7628
۱۰ تیر ۱۳۹۵

همه آنچه درباره رابطه «آجیل» و «بچه ها» بدانید!

درست است که امسال این خوراکی پرخاصیت آنقدر گران شده که خیلی از خانواده ها دیگر حتی به فکر خریدن آن هم نمی افتند اما نمی توان منکر خواص آن شد.

به گزارش کودک پرس  آجیل نوروز جزء جدا نشدنی پذیرایی نوروز است. آجیل و مغزها مانند گردو، پسته، بادام و فندق نقش مهمی در سلامت بدن دارند. مغزها منابع سرشار پروتئین، چربی های مفید، مواد معدنی، ریزمغذی ها، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها هستند. با در نظر گرفتن خواص بسیار مفید مغزها دیگر نیازی نیست منحصرا در ایام عیدها و مهمانی ها از مغزها استفاده کنیم بلکه می توان از مغزها همیشه به عنوان میان وعده های غذایی که هم خوشمزه هستند و هم خواص مفید درمانی دارند، استفاده کرد ولی بسیاری از والدین درباره سن شروع مصرف آجیل در کودکان و خواصی که هر کدام از آنها بر رشد و سلامت کودکان دارند، بی اطلاع هستند.

 
گردو، غذای مغز
گردو حاوی مقدار زیادی مواد مغذی است و بچه ها می توانند آن را به طور منظم در برنامه غذایی شان داشته باشند. البته به این نکته باید توجه داشته باشید که اگر فرزندانتان به انواع آجیل حساسیت داشته باشد در مورد مصرف گردو نیز باید محتاط باشید. گردو ماده ای مغذی است که در انواع کلوچه، غلات، ماست و … اضافه می شود. گردو را به نام غذای مغز نیز می شناسند. این فقط به خاطر شباهت آن به مغز نیست بلکه به دلیل اسیدهای چرب غیراشباع امگا۳ فراوان آن است که مغز برای عملکرد خود به آن نیاز دارد. خوردن ۴ عدد گردو در روز امگا۳ مغز را افزایش می دهد.

 

 

 چه خاصیتی دارد؟
مغز گردو از جمله مغزهای پرچرب است. هر ۱۰۰گرم گردو ۶۹ گرم چربی دارد بنابراین دارای مقادیر زیادی کالری است اما اسیدهای چرب گردو از اسیدهای چرب غیراشباع امگا۳ است که برای بدن مفید است. پروتئین گردو به آسانی هضم می شود و علاوه بر این دارای اسید آمینه های ضروری است که بدن قادر به ساختن آنها نیست. گردو حاوی ۴۵ میلی گرم منیزیم است که برای عملکرد ماهیچه ها و اعصاب کودکان مورد نیاز است. نوجوانان روزانه بین ۳۶۰ تا ۴۱۰ میلی گرم منیزیم نیاز دارند بنابراین یک مشت گردو در روز می تواند این نیاز آنها را برآورده کند. گردو در سفره های ایرانی به خصوص در کنار سبزی و پنیز حضور پررنگی دارد تا آنجا که در بعضی خانواده ها پنیر بدون گردو را منع می کنند زیرا پنیر به علت دارا بودن تیرامین و تجمعش در مغز سبب کندی ذهن می شود. اگر چه این ماده تا حدودی توسط آنزیمی در بدن تجزیه می شود اما برای فعالیت بیشتر این آنزیم باید میزان مس مصرفی افزایش یابد با توجه به اینکه گردو منبع مس است، توصیه می شود پنیر را با گردو مصرف کنید.

 

 

 چه کمکی می کند؟
گردو اول از همه به افزایش قدرت ذهن کمک کرده و از افزایش وزن نیز پیشگیری می کند. این مغز پرخاصیت از سیستم ایمنی نیز محافظت می کند ضمن آنکه مصرف آن در کودکان بیش فعال که بدخلقی و اختلالات خواب دارند، توصیه می شود.

 

 

 پسته آهن خالص
پسته به عنوان تنقلات کاربرد گسترده ای دارد و همچنین در صنایع خوراکی مختلف مانند شیرینی، شکلات و بستنی همچنین در سوسیس و کالباس به شکل غنی کننده، طعم دهنده و زینت دهنده نیز استفاده می شود. رنگ سبز پسته به دلیل وجود کلروفیل است.

 

 

 چه کمکی می کند؟
پسته در مقایسه با دیگر آجیل ها کالری کمی دارد و به جذب ویتامین K، D، E و A کمک می کند. ضمن آنکه دارای مقدارای فیبر است که در هضم مواد غذایی کمک می کند. پسته یکی از بهترین منابع پتاسیم است. پتاسیم ۲ عدد پسته ۱۰۰ موز و ۱۰۰ پسته معادل یک پرتقال است. پسته به دلیل داشتن فسفر در ساخت استخوان و دندان ها موثر است و از خستگی و ضعف بدن جلوگیری می کند و برای تقویت عضلات بدن مفید است. پسته منیزیم نیز دارد که یکی از مهم ترین عناصر معدنی برای تبدیل غذا به انرژی است. روی موجود در پسته برای تقویت پوست، مو و ناخن بسیار مهم است. پسته باعثعملکرد ذرات مغز می شود و شخص را آرام می کند.
همچنین پسته حاوی ۵۲ گرم چربی است که بیشتر آن از انواع اسیدهای چرب غیراشباع است که این اسیدهای چرب برای رشد و نمو کودکان بسیار حائز اهمیت است. وجود فسفر بالا در پسته برای رشد فکری و بهره هوشی کودکان بسیار مفید است. برای گروه سنی کودکان و نوجوانان که علاوه بر نیاز به انرژی به فاکتورهای موثر در هوش نیاز دارند پسته می تواند میان وعده ای مناسب تلقی شود.

 

 

 چه چیزهایی دارد؟
مواد موجود در ۱۰۰ گرم پسته حاوی ۶۰۱ کالری، ۱۷ گرم پروتئین، ۵ گرم چربی، ۶۰ گرم فیبر، ۴۰ میلی گرم ویتامین E، ۱۱۰ میلی گرم کلسیم، ۳ میلی گرم آهن، ۲ میلی گرم روی، ۶ میلی گرم سلنیوم و ۵۸ میکروگرم فولات است.
ارزش غذایی پسته نسبت به سایر آجیل ها و نیز مواد پروتئینی مانند گوشت، شیر، تخم مرغ و حبوبات درخور اهمیت و توجه است. مغز پسته در بین انواع آجیل، حبوبات، سبزی و گوشت بیشترین میزان آهن قابل جذب بدن را داراست به همین دلیل در کم خونی فقر آهن بین افراد توصیه درمانی می شود.

 

 

 بچه ها از کی می توانند آجیل بخورند؟
آجیل منبع تامین مواد معدنی، اسیدهای چرب و برخی ویتامین های مفید است و اگر به میزان مناسب در برنامه غذایی روزانه کودکان قرار داده شود، می تواند در کنار تأمین میزان قابل ملاحظه ای انرژی به تکامل مغز کودک نیز کمک کند. نکته مهم آن است که کودک تا ۶ ماهگی باید از شیر مادر تغذیه کند و تا یک سالگی هم باید شیر مادر را در کنار غذاهای کمکی مصرف کند بنابراین سوال اینجاست که از چه زمان آجیل باید در برنامه غذایی کودک قرار گیرد؟ پاسخ این سوال به زمانی بر می گردد که کودک توانایی جویدن و بلع را پیدا می کند که معمولا بعد از یک سالگی است اما از آنجا که کودک در این سنین توانایی کمی در بلع دارد بهتر است تا ۳ سالگی آجیل به صورت پودر شده در اختیار کودک قرار گیرد.

 
 بچه ها چقدر می توانند آجیل بخورند؟
در دید و بازدیدهای عید یکی از عادت های بد مهمان ها این است که وقتی ظرف آجیل و تنقلات را می بینند تا ظرف خالی را جلوی چشم شان نبینند به خوردن ادامه می دهند و دقت نمی کنند که مصرف آجیل نیز مانند دیگر خوراکی ها و مواد غذایی باید به قاعده و اندازه باشد. بهترین میزان برای مصرف آجیل یک مشت است و تفاوتی نمی کند که فرد بزرگسال یا خردسال باشد. هر فردی متناسب با مشت بسته خود می تواند آجیل مصرف کند و این قاعده برای کودکان نیز مشابه است. باید توجه داشته باشید که مصرف بی رویه و غیر اصولی آجیل ها و دانه های روغنی می تواند موجب تجمع بیش از حد چربی در بدن و اضافه وزن شود بنابراین اگر این عادت از زمان کودکی در روند زندگی بچه ها نهادینه شود، مشکلات زیادی را برای آنها به همراه دارد.

 

 

 بادام، ملین و ضد یبوست
بادام از جمله بادام زمینی یکی از انواع آجیل است که دارای ارزش غذایی خوبی است. بادام زمینی از مواد غذایی حساسیت زاست که مصرف آن در کودکان زیر یک سال ممنوع است و در افرادی که حساسیت های غذایی دارند نیز باید با احتیاط مصرف شود.

 

 چه خاصیتی دارد؟
بادام زمینی منبع خوب انرژی است. ۱۰۰ گرم بادام زمینی حاوی ۵۰ گرم چربی است که بیشتر آن از نوع چربی های غیر اشباع است. بادام ۱۶ گرم کربوهیدرات دارد و دارای بیشترین مقدار پروتئین است. ۱۰۰ گرم بادام زمینی ۱۱۲ میکرو گرم ویتامین ۳B نیز دارد.

 

 

 چه کمکی می کند؟
آنتی اکسیدان های بادام شبیه میوه است و از نابودی سلول های بدن محافظت می کند. منیزیم موجود در بادام گرفتگی عضلات را بهبود می بخشد و فولاد موجود در بادام زمینی از کم خونی و رنگ پریدگی جلوگیری می کند. بادام ملین بوده و روغن بادام ضد یبوست است به خصوص از روغن بادام می توان برای رفع یبوست کودکان استفاده کرد. شیره بادام برای رفع سرفه و تنگی نفس مفیده بوده و خلط آور است و مخلوط بادام آسیاب شده به اضافه عسل برای سرفه بسیار مفید است. برای خارش پوست کودکانی که به کهیر با مخملک مبتلا هستند، می توان روغن بادام را در تمام سطح بدن آنها مالید تا خارش تسکین یابد. به این ترتیب التهاب پوست و حساسیت و اگزما درمان می شود.

 

 

تخمه آفتابگردان، پیشگیری از سرماخوردگی
تخمه آفتابگردان از جمله مغزهای چربی است که نه تنها به عنوان آجیل و تنقلات، بلکه در غذاها و به خصوص سالادهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. تخمه را به صورت تازه، خشک و بو داده مصرف می کنند که البته نوع بوداده آن با نمک و کمی آبلیمو بسیار خوشمزه است.

 

 چه خاصیتی دارد؟
روغن آفتابگردان ۶۶ درصد چربی غیراشباع اسیدلینولئیک دارد. به علاوه این مغز منبعی غنی از فیبر، پروتئین، ویتامینA، ویتامین B، ویتامین E و روی است در ضمن تخمه آفتابگردان پتاسیم، منیزیم، آهن، فسفر، سلنیوم، کلسیم و… دارد. روغن تخمه آفتابگردان کم کالری نیز هست.

 

 

چه کمکی می کند؟
مصرف تخمه آفتابگردان برای ناراحتی ریوی، تسکین سرفه و صاف شدن صدا موثر است. مهمترین خاصیت تخمه آفتابگردان برای تقویت چشم و بینایی است. تخمه آفتابگردان سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان هاست که به مبارزه با رادیکال های آزاد سلول های بدن کمک می کند. مصرف این تخمه از ابتلا به بیماری های ویروسی و همچنین سرماخوردگی جلوگیری می کند.

 

 

فندق، جاذب ویتامین E
از آنجایی که فندق سرشار از مواد مغذی است از ابتلا به بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند. این خوراکی فوق العاده حاوی اسید اولئیک، پروتئین، کربوهیدرات، بتا – سیتوسترول، انواع ویتامین ها و مواد معدنی است.

 

 

چه خاصیتی دارد؟
فندق حاوی مواد مغذی زیادی مانند ساژدانه هاست فندق غنی از اسیدآمینه است همچنین فندق حاوی مقادیر زیادی ویتامین E است مقدار اسید لینوئیک در فندق تازه بیشتر است و در میوه خشک این مقدار کمتر است.

 

 

چه کمکی می کند؟
فندق و روغن آن سرشار از ویتامین E بوده و با مصرف آن عملکرد عضلات بهتر شده و گلبول های قرمز سالم باقی خواهند ماند. با حفظ گلبول های قرمز بیماری کم خونی فرد درمان می شود. اسید لینولئیک موجود در فندق برای رشد بسیار مفید است. به علاوه، فندق سرشار از ویتامین هایB۱، B۶ و B۱۲ است. این ویتامین ها برای تشکیل سلول های خونی و نیز سلامت مغز بسیار سودمند هستند. توصیه می شود پوست کودکان با روغن فندق ماساژ داده شود تا از ابتلای آنها به بسیاری از بیماری های تنفسی جلوگیری شود.

 

 

تخمه کدو، شادی بخش
تخمه کدو تنبل برای سلامت مفید و دارای انواع پروتئین، اسیدهای آمینه و املاح مفید است. تخمه کدو دارای اسید آمینه ترپتوفان است که این اسیدآمینه در بدن به سروتونین تبدیل می شود که یک ناقل عصبی است که باعثایجاد آرامش و شادی می شود و ضد افسردگی است.

 

 

چه خاصیتی دارد؟

تخمه کدو مبنعی غنی از مواد معدنی مثل مس، روی، منیزیم، آهن و فسفر، پروتئین ها، اسیدهای آمینه و فیتوسترول هاست.

 

 

چه کمکی می کند؟
مهمترین نکته این که تا به حال تقریبا هیچ عارضه جانبی از مصرف این دانه خوراکی گزارش نشده است. تخمه کدو منبع بسیار غنی از روی است که خواص بسیار زیادی دارد؛ از تقویت سیستم ایمنی گرفته تا افزایش استحکام مو و ناخن و افزایش رشد کودکان.

 

 

 

 

منبع:      افکار نیوز

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار