موقعیت فعلی شما : خانه/کودکان خلاق/مقالات
7587
۰۹ تیر ۱۳۹۵

چگونه کودکان را با تاریخ آشنا کنیم؟

کودکان برای آنکه هویت یابی کنند، باید بدانند از کجا آمده اند، چه گذشته ای دارند و گذشتگان برای آن ها چه میراثی به جا نهاده اند.

به گزارش کودک پرس   کودکان تنها به کمک آگاهی از تاریخ خود می توانند مناسبات دنیای کنونی را درک کنند، بدانند که امروز از دیروز شکل گرفته است و از امروز برای ساختن آینده درس بگیرند.

با معرفی تاریخ در جایگاه واقعی خود، می توان کودکان را از سنین پیش دبستانی به این مقوله علاقه مند کرد و با تشویق آن ها به خواندن کتاب های تاریخی و مشارکت فعال در یافتن و گرد آوری داده های تاریخی، پیوند آن ها را با گذشته و نسل های پیشین محکم کرد.
کودکان و نوجوانان از راه خواندن کتاب های تاریخی کشور خود و دیگر کشورها از یکسویه نگری، بزرگ بینی غیر واقعی ملت و سرزمین خود و خوار داشت دیگر ملت ها و سرزمین ها باز داشته می شوند و تفاهم و درک متقابل را می آموزند.

 

چگونه کودکان پیش دبستانی را با تاریخ آشنا کنیم؟
با کودکان پیش دبستانی نمی توان از رخداد های تاریخی و پادشاهان و سیاستمداران گذشته و سرگذشت آن ها سخن گفت. همه چیز درباره ی گذشته باید به شکل داستان و افسانه برای آن ها بیان شود. درک گذر زمان از گذشته به حال، مبنای درک کودکان از تاریخ است. کودکان پیش دبستانی می توانند گذر زمان را بفهمند، رویدادهای روزهای گذشته را به یاد آورند و برای روز، هفته، یا ماه آینده برنامه بریزند.
آشنا کردن کودکان از سنین پیش دبستان با مفهوم کلی تاریخ از راه فعالیت های ساده و سرگرم کننده با مشارکت خود آن ها، به کودکان کمک خواهد کرد تا در آینده نگرشی همه جانبه و علمی به تاریخ پیدا کنند.
روش کار کودکان پیش دبستانی از شنیدن ماجراهای کودکی پدر و مادر خود لذت می برند. باید از این علاقه ی آن ها بهره گرفت و با فعالیت های جذاب و سرگرم کننده، مفهوم گذر زمان را به آن ها آموخت.

 

  • با نشان دادن عکس های خانوادگی مادر مادربزرگ، پدر پدربزرگ (در صورت امکان) مادربزرگ و پدر بزرگ و مادر و پدر به کودکان، از آن ها بخواهید این عکس ها را به ترتیب زمانی (از گذشته تا کنون) کنار هم بگذارند.
  • سپس با کودکان درباره ی تفاوت آرایش چهره ها، پوشاک و فضای عکس ها گفت و گو کنید و از خاطرات خود درباره ی عکس ها حرف بزنید.
  • عکس های خودتان (مادر – پدر) را کنار عکس های مراحل مختلف رشد فرزندتان بگذارید و باز هم درباره ی تفاوت هایی که با گذشت زمان در چهره، پوشاک، اندام، آرایش موی سر و صورت هر کدام پدید آمده اند، با او گفت و گو کنید.
  • مربیان پیش دبستانی می توانند با دعوت کودکان به سخن گفتن از رویدادهای روز، ماه، فصل گذشته، آن ها را به خوبی با مفهوم گذشت زمان آشنا کنند.
  • مربیان می توانند با پرسش هایی همچون: وقتی پدر و مادر تو بچه بودند، چطور لباس می پوشیدند؟ در مهد کودک شان (در صورتی که به مهد کودک می رفته اند) چه کارهایی می کرده اند؟ اسباب بازی های شان چگونه بود؟ آن ها را به گرفتن پاسخ این پرسش ها از پدران و مادران شان تشویق کنند تا کودکان بتوانند گذشته و حال را از راه این فعالیت، با هم مقایسه کنند.
  • نشان دادن عکس هایی از کوچه ها و خیابان ها، مغازه ها، لباس ها، کفش ها و ظرف های قدیمی و پرسش از کودکان درباره ی تفاوت ها یا همانند های شان در امروز نیز از راه های تقویت تفکر مقایسه ای در کودکان است.
  • می توان از کودکان خواست با اجازه ی مادر و پدرشان لباس ها و کفش های شان را از آغاز تاکنون به مهدکودک بیاورند و به کمک دیگر کودکان، اندازه و شکل آن ها را با هم بسنجند.
  • مربیان می توانند کودکان راتشویق کنند تا چیزهای قدیمی ای را که در دسترس خانواده است، با اجازه ی پدران و مادران شان به مهدکودک بیاورند و درباره ی زمان استفاده از آن ها، کاربرد آن ها و تفاوت های شان با همانند های کنونی آن ها، با آگاهی هایی که از بزرگتر ها به دست آورده اند، برای کودکان دیگر سخن بگویند. به این ترتیب موزه ی کوچکی در مهدکودک ترتیب می دهند و با مفهوم موزه و اهمیت آن نیز آشنا می شوند

 

 

 

 

 

منبع:      کتابک

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار