7502
۰۹ مهر ۱۳۹۵

استفاده از وارنیش فلوراید،ضامن سلامت دندانهای کودکان

دکترعلیرضاحاجیونی،سرپرست مرکزبهداشت شهرستان بوشهرگفت: مشکلات پوسیدگی دندان ها به صورت تدریجی اززمان کودکی شکل می گیرد و والدین می توانند با انجام وارنیش فلوراید تراپی از دندان کودکان مواظبت کنند.

به گزارش کودک پرس  دکترعلیرضاحاجیونی گفت: باتوجه به اهمیت سلامت دهان ودندان بویژه درافراد زیر 14 سال، وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی اقدام به اجرای وارنیش فلوراید تراپی کرده است.
وی اضافه کرد: مرحله اول این طرح درمهر و آبان 94 برگزار شد و در همین ارتباط در فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری نیز مرحله دوم این طرح برای کودکان3تا 6سال در مهدهای کودک و دانش آموزان مقطع ابتدایی انجام شد.
سرپرست مرکزبهداشت شهرستان بوشهر اضافه کرد: باشروع سال تحصیلی جدید(نیمه دوم مهرماه) مرحله سوم این طرح در همه مهدهای کودک و مدرسه های ابتدایی شهرستان بوشهر انجام می شود.
حاجیونی اظهار کرد: والدینی که دارای کودک 3تا 6ساله هستند و در مهد کودک ثبت نام نکرده اند، برای دریافت خدمات وارنیش فلوراید تراپی می توانند به مراکزخدمات جامع سلامت محل سکونت خود مراجعه کنند.
وی اظهار کرد: وارنیش فلوراید مایعی غلیظ و به نسبت ًچسبنده است که حاوی فلوراید بوده و استفاده ازآن آسان، بدون درد و راحت است و نیازی به بی حسی ندارد.
سرپرست مرکزبهداشت شهرستان بوشهر افزود: این ماده براحتی با استفاده از برس یک بار مصرف روی دندانهای مالیده می شود و اگر چه وارنیش فلوراید ممکن است باعث تغییر رنگ موقتی دندان به رنگ زرد شود اما با جذب فلوراید وپاک شدن وارنیش این رنگ نیز از بین می رود.
حاجیونی اظهار کرد: وارنیش فلوراید ماده ای است که با مواد معدنی مینای دندان ترکیب ودندان را درمقابل اسید تولید شده به وسیله میکروب های موجود دردندان، مقاوم می سازد.
وی گفت: باید توجه داشت که اثربخشی وارنیش فلوراید منوط به زمان کافی برای تماس با دندان بوده و به همین خاطر در حدود 2 تا 4 ساعت بعد از زدن وارنیش فلوراید به دندان ازخوردن وآشامیدن باید خودداری کرد. سرپرست مرکزبهداشت شهرستان بوشهر با بیان اینکه از وارنیش فلوراید می توان حداقل دو بار در سال استفاده کرد، افزود: کاهش پوسیدگی دندان به میزان 25 تا 45 درصد با انجام وارنیش فلوراید تراپی یکی ازمهم ترین نتایج اجرای دقیق وکامل این طرح خواهد بود.
وی یادآور شد: در مدرسه های ابتدایی این خدمت از سوی پرسنل سلامت مرکزبهداشت شهرستان ودرمهد های کودک نیز توسط مربیان مربوطه ارائه می شود.

 

 

منبع:   خبرگزاری جمهوری اسلامی

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار