موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
26342
۱۲ مهر ۱۳۹۶
طبق گزارش‌های سازمان ملل؛

کشته شدن حدود ۲ میلیون کودک در جنگ‌های سه دهه اخیر

طبق گزارش‌های سازمان ملل در سه دهه اخیر حدود ۲ میلیون کودک در جنگ‌ها کشته شدند که این مسأله ننگی برای بشریت است. تعداد بیشتری از کودکان نیز آواره شدند و آسیب‌های دیگری متوجه آن‌ها شد.

به گزارش کودک پرس ، معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: تجربه زیسته زنان در دفاع مقدس می‌تواند نگاه جدیدی از آن دوران به ما ارایه دهد اما متأسفانه به این موضوع کمتر پرداخته شده است. البته، سینمای دفاع مقدس در سال‌های اخیر بیشتر نقش زنان را در دوران جنگ و پس از آن مورد توجه قرار داده است.

همایش “نقش‌آفرینی و تجربه زیسته زنان در دفاع مقدس” عصر دیروز به همت معاونت امور زنان و خانواده در مؤسسه مطالعات و تحقیقات زنان برگزار شد.

در این همایش، دکتر معصومه ابتکار؛ معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده به ایراد سخنانی پرداخت. او در ابتدای سخنان خود گفت: نهضت سیدالشهدا علیه‌السلام ویژگی‌های زیادی دارد و هر سال روایاتی که از این نهضت می‌شنویم برای ما درس‌های جدیدی به همراه دارد و به شناخت و معرفت جدید دست پیدا می‌کنیم. شگفتی واقعه عاشورا این است که هر روز که می‌گذرد تأثیرگذاری آن گسترده‌تر می‌شود.

 

کشته شدن 2 میلیون کودک در جنگ‌های سه دهه اخیر
او افزود: در واقعه عاشورا با شخصیت‌های متعددی مواجه هستیم که یکی از این شخصیت‌ها حضرت علی‌اصغر علیه‌السلام بود؛ نوزادی که شهید می‌شود و شهادت او بیدارباشی بود که بدانیم کودکان چقدر در جنگ‌ها آسیب می‌بینند. طبق گزارش‌های سازمان ملل در سه دهه اخیر حدود 2 میلیون کودک در جنگ‌ها کشته شدند که این مسأله ننگی برای بشریت است. تعداد بیشتری از کودکان نیز آواره شدند و آسیب‌های دیگری متوجه آن‌ها شد.

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به نقش حضرت زینب سلام‌الله‌علیها در واقعه عاشورا بیان داشت: حضرت زینب سلام‌الله‌علیها راوی اصلی کربلا بودند و انتقال پیام عاشورا برعهده ایشان بود. این موضوع درس بسیار مهمی برای ما دارد و می‌بینیم که زنان چگونه در دفاع مقدس و انتقال پیام‌های آن نقش داشتند. در جنگ‌ها بیشترین آسیب‌ها را زنان و کودکان می‌بینند اما در عین حال زنان می‌توانند نقش مهمی در برقراری صلح داشته باشند. دوران دفاع مقدس ما یک تجلی از واقعه عاشورا بود و شهدا از این واقعه الهام گرفتند و آن را سرمشق خود قرار دادند.

 

تجربه زیسته زنان می‌تواند نگاه جدیدی نسبت به دفاع مقدس به ما ارایه دهد
ابتکار در رابطه با نقش زنان در دفاع مقدس اظهار داشت: تجربه زیسته زنان در دفاع مقدس می‌تواند نگاه جدیدی از آن دوران به ما ارایه دهد اما متأسفانه به این موضوع کمتر پرداخته شده است. البته، سینمای دفاع مقدس در سال‌های اخیر بیشتر نقش زنان را در دوران جنگ و پس از آن مورد توجه قرار داده است. انتقال این نگاه به نسل جوانی که آن دوران را تجربه نکرده، بسیار اهمیت دارد زیرا اسطوره‌سازی‌هایی که انجام شده باعث شده جوانان حس کنند فاصله زیادی با شهدا دارند و نمی‌توانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند و می‌گویند آن‌ها اسطوره و افسانه‌هایی دست‌نیافتنی هستند.

او در ادامه گفت: ما نتوانستیم پیام شهدا را به زبان امروز و با توجه به دغدغه‌های امروز به جوانان منتقل کنیم چون اجازه ندادیم پرسشگری که باعث اندیشیدن می‌شود اتفاق بیفتد. به همین علت این فاصله با نسل جوان اتفاق افتاده است. ما نیاز به استمرار ارزش‌های دفاع مقدس داریم تا پیام دفاع مقدس زنده بماند و جامعه و نسل جوان با این پیام ارتباط برقرار کنند. نسل جوان باید بدانند که چرا جوانان آن زمان به جبهه رفتند. ما باید جا بیندازیم که جوانان آن دوران براساس آگاهی و شناخت این مسیر را انتخاب کردند و این مسیر ماندگار شد چون با شناخت، آگاهی و درک همراه بود. ما باید برای نسل جدید فرصت ایجاد کنیم که پرسشگری و چالش کنند تا به شناخت برسند.

 

هنر و سینما و بیان تجربیات زیسته از راه‌های انتقال ارزش‌های دفاع مقدس هستند
معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به راه‌هایی که می‌توان از طریق آن‌ها ارزش‌های دفاع مقدس را به نسل جوان منتقل کرد، اظهار داشت: یکی از راه‌ها استفاده از هنر و سینما و راه دیگر ارتباط گرفتن با نسل جدید از طریق تجربیات زیسته است تا مسایل مربوط به آن دوران از زبان کسانی که در آن زمان زندگی می‌کردند منتقل شود. اگر باور داریم که دفاع مقدس دوران حق‌طلبی بود و این ارزش‌ها می‌تواند برای نسل‌های آینده مفید باشد، باید در انتقال پیام‌های آن تلاش کنیم و از موضع دغدغه‌ها و مطالبات جوان امروز به آن بپردازیم.

ابتکار خاطرنشان کرد: این اقدام مهم است چون باید بتوانیم با نسل کنونی و نسل‌های آینده ارتباط برقرار کنیم. در زمانه‌ای که برداشت‌های انحرافی از اسلام در جامعه جهانی مطرح می‌شود، الگوی دفاع مقدس و شهدا بهترین نماد برای روشنگری و آگاهی‌بخشی است. نقش مادری زنان اقتضا می‌کند که با حس مادری وقایع را ببینند و اثرگذاری این حس مادری در انتقال تجربه زیسته بسیار ارزشمند است.

او اظهار داشت: نهاد زنان سازمان ملل به‌صورت مبسوط به خشونت علیه زنان در جنگ‌ها پرداخته است. در دفاع مقدس ما نیز زنان آسیب‌های زیادی دیدند که قابل انکار نیست اما این آسیب‌ها با سایر جنگ‌ها متفاوت بود و ایثارگری زنان ورق را کاملاً برگرداند و تصویر روشنی از نقش‌آفرینی زنان داشتیم. مسیر شهادت ادامه دارد و باید یاد و خاطره شهدای هسته‌ای و مدافع حرم را هم مدنظر داشته باشیم. تبیین این مسایل در روشنگری نسل جوان بسیار مؤثر است.

 

منبع: مهرخانه
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار