موقعیت فعلی شما : خانه/مشکلات تربیتی/مقالات
5961
۲۹ خرداد ۱۳۹۵

آزار نوجوان به وسیلة برادر خردسال

فرزند 3 ساله ام برادر 12 ساله اش را می آزارد. او را چگونه از این کار باز دارم ؟

به گزارش کودک پرس  ج : آزار فرزندان بزرگ تر به وسیلة خردسالان عللی دارد که باید شناسایی و مرتفع شود :

1- تشویق ضمنی والدین : خردسالان دوست داشتنی اند و رفتارشان خوشایند است؛ بدین سبب، وقتی دیگران را می آزارند نیز والدین و اطرافیان اظهار خشنودی می کنند که این برخورد، تشویق ضمنی کودک به آزار دادن دیگران است؛ بنابراین در صورت مشاهدة آزار دیگران، او را منع کنید و به این رفتارش نخندید و ناخشنودی خود را در چهره به او نشان دهید.

2- ضعف ارتباط عاطفی : گاهی فرزند خردسال شمال برادرش را می آزارد تا شما دخالت و از او طرفداری کنید و به این شکل، محبت شما را به خود اثبات کند که این انگیزه به جهت ضعف ارتباط عاطفی شما با او است؛ پس ارتباط عاطفی خود را با او بیشتر کنید.

3- بیکاری و عدم سرگرمی : وقتی فرزند خردسال شما مدتی بیکار باشد و سرگرمی نداشته باشد، برای رهایی انرژی موجود در خودف سراغ برادرش می رود و او را می آزارد؛ پس زمینه‌های بازی و سرگرمی و فعالیت فیزیکی اش را فراهم آورید.

4- فعالیت بیش از حد : فعالیت زیاد، خستگی می آورد خستگی سبب بی حوصلگی و بدرفتاری با دیگران می شود؛ بنابراین توصیه می کنم فعالیت او را متعادل کنید.

چند توصیه

أ. ریشه یابی و موقعیت سنجی : مصادیق آزار او را با «نوشتن» ثبت کنید و در پی از بین بردن زمینه ها بر آیید؛ برای مثال، نوجوان شما از سر و صدای برادر خردسالش هنگام دیدن تلویزیون، برداشتن لوازم التحریر و وسایلش، دخالت هنگام صحبت با دوستان، مزاحمت هنگام مطالعه و انجام تکالیف و … آزرده خاطر می شود. بکوشید در این گونه موقعیت ها فرزند خردسال را کنترل کنید.

ب. تهیة فضایی مستقل برای نوجوان : اتاق و فضایی مستقل و قابل کنترل برای نوجوان، جلو بسیاری از مزاحمت های خردسال را می گیرد و مانع از آزار او می شود.

ج. آموزش خردسال : خوب است در قالب داستان و شعر، به ویژه داستان زندگی حیوانات، زشتی و ناپسندی آزار دیگران را به او بیاموزید.

د. تشویق : در صورت مشاهدة کاسته شدن از آزار او، از تشویق غافل نشوید.

منبع:    مهدپرتال

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار