موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
30570
۰۳ آبان ۱۳۹۶
توسط نشر چشمه؛

کتاب «پرنده های هلندی» وارد بازار نشر شد

مجموعه داستان جدید عباس عبدی با عنوان «پرنده های هلندی» توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش کودک پرس ، مجموعه داستان «پرنده‌های هلندی» نوشته عباس عبدی به تازگی توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب سیصد و هجدهمین «داستان فارسی» و صد و چهل و هشتمین کتاب مجموعه «جهان تازه داستان» است که این ناشر چاپ می‌کند.

اولین مجموعه داستان عبدی با نام «قلعه پرتغالی» اواسط دهه ۸۰ توسط همین ناشر به چاپ رسید که باعث شهرت وی شد. مجموعه داستان دیگرش نیز با عنوان «دریا خواهر است» اواخر دهه ۸۰ و در سال ۸۸ منتشر شد. پس از این دو کتاب، رمان «شناگر» او در قالب مجموعه رمان نوجوان امروزِ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چاپ شد. سومین مجموعه داستان این نویسنده با عنوان «باید تو را پیدا کنم» نیز مانند دو مجموعه داستان دیگرش توسط نشر چشمه و در سال ۹۰ چاپ شد.

 

عموم داستان‌های عبدی به واسطه حضور و زندگی‌اش در جنوب ایران، در این منطقه جریان دارند. «پرنده‌های هلندی» هم چنین وضعیتی دارد و تجربه‌های یک مرد را از جهان اطرافش و همچنین ماجراهایی که او را احاطه کرده اند، در بر می‌گیرد.

عناوین داستان‌های این کتاب به این ترتیب است: تویی که می‌شناسمت، سفینه امیدواری، گم شده یعقوب، شهر خاص، عروسی بِیرَم، شام ایرانی، کاتریناهُلم، پدرم، کُنگ، پرنده‌های هلندی

 

در قسمتی از داستان «شهر خاص» از این کتاب می‌خوانیم:

سه نفری توی ماشین یاد هم می‌اندازند و می‌خندند. ساعت پنج راه افتاده اند و حالا نزدیک هفت است که بالا هستند. یک پل و دو سه تپه و تخته سنگ حواسش را بُرد اما عجله داشتند. جلو در پالایشگاه معطل نمی‌شوند. بی دردسر با ماشین می‌روند تا پای چرتقیل. تعمیرکارها توی لباس‌های کارِ سرتاسر آبی شان، آچار به دست مشغول دستگاه می‌شوند و او می‌گردد جایی سایه ای پیدا کند. کتابی هم با خودش آورده. دو بطری نصفه آب معدنی سرد توی ماشین است. انبوه درخت‌های لیمو تا آخر سربالایی بلوار اصلی پالایشگاه ادامه دارد. لوله‌های سیاه و باریک پولیکا مثل مار دور درخت‌ها پیچ و تاب خورده اند و روی زمین پخش اند. تکه مقوای بزرگی را که آن جا افتاده بر می‌دارد و تکان می‌دهد. اول رویش می‌نشیند. خیلی زود کفش‌هایش را در می‌آورد و یک ور دراز می‌کشد. انگار خیالش راحت شده باشد، خودش را تمام ول می‌دهد روی مقوا. فکر می‌کند شاید خدا بهشت این جا را این طوری در نظر گرفته. به همین اندازه و همین جا. نگاهی می‌اندازد به دورها و نخل‌هایی که خیلی هم دور نیستند. مزدیک تر از همه لیموها هستند. هنوز هم خوب نرسیده اند. دو ماه دیگر وسط تیر و مرداد شاید بوشان عالم را بر دارد؛ آن قدر که خزنده و چرنده را بکشاند این اطراف. قلپ قلپ بطری را سر می‌کشد و ته آب سرد را نرم نرم کف دستش خالی می‌کند و به سر و صورت و پشت گردنش می‌مالد. شماره ای می‌گیرد. قاه قاه می‌خندد. گوش می‌کند به صدای آن طرف. باز می‌خندد. شماره‌های دیگری می‌گیرد. می‌گوید کجاست. می‌گوید آسمان از لای برگ‌ها پیداست. می‌گوید عطر لیموهای جوان از پوست شان نشت کرده در هوا…

این کتاب با ۹۷ صفحه، شمارگان ۷۰۰ نسخه و قیمت ۹ هزار تومان منتشر شده است.

 

منبع: مهر

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار