موقعیت فعلی شما : خانه/یادداشت/یاکس های ویژه
207904
۲۴ مهر ۱۳۹۸

شعرهایی که در فضای نوجوان امروز تنفس می‌کنند

کمال شفیعی، از شاعران حوزه کودک و نوجوان معتقد است «با تو هوا خوب است» سروده محمود پوروهاب، مجموعه‌ای با شعرهایی است که سبک‌بالانه در فضای نوجوان امروز تنفس می‌کنند و در یادداشتی به این مجموعه پرداخته است.

به گزارش کودک پرس ،محمود پوروهاب شاعر و نویسنده نام‌آشنای کودک و نوجوان طی سال‌ها قلم زدن برای مخاطبان آثارش همچنان چهره‌ای نوجو، جست‌وجوگر و فعال است. یکی از چهره‌هایی که میانه خوبی هم با نقد ادبی دارد. جدیدترین اثر این شاعر موفق مجموعه شعری است با عنوان «با تو هوا خوب است» که از سوی انتشارات مهرک، ناشر تخصصی ادبیات کودک و نوجوان سوره مهر، به بازار عرضه شده است.

مجموعه‌ای با شعرهایی که سبک‌بالانه در فضای نوجوان امروز تنفس می‌کنند و مضامین مختلفی از عشق، دوستی و .. دغدغه‌های نوجوانانه را در خود دارند. فضای شعرهای پوروهاب به شدت صمیمی و باورپذیر است. اوزان شعرها که غالبا نیمایی هستند متنوع هستند. شاعر از ظرفیت قالب نیمایی به خوبی استفاده کرده است. از مهمترین ویژگی‌های شعری پوروهاب در مجموعه «با تو هوا خوب است» نگاه از زاویه دید نوجوان امروز به مقوله مضامین است که این ویژگی شعرهای شاعر را دلنشین می‌کند. از ویژگی بارز شاعر وسواس در انتخاب موضوعاتی است که نوجوان امروز با آن رو در رو است و همین انتخاب‌های دقیق مضامین شعرها را باورپذیر و روزآمد کرده است.

«وقتی دلم خیلی گرفته
وقتی که یک دوست
از عشق من، دل کنده رفته
وقتی که تنها
مثل گیاهی در کویرم
یا چون پرنده
در یک قفس زرد و اسیرم
هستی تو با من
چون سایه و نور
دل می‌بری
هر بار یک جور»

آنچه در خصوص چاپ مجموعه شعرهای نوجوان و به ویژه مجموعه شعر «با تو هوا خوب است» می‌توان گفت لزوم تغییر ساختار چاپ کتاب برای نوجوانان است که از منظر روانشناسی بسیار حایز اهمیت است و باعث جذب بیشتر مخاطبان خواهد شد و آن تغییر در تصویرگری برای نوجوانان است. گرچه عمده کتاب‌های نوجوان امروز با شکل و شمایلی که از آن‌ها سراغ داریم تصویرگری و صفحه‌آرایی می‌شوند اما متاسفانه بیشتر حال و هوای کودکانه دارند و نمی‌توان آن‌ها را نوجوانانه قلمداد کرد.

مورد بعدی تعداد شعرهای یک مجموعه است. از منظر روانشناسی، نوجوانی آغاز دوره هویت‌یابی، استقلال‌طلبی، شتاب و … است. نوجوانان عمدتا به دنبال آن هستند هویت خود را تثبیت کنند و از همین رو ساختار کتاب‌هایشان باید بیشتر از متن و کمتر از تصاویر و رنگ‌ها بهره ببرد و اگر تصویری هم وجود دارد به صورت گرافیکی و تک‌رنگ باشد و به سمت کتاب‌سازی بزرگسالان تمایل داشته باشد تا کودکانه. در کتاب «با تو هوا خوب است» گرچه تلاش‌هایی در خصوص تفاوت هویت کتاب با مجموعه کتاب‌های کودک صورت گرفته اما به نظر هنوز با آثار نوجوان فاصله‌ای بسیار وجود دارد.

از منظر شعر نیز زبان شاعر در یکی دو شعر تحت تاثیر دوره آغازین شعر نیمایی نوجوان بوده و زبان با فضای امروز فاصله دارد اما غالب شعرها سیال نوجوانانه و پر از نشاط و تازگی است. در یکی از شعرهای این مجموعه با عنوان «همیشه دور» می‌خوانیم:

«گاه سرنوشت
دوستی سرش نمی‌شود
هر چه سعی می‌کنی
باز باورش نمی‌شود
سرنوشت من
سرنوشت تو
نه، به هم نمی‌رسند
چون دو خط مستقیم
دو پیاده رو»

مجموعه شعر «با تو هوا خوب است» در 38صفحه با تصویرگری امیرنجفی از سوی انتشارات مهرک سوره مهر در شمارگان هزار و 250 نسخه به چاپ رسیده است.

 

 

 

منبع: ایبنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار