در همدان این رویداد فرهنگی دقیق‌تر و بهتر برگزار شده است.

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار