24255
۲۹ شهریور ۱۳۹۶

آنا و دانا هم همانند دارا و سارا روی طاقچه رفتند

روان‌شناسان كودك اهمیت زیادی برای عروسك در دنیای كودكی قائل هستند. آنها حتی معتقدند كودك باید به یكی از عروسك‌های خود وابستگی داشته باشد تا از امنیت روانی برخوردار شود.

به گزارش کودک پرس ،اما این روزها شاهد حضور عروسك‌هایی در بازار هستیم كه علاوه بر اینكه امنیت روانی را از كودكان می‌گیرند، برای سلامت جسم آنها نیز مضر هستند. در اینجا اهمیت طراحی عروسك‌های ایرانی روشن می‌شود اما متأسفانه ایرانی‌ها در این زمینه توفیق زیادی نداشته‌اند. نمونه بارز این نبود توفیق طراحی عروسك‌های «دارا» و «سارا» بود كه با بی‌اقبالی كودكان و خانواده‌های ایرانی مواجه شدند و از دنیای رقابت با عروسك‌های خارجی بیرون رفتند.
«حامد ترابی» كارگردان هنرهای نمایشی در همدان چند سال پیش دست به ابتكار جالبی زد و 2 عروسك به نام‌های «آنا» و «دانا» طراحی كرد كه در جشنواره بیستم فیلم كودك و نوجوان مورد استقبال قرار گرفت. اما بعدها خبری از تولید و عرضه این عروسك‌ها به بازار خبری نشد. این هنرمند همدانی به سؤال‌های ما در این زمینه پاسخ داد.

چه شد كه به فكر طراحی عروسك‌های آنا و دانا افتادید؟

قرار بود در جشنواره بیستم فیلم كودك و نوجوان عروسكی كه نماد همدان باشد نمایش داده شود. عروسك نمایشی همدان «چمچه‌ گلین» به معنی «عروس سفید» است كه در قدیم در مراسم باران‌خواهی كه یك مراسم سنتی در همدان بود مورد استفاده قرار می‌گرفت.
قدیم‌ها دختران نابالغ این عروسك‌ها را می‌ساختند و با گردش در كوچه‌ها از مردم برای پخت آش حبوبات جمع‌آوری می‌كردند تا برای طلب باران پخته شود. این عروسك نمی‌توانست در جشنواره مورد استفاده قرار بگیرد به همین دلیل به فكر طراحی عروسك‌های آنا و دانا افتادم.

چرا آنا و دانا؟
آنادانا یكی از نام‌های قدیمی همدان است و آن موقع قرار شد از این اسم 2 شخصیت عروسكی بسازیم. این عروسك‌های سنتی با شعار «همراه كودكی، همراز بزرگسالی» و برای مهمانان جشنواره كه از استان‌های دیگر می‌آمدند ساخته شد.

این عروسك‌ها چه ویژگی‌هایی داشتند؟

در طراحی این عروسك‌ها سعی كردیم از الیاف‌های طبیعی مانند پارچه استفاده كنیم تا كودكان بتوانند به راحتی آنها را بغل و با آنها ارتباط برقرار كنند. می‌خواستیم از عروسك‌های فانتزی فاصله بگیریم.

استقبال مهمانان جشنواره از آنا و دانا چطور بود؟

یادم هست كودكان خیلی راحت با این عروسك‌ها ارتباط برقرار می‌كردند. چون قرار بود آنها یادی از عروسك‌هایی باشند كه مادربزرگ‌ها در قدیم درست می‌كردند.
كودكان در گذشته حتی رازهای خود را به این عروسك‌ها می‌گفتند. ما قصد داشتیم این حس را در كودكان امروزی نیز ایجاد كنیم.

چرا این عروسك‌ها را به تولید انبوه نرساندید؟

آنا و دانا عروسك‌های خاصی هستند و همه‌ با دست ساخته می‌شوند. بنابراین برای تولید انبوه به هزینه بالایی نیاز داشتیم. آن موقع ستاد جشنواره پولی به ما داد و این عروسك‌ها برای جشنواره ساخته شد. بعد از آن تعداد زیادی آنا و دانا ساخته شد اما بعد از آن دیگر این تولید ادامه نیافت. در هیچ نمایشی هم نشد از این عروسك‌ها استفاده كنم اما شاید در آینده پیش بیاید.

جایگاه نمایش عروسكی در همدان را چطور ارزیابی می‌كنید؟

این هنر در همدان جایگاه خوبی دارد و یكی دو گروه در این زمینه خوب كار می‌كنند و در جشنواره‌های مختلف حضور مؤثری دارند. این گروه‌ها همدان را به قطب نمایش‌های عروسكی تبدیل كرده‌اند اما خب این هنر با مشكلاتی مواجه است.

چه مشكلاتی؟

نمایش عروسكی هزینه‌های زیادی دارد اما متأسفانه مسئولان هیچ فرقی بین این نمایش با سایر نمایش‌های زنده قائل نیستند. بزرگ‌ترین مشكل ما نبود سالن اختصاصی برای تئاتر عروسكی است.

اگر این مشكلات حل شود همدانی‌ها از نمایش‌های عروسكی استقبال می‌كنند؟

بله حتما. نمایش عروسكی به دلیل فضای فانتزی كه برای كودكان ایجاد می‌كند مورد استقبال و توجه آنها خواهد بود. كودكان با این دنیای فانتزی ارتباط خوبی برقرار می‌كند و اگر در استان به این هنر توجه شود شاهد استقبال بیشتر همدانی‌ها از آن خواهیم بود.

 

 

منبع:همشهری استانی

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار