24604
۰۱ مهر ۱۳۹۶

کمک های بشر دوستانه به مردم میانمار

در فرصتی که برای تحویل و توزیع کمک‌های بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران به پناهندگان مسلمان روهینگیایی (میانمار) پیش آمده بود، طی سفری دو روزه از نواحی مرزی میان بنگلادش و میانمار که در واقع مرکز تجمع بیش از 500 هزار آواره مسلمان اعم از زن و مرد و کودک می‌باشد، دیدن کردیم[…]

به گزارش کودک پرس ، در یک کلام می‌توان گفت که تمامی این آوارگان فاقد دسترسی به ابتدایی‌ترین نیازهای حیاتی از جمله آب آشامیدنی، غذا و پناهگاه لازم بودند و هستند.

ابراهیم رحیم‌پور معاون وزیر خارجه

باران‌های تند و موسمی حتی اجازه نشستن و خوابیدن را به این آوارگان نمی‌دهد. صحنه‌های دردناکی مشاهده می‌شود که دل هر انسانی را می‌سوزاند و وجدان انسانی را بیدار می‌کند. اجازه دهید به نکاتی چند از شرایط نامناسب این مسلمانان بی‌گناه و آواره روهینگیایی اشاره کنم:

1- جمعیت مسلمانان ایالت آراکان در میانمار حدود 4/2 میلیون نفر بوده که طی سال‌های متوالی در بیش از یکصد روستا در این منطقه زندگی می‌کرده‌اند. اکنون بسیاری از این مناطق به آتش کشیده شده و بخش اعظم جمعیت آن کشته یا آواره گشته‌اند.
2- این اتفاقات در واقع در طول چند مرحله از اوایل دهه 80 میلادی آغاز گردیده است. در مرحله کنونی 1/1 میلیون نفر باقی مانده از مسلمانان میانماری نیز مورد تهدید قرار دارند.
3- نگاه میدانی هم اکنون مؤید حضور حدود 500 هزار نفر زن و مرد و کودک میانماری در مرز می‌باشد که به سوی بنگلادش روانه شده‌اند.
4- سازمان صلیب سرخ جهانی، تنها حدود 70 هزار نفر از این پناهندگان را که بیشتر به موج‌های قبلی مهاجرت مربوط می‌شوند ثبت نام کرده و مسئولیتی فراتر از این برای تأمین آب و غذا و پناهگاه آنها به عهده نمی‌گیرد.

5- کشورهای ترکیه، جمهوری اسلامی ایران، مالزی و اندونزی از جمله کشورهایی هستند که تاکنون محمولههای کمک خود را به بنگلادش ارسال نمودهاند. برخی کشورهای اروپایی مدعی هستند که کمکهای نقدیشان را از کانال سازمانهای بینالمللی واریز نمودهاند.
6- کشورهای بزرگ منطقه همچون چین و هند از این حادثه دردناک ابراز نگرانی کرده و بر پایان خشونتها و برقراری آرامش در منطقه تأکید کردهاند.
7- علی ایحال آنچه مسلم است، اینکه کمکهای کنونی، حتی قادر به تأمین نیازهای اولیه مهاجران و پناهندگان مسلمان میانماری نیست و لازم است کشورها و مردم مسلمان جهان و وجدانهای بیدار انسانهای دنیا دست به دست یکدیگر دهند و تلاش نمایند تا با فراهم ساختن حداقلهایی، از مرگ تدریجی این جمعیت پناهجو جلوگیری به عمل آید.
8- پر واضح است که شیوع یک ویروس ساده میتواند به سرعت شمار زیادی از این آوارگان را در معرض خطر مرگ قرار دهد. ویروسهایی از جمله مالاریا و تب دنگو که رشد آن در این منطقه بسیار سریع شکل میگیرد، پیغامآور مرگ حتمی مبتلایان مهاجر است.
9- خبرهایی موثق از شیوع ایدز در این منطقه میان زنان و دخترانی که مورد تجاوز جنسی قرار گرفتهاند، انتشار یافته است. به نقل از یک منبع موثق دولتی در بنگلادش، هم اکنون برخی دختران و زنان آواره در اردوگاه، از پدرانی نامعلوم باردار هستند.
10- مجموعه تحرکات جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای مسلمان منجر به لغو سفر خانم سوچی به نیویورک و مصاحبه تلویزیونی نامبرده و اعتراف به جنایات صورت گرفته در منطقه و همچنین آمادگی پذیرش آوارگان و بازگشت به وطن خود شد و قول مجازات مسئولان منطقهای میانمار را داد.

تشریح اقدامات جمهوری اسلامی ایران
1) در پی پیام رهبر معظم انقلاب و تأکیدات ریاست محترم جمهوری و وزیر محترم امور خارجه مبنی بر ضرورت کمکرسانی سریع به آوارگان میانماری، هیأتی به سرپرستی اینجانب به همراه بیش از 40 تن مواد مورد نیاز پناهندگان از هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با یک فروند هواپیمای باری در روز 24 شهریور 1396 وارد بندر چیتاگونگ بنگلادش گردید.
2) به دنبال ملاقات اینجانب با وزیر بهداشت، وزیر هواپیمایی و گردشگری، وزیر رادیو و تلویزیون و رسانه و تعدادی از مقامات رده بالای حزب حاکم، تسهیلات لازم برای ترخیص فوری محموله اهدایی جمهوری اسلامی ایران فراهم گردید و در زمان کوتاهی میان پناهندگان توزیع شد.
3) شبکه های تلویزیونی بنگلادش از جمله Independent، BTV، ETV و نیز روزنامههای کثیرالانتشار از قبیل پروتوم آلا، اتفاق، نیادمگانتا و… در روزهای 16 و 17 سپتامبر 2017، خبر را به نقل از معاون وزیر امور خارجه با عنوانهای متنوع از جمله موارد زیر پوشش دادند:
é ایران برای آوارگان روهینگیا کمکهای بشردوستانه ارسال میکند.
é هواپیماهای حامل کمکهای بشردوستانه ایران ادامه خواهد داشت.
é کشتار علیه مسلمانان روهینگیا باید متوقف شود.
4) یک روز از سفر دو روزه هیأت ایرانی به بنگلادش به دیدار از کمپ پناهندگان اختصاص یافت. این دیدار از بامداد شنبه 25 شهریور آغاز و تا غروب همان روز ادامه داشت. طی مسافت 100 کیلومتری در جادهای ناهموار و شهر مرزی کوکسس بازار تا محل استقرار پناهندگان میانماری و حضور چند ساعته در کمپ پناهندگان و توزیع مستقیم و نمادین بخشی از کمکها به آوارگان، بخشی از برنامههای هیأت بود.
5) همچنین در پی رایزنی به عمل آمده با مقامات میانماری، قرار است در صورت موافقت، کمکهای جمهوری اسلامی ایران از آن طریق نیز در اختیار آوارگان مسلمان میانماری قرار گیرد. در این رابطه موافقت اولیه مقامات میانمار کسب گردیده است.

 

 

منبع:ایران

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار