موقعیت فعلی شما : خانه/کودکان خلاق/مقالات
3116
07 فروردین 1395
تعامل و خلاقیت در مدارس

هرجامعه و هر ملتی دارای هویتی است که پایه های هویت آن ملت را در آموزش و پرورش و مدارس آن کشور باید جستجو کرد …

به گزارش کودک پرس    توسعه و ایجاد مدارس به مفهوم امروزی گسترش سریع تکنولوژی و ارتباطات، صنعتی شدن جوامع و نیازهای متنوع عصر حاضر و انفجار دانش، دایره تأثیرگذار عوامل مختلف را برافکار و اندیشه های دانش آموزان گسترده تر از گذشته کرده است.
آنچه مسلم است این است که نقش و سهم خانواده ها و حتی معلمان در تکوین شخصیت دانش آموزان روز به روز کمرنگ تر می شود و عوامل محیطی به ویژه رسانه ها نقش عمده ای را به عهده می گیرند و به صورت شبانه روزی در تغییر اندیشه ها و افکار نوجوانان نقش تاثیرگذار و مهم خود را ایفا می کنند و باید گفت که مدارس ما هنوز نمی توانند به عنوان اصلی ترین کانون های تربیتی مورد توجه و برنامه ریزی قرار بگیرند.
اگر نظام آموزش وپرورش ما بتواند در کنار توجه خاص و ویژه ای که به بعد آموزش و یادگیری نوجوانان دارد و به ابعاد مشاوره ای معلمان در فرایند تعلیم و تربیت توجه ویژه داشته باشد، طبعاً اهداف آموزش و پرورش در مسیر اصلی خود حرکت دقیق و سریع را پیدا کرده و از بار بسیاری از مشکلات نوجوانان کاسته خواهد شد.
در یک نظام تأثیر گذار آموزش وپرورش، یک معلم کارآمد اطلاعات و دانش مناسب و به روز خود را قطعاً تقویت خواهد کرد. او می داند که یک معلم خوب، خوب به دنیا نمی آید، بلکه خوب ساخته می شود. معلم می داند که دستگاه آموزش وپرورش به مثابه بارزترین نمود سرمایه گذاری نیروی انسانی، در شکوفایی هر کشور نقش اصلی به عهده دارد.
<کلارک> تدریس را فعالیتی می داند که برای ایجاد تغییر در رفتار یادگیرنده طراحی و اجرا می شود. در حالی که <شفلر> تدریس را فعالیتی معطوف به پیشرفت دانش آموز در امر یادگیری و هدایت به طریقی که او به یگانگی و گنجایش فکری برای قضاوت مستقل دست یابد، تعریف کرده است. اگر ما فعالیت معلم را، همزمان و پس از تدریس به عنوان فرایندی در نظر بگیریم که عاملی اصلی خلاقیت، تعادل و تصمیم گیری میان او و شاگردانش نگریسته می شود در آن صورت نگاه ما به نقش معلم در کلاس و مدرسه بسیار متفاوت تر خواهد بود.

 

 

منبع:    مهدپرتال  

به اشتراک بگذارید :

جدیدترین
پربازدیدترین