موقعیت فعلی شما : خانه/یادداشت
2968
۰۳ شهریور ۱۳۹۵

یادداشت دکتر فرانک رمضانی به مناسبت روز ادبیات کودک ونوجوان

دکترفرانک رمضانی عضوشورای پژوهش موسسه کتابخانه امام صادق علیه السلام وعضوهیات علمی ومدرس دانشگاه مرودشت در یادداشتی نوشت

کودک پرس :

به نام خداوند جان و خرد
کتاب، گنجینه گران سنگی است که اندیشه های بشری را به نسل های آینده انتقال می دهد، و باعث پویایی و زایش افکار و اندیشه هاست.
کتاب هدایت گر درونی و باطنی است که می تواند انسان را از هجوم دزدان نادانی و کج فهمی و گمراهی ها رها یی بخشد. و بسان چراغی روشن است در فراسوی تاریکی ها.
کتاب باران رحمتی است که ذهن و افکار و جان ها را طراوت می بخشد و دروازه های معرفت را به روی دیدگان دل ها باز میکند.
کتابخانه ها که به راستی مخزن و خانه ی کتاب هاست، نقش بسزایی در انتقال علوم ودانش به افراد را دارد و کتابخانه را می توان به عنوان مرکز و کانون همایش صاحب نظران و اندیشمندان در نظر گرفت.
ابوالحسن علی بن حسین مسعودی، صاحب کتاب معروف “مروج الذهب” درباره کتاب چنین می گوید: “چه همدم و یار خوبی است کتاب! همسایه ای نکوکارتر ، رفیقی مطیع تر، معلمی پر بارتر ، یاری لایق تر و امین تر و سودمند تر از آن نیابی. اگر بدو نظر کنی، تو را بهره دهد، فهمت را قوی کند “
جاحظ، یکی از ادیبان مشهور و دانشمند معروف جهان اسلام است. وی درباره کتاب، سخنی جالب دارد ” کتاب، درختی است که همیشه پر میوه است. رفیقی است که به تو آزار نمی رساند. اگر مطالعه کتاب هیچ فایده ای نداشته باشد، جز همین که تو را از ایستادن بیهوده در منزل و نگاه کردن به عابران باز دارد ، کفایت می کند.”
سهراب سپهری از شاعران هنرمند و توانمند معاصر درباره کتاب می گوید: “کتاب آسمانی ما (قران) گذشته از جنبه الوهیت و تقدیس، از با ارزش ترین متون و شاهکارهای ادبی جهان است”
همچنین بیهقی ( نویسنده معروف ایرانی در دربار غزنوی) درباره کتاب می گوید: “بهترین سخن گویان کتاب است. اگر او را هم راز خویش قرار دهی، راز تو را فاش نمی کند و با کتاب است که می توان به دانش و نیکی ها دست یافت”
خواجه رندان، حافظ شیرازی درباره کتاب می گوید:
جز صراحی و کتابم نبود یار و ندیم تا حریفان دغا را به جهان کم بینیم
هم چنین جامی در باره کتاب این گونه می سراید:
انیس کنج تنهایی کتاب است فروغ صبح دانایی کتاب است
کتابخانه ها می توانند به عنوان یک منبع غنی و برآورنده نیاز پژوهشگر باشد که وی رایاری بخشد در زمینه های گوناگونی از جمله: کتاب های مرجع، پایان نامه ها و رساله های تحصیلی، نشریات ادواری، لوح های فشرده و دیگر نرم افزارهای رایانه ای ، تمام رسالت کتابخانه ها، ایجاد شوق و انگیزه به مطالعه در کودک و نوجوان است که برای ایجاداین حس کتابخانه باید وظایف انسانی خود را بشناسد .از مهم ترین وظایف موارد زیر است:
۱٫از علاقه کودک در ارائه منابع و خدمات بهتر سود بجوید.
۲٫کودکان را در انتخاب مطالب ازاد بگذارند.
۳٫ کودکان را همچون شخصی مستقل ببینند و او را در استفاده از خدمات حرفه ای و مناسب محق بدانند.
۴٫ بکوشد جایگاه خوشایندی در ذهن کودک ایجاد کند.
۵٫کتاب های مناسب را فقط برای خود کودک تهیه کنند نه برای جلب رضایت والدین.
۶٫ کتابخانه ها علاوه بر امانت کتاب می تواند از خدمات دیگری برای مخاطبان خود استفاده کنند.همچون:
الف)تشکیل کلاس های گوناگون آموزشی
ب)برگزاری نشست های قصه گویی و نمایش
ج)پاسخ گویی به پرسش های تحقیقی دانش آموزان
د)بر پایی نمایش های گوناگون
ه)برپایی بازی های سنتی
و)برپایی کلاس های روانشناسی
سرانجام سخن این که اگر خواستار آن باشیم که در آینده نسلی پویا و ارزشمند داشته باشیم باید به این باور برسیم که یکی از بهترین راهکار ها،عادت کردن به مطالعه آزاد است و کتابخانه ها در رسیدن به این امر مهم نقش شایان توجهی دارند.
به امید بر آمدن آفتاب تلاش وپیروزی .

برچسب ها :
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار