موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
173384
۰۷ شهریور ۱۳۹۷
تئاتر کودک و نوجوان؛

جشنواره عروسکی؛ پیشانی بلند تئاتر کودک و نوجوان

در حالی که تئاتر کودک و نوجوان در ایران کمترین توجه را به خود اختصاص می‌دهد جشنواره عروسکی تهران-مبارک پیشانی بلند این عرصه محسوب می‌شود.

به گزارش کودک پرس ، تئاتر اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین هنر در میان تمامی هنرهای تاریخ جهان است که با شکل گیری جوامع و ریشه گرفتن هنرهای دیگر، به جای تثبیت جایگاه خود، به هنری خاص برای قشری مشخص از جوامع تبدیل شد اما با وجود تمام کم توجهی‌ها هرگز دست از ادامه حیات نکشید و به کمک کسانی که نمایش را مسیری برای یادگیری و پیشرفت می‌دانستند سعی در قد کشیدن داشت.
تحقیقات متعددی تاثیر قابل توجه هنرهای نمایشی را بر زندگی فردی و اجتماعی و نیز پیشرفت جامعه اثبات کردند و بر همین اساس مدارس دوره‌های آموزشی برای تربیت کودکان برقرار کردند اما ایران در این مسیر گامی برنداشت و همچنان تئاتر کودک و نوجوان بی توجهی‌های بسیاری را متحمل می شود.

این طفل نادیده گرفته شده هنرهای نمایشی در این روزها برای ادامه حیات خود تنها وابسته به جشنواره‌هایی شده است که تعداد آن به عدد انگشتان یک دست نیز نمی رسد.
یکی از این جشنواره‌ها تئاتر عروسکی تهران-مبارک است که در سال جاری و در روزهای آغازین شهریور ماه، هفدهمین دوره آن در پایتخت برگزار می شود و همچون مدال افتخاری بر گردن تئاتر کودک و نوجوان به چشم می‌آید.

ایرانیان که از دیرباز به قصه گویی و داستان‌های قهرمانانه علاقه بسیاری داشتند به انتقال این ذائقه به فرزندان خود علاقه نشان می‌دهند و به همین دلیل است که امسال سومین شادپیمایی این جشنواره با استقبال کم نظیری در بوستان عباس آباد برگزار شد.
شاید مهم ترین اتفاق برای این روزهای تئاتر کودک و نوجوان حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاحیه این مراسم بود که نشان از توجه بیشتر بخش فرهنگی کشور به هنر نمایش کودک و نوجوان داشت هرچند که این نگاه به جشنواره ای معطوف شده است که در پایتخت برگزار می شود و جشنواره کودک و نوجوان همدان از آن بی نصیب است اما توانست امیدواری کوچکی در میان هنرمندان کودک و نوجوان ایجاد کند.

بهبود وضعیت تئاتر و به ویژه تئاتر کودک و نوجوان نیازمند همت و حمایت از سوی مسئولان است تا گروه های کوچک بتوانند به جایگاهی دست یابند که خانواده ها بتوانند با اعتماد به آن رشد و تربیت فرزند خود را به هنرهای نمایشی بسپارند. این حمایت گاه به سخنانی محدود می‌شود که در قالب پیام مقامات فرهنگی به جشنواره و مصاحبه‌های چند خطی در رسانه‌ها منتشر می شود اما تغییری جدی در وضعیت به وجود نمی‌‌آورد.

سید محمدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از تماشای نمایشی عروسکی در این جشنواره در مصاحبه ای ایجاد شهر خلاق هنر را از مهم‌ترین طرح های معاونت دانسته و گفت: در این طرح شهرهایی که می‌توانند بستری برای تئاتر عروسکی باشند، شناسایی می‌شوند و با ایجاد کارگاه ساخت عروسک که فرآیند مفصلی دارد به این مهم دست خواهیم یافت.
وی با اشاره به پیشینه عروسک‌ها در تاریخ فرهنگی ایران و نقشی که در انتقال مفاهیم و آموزه‌ها داشته‌اند، گفت: از نظر ما تئاتر عروسکی پدیده بسیار مهمی است که نیاز به تمرکز و زمان بیشتری دارد.

مصطفی محمودی مدرس و منتقد تئاتر با بیان اینکه گونه های مختلف نمایش عروسکی رو به نابودی است، خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره خوب است اما اینکه چه تاثیری بر حفظ این هنر می گذارد مهم است.
وی افزود: اینکه چند روز جشنواره ای برگزار شود اما بعد از آن بدون تغییر و بهبود شرایط، جریانات ادامه پیدا کند درست نیست.
به گفته وی نبود سالن برای اجرای نمایش‌ها و حمایت نکردن از اجراهای کودک و نوجوان یا گونه‌های مختلف نمایش این قشر نمی‌تواند کمکی به تئاتر این گروه سنی بکند.

شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین افتتاحیه هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران-مبارک از حمایت اجراهای عمومی نمایش عروسکی خبرداد و گفت: امکان ساخت سالن جدید برای اجرای نمایش‌های عروسکی نداریم اما مطابق برنامه ریزی ها مجموعه تئاتر شهر و تماشاخانه سنگلج در سال موظف به پذیرش اجرای چند نمایش عروسکی هستند.
با وجود وضعیت نامناسب تئاتر کودک و نوجوان و کم لطفی های فراوان به جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان که مشکلات بسیاری را متحمل شده، جشنواره بین المللی عروسکی تهران-مبارک از موهبت برگزاری در پایتخت و استفاده از امکانات بیشتر برخوردار است و نگاه‌های بسیاری را به سمت خود جلب می‌کند که همه این‌ها بدون حمایت و تاثیرگذاری مناسب کفایت نمی‌کند.

مردم ایران در هر شرایطی و در همه حال پشت فرهنگ و تمدن خود ایستاده اند و با استقبال از انواع هنرهای نمایشی این حمایت را به نمایش می‌گذارند.

هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران-مبارک از اول تا هفتم شهریور ماه به دبیری مرضیه برومند برگزار می‌شود.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار