8809
۱۷ مهر ۱۳۹۵

معرفی آیین نخل‌گردانی و چک‌چکو به کودکان

  غرفه‌ها و کارگاه‌های فرهنگی و هنری هفته‌ی ملی کودک امسال به دلیل مصادف شدن با ایام محرم در قالب خیمه‌های فرهنگی و هنری برپا شده و تمامی فعالیت‌های فرهنگی و هنری با حضور بچه‌ها و با محوریت محرم برگزار می‌شود.

به گزارش کودک پرس  اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان،اعلام کرد خیمه‌ی «گذر نور» در غرفه‌های فرهنگی و هنری هفته‌ی ملی کودک، آیین‌ها، وقایع و شخصیت‌های عاشورایی مانند آیین نخل‌گردانی و چک‌چکو را به بچه‌های بازدیدکننده معرفی می‌کند.

معصومه صادقی، مسوول خیمه‌ی «گذر نور» درباره‌ی فعالیت‌های این خیمه توضیح داد: فعالیت این غرفه معرفی آیین‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شخصیت‌ها و سرزمین عاشورایی است. در مراکز کانون نیز معرفی شخصیت، سرزمین و وقایع را داریم از همین روی در این خیمه به این سه موضوع با محور عاشورا می‌پردازیم و چهار آیین عاشورایی را معرفی می‌کنیم.

آیین نخل‌گردانی، آیین چک‌چکو، سقاخانه و معرفی سرزمین از نینوا تا کربلا موضوعات و آیین‌هایی هستند که در این خیمه برای بچه‌ها معرفی می‌شوند.

صادقی به مسابقه‌ی «اشک خورشید» نیز اشاره کرد و گفت که در قالب این مسابقه بچه‌ها با وقایع 10 روز نخست محرم آشنا می‌شوند. همچنین شخصیت‌هایی که در دهه‌ی نخست محرم از آن‌ها نام برده می‌شود نیز برای بچه‌ها معرفی می‌شوند. این شخصیت‌ها شامل شخصیت امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل (ع)، حضرت قاسم (ع) و حضرت زینب (س) می‌شود. البته تاکید ویژه‌ای بر معرفی شخصیت کودکان حاضر در واقعه عاشورا نیز داریم.

به گفته‌ی صادقی معرفی این شخصیت‌ها در قالب بیوگرافی آن‌ها روی شمع‌های چرخانی طراحی شده‌ است. همچنین نمایش فیلم و عکس از آیین‌های عاشورایی در شهرهای مختلف از دیگر برنامه‌های این غرفه است.

صادقی در ادامه توضیح‌هایی درباره‌ی آیین‌های نخل‌گردانی و چک‌چکو ارایه کرد، آیین چک‌چکو آیینی در استان فارس است که در آن، دسته‌ی عزاداری حرکت می‌کند و دو سنگ را در جهت‌های مختلف به هم می‌کوبند و شعر «این دلم تنگ است، عقده‌ها دارد/ گوییا میل کربلا دارد» را می‌خوانند. در حال حاضر به جای سنگ در این آیین از دو قطعه چوب استفاده می‌کنند. افراد معتبر و سادات در ابتدای دسته عزاداری حرکت می‌کنند و چوب‌ها به هم می‌زنند. این آیین نماد سم اسب و صدای شمشیر است و حس و حال حرکت سپاه در عاشورا را تداعی می‌کند.

بچه‌ها در غرفه‌ی «گذر نور» با تاریخچه‌ی سقاخانه هم آشنا می‌شوند، به گفته‌ی صادقی بچه‌ها در این خیمه می‌توانند همه‌ی این آیین‌ها را اجرا کنند. برای مثال نخل را با آوای یاحسن بلند می‌کنند یا آیین چک‌چکو را به صورت گروهی و با چوب اجرا می‌کنند.

 

منبع:  ایسنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار