5188
۲۳ شهریور ۱۳۹۵

کارآگاهان دانشمندکتابی جذاب و علمی برای کودکان

میشل توری نویسنده این مجموعه با داستان‌هایی جذاب، معمایی، هیجانی و با هدف آموزش غیر مستقیم، به موضوعات علمی که هر روز کودکان و نوجوانان با آن مواجهند؛ پرداخته است.

به گزارش کودک پرس  «کارآگاهان دانشمند» عنوان مجموعه‌ای شش جلدی است که به تازگی از سوی نشر پیام مشرق منتشر شده است. نویسنده این مجموعه میشل توری و مترجم آن ریحانه جعفری است. پرونده‌ی شبح قبرستان، پرونده‌ی جشن تولد استفراغی، پرونده‌ی هیولای دریاچه‌ی سبز، پرونده‌ی خانه‌ی اشباح،‌ پرونده‌ی سطل آشغال زنده و پرونده‌ی معمای دایناسور؛ نام کتاب‌های این مجموعه است.

نویسنده این کتاب‌ها، تحصیل کرده رشته‌های ایمونولوژی و زیست‌شناسی است. بنابراین قهرمان داستان های او از دریچه‌ای علمی به مشکلاتی که در هر قصه یا پرونده  اتفاق می‌افتد؛ نگاه می‌کند. نل و دریک، دو قهرمان کودک این مجموعه در پی کشف حقیقت و پیدا کردن راه حل هر پرونده، در آزمایشگاه کوچک خانه‌، آزمایش‌های علمی انجام می دهند و به نتایج منطقی می‌رسند.

شخصیت‌های کنجکاو داستان با موضوعاتی مثل الکتریسیته، مغناطیس، تقلب، دزدی، انبساط و انقباض، دوستی، مسمومیت، باستان‌شناسی، مسائل زیست-محیطی و… روبرو می‌شوند.

در پایان هر داستان، مخاطب به چالش کشیده می‌شود و با توجه به آزمایش‌هایی که کارآگاهان کوچک در داستان‌های کتاب انجام داده‌اند به او پیشنهاد می‌شود که آزمایش را در خانه انجام دهد. این آزمایش‌ها همگی قابل اجرا هستند و کودکان به راحتی می‌توانند آن را در منزل انجام بدهند.

ترجمه روان ریحانه جعفری شیطنت و جذابیت‌های این مجموعه را دو‌چندان کرده است.

منبع:    باشگاه خبرنگاران