موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
122403
۰۷ آذر ۱۳۹۶
رییس انجمن نویسندگان کودک ونوجوان:

به کودکان درروز کتابگردی کمتر توجه شده است

رییس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، کتابگردی را نسیمی دانست که هر سال عطر و بوی آن در کشور پراکنده می شود و گفت: به کودکان در این حرکت فرهنگی کمتر توجه شده است.

به گزارش کودک پرس ، فریدون عموزاده خلیلی حضور مردم در کتابفروشی های سراسر کشور در «روز کتابگردی» را که هر سال در پنجشنبه آخر هفته کتاب برگزار می شود، مفید ارزیابی کرد و افزود: این کار فضای جامعه را به سمت نشاط فرهنگی می برد و صدای کتاب با آن در کوچه و خیابان های شهر به گوش می رسد.
وی با بیان اینکه کتابگردی حرکتی خودجوش است که عموم مردم را حداقل یکبار در سال به کتابفروشی ها دعوت می کند، ادامه داد: به دلیل کم توجهی به کودکان و نوجوانان در این مساله، نیاز است مدل موجود تغییر کند، هرچند برخی مدارس در این روز دانش آموزان را به صورت گروهی به کتابفروشی ها می برند که این نیز خالی از اشکال نیست زیرا کودکان در این مدل، تصمیم گیرنده نیستند.

این نویسنده و منتقد ادبی اضافه کرد: سالهاست که از مصوبه شورای شهر تهران مبنی بر نامگذاری تهران به نام «شهر دوستدار کودک» می گذرد اما همچنان به ویژگی های چنین شهری بی توجه هستیم زیرا بر این اساس باید کودکان در معماری و طراحی های شهری دخالت داشته باشند؛ مساله ای که به هیچوجه شاهد آن نیستیم.
عموزاده خلیلی ادامه داد: تاکنون ندیده ایم که از کودکان شهر درباره طراحی بوستان ها، کتابخانه ها، مدارس و چگونگی کتابگردی نظرخواهی و ایده های آنها اجرا شود، در حالیکه بر اساس این مصوبه لازم الاجرای شورای شهر تهران باید همه خدمات زیربنایی و روبنایی شهر (بهداشت، درمان، آموزش، تفریحی) عادلانه در میان کودکان تقسیم شود.
به گفته وی، بر اساس این مصوبه، باید حقوق کودکان به عنوان یک شهروند در جامعه شهری به رسمیت شناخته شود.
رییس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با بیان اینکه تاکنون مدلی درباره کتابگردی کودکان ارائه نشده بر برنامه ریزی و تصمیم گیری در این موضوع تاکید کرد و گفت: لازم است در این مسیر از مشاوره و نظرات کارشناسان کتاب و کودک و نوجوان بهره مند شد.

از سه سال گذشته به ابتکار احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران آخرین پنجشنبه هفته کتاب روز کتابگردی نام گرفته اما امسال به علت همزمانی آخرین پنجشنبه هفته کتاب با ایام سوگواری، کتابگردی به هفته بعد (پنجشنبه دوم آذر) موکول شد.
در این روز برخی از مسئولان با حضور در کتابفروشی های ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران، ناشران، نویسندگان، مترجمان و پدیدآورندگان کتاب، به منظور ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، کتاب هم خریداری می کنند.

همچنین یونیسف برای نخستین بار در سال 2007 میلادی شهر «بندیگو»ی استرالیا را به عنوان «شهر دوستدار کودک» معرفی کرد که همه جنبه‌ها و ویژگی‌های یک شهر دوستدار کودک را داراست.
«اوز» از شهرهای استان فارس نیز در سال 1389 برای نخستین بار عنوان «شهر دوستدار کودک» را از آن خود کرد.

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار