2356
۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

توصیه‌هایی برای جلوگیری از سرماخوردگی کودکان

در فصل زمستان هوا سرد است و روزها کوتاه و اطرافمان پر است از آدم‌های سرماخورده و میکروب. وقتی بچه‌ها سرما می‌خورند انگار نه تنها رشد آنها متوقف می‌شود بلکه پسرفت هم می‌کنند. به توصیه‌های زیر عمل کنید تا فرزندتان دچار بیماری‌های فصل زمستان نشود.

به گزارش کودک پرس   درست است که کودکانی که به مهدکودک می‌روند بیشتر بیمار می‌شوند اما کودکانی که به مهد نرفته‌اند در مدرسه بیمار خواهند شد. به عبارت ساده‌تر هر چه فرزندتان را از میکروب‌ها دورتر نگه دارید، سیستم ایمنی ضعیف‌تر می‌شود.

در فصل زمستان هوا سرد است و روزها کوتاه و اطرافمان پر است از آدم‌های سرماخورده و میکروب. وقتی بچه‌ها سرما می‌خورند انگار نه تنها رشد آنها متوقف می‌شود بلکه پسرفت هم می‌کنند. به توصیه‌های زیر عمل کنید تا فرزندتان دچار بیماری‌های فصل زمستان نشود.

1. خانه را خیلی گرم نکنید:

ایده‌آل‌ترین درجه هوا برای خانه در فصل زمستان 19 درجه سانتی‌گراد است. هر چه خانه را گرم‌تر کنید میزان ذرات معلق در هوا شامل گردوغبار، ویروس‌ها و… بیشتر می‌شود.

برخی از مادرها عادت دارند خانه را در زمستان حسابی گرم می‌کنند و در عین حال فرزندشان را هم خوب می‌پوشانند. به این ترتیب وقتی کودک از خانه خارج می‌شود، خیلی سریع سرما می‌خورد.

بهتر است درجه حرارت خانه را روی 19 ثابت نگه دارید و در ضمن هر روز به مدت 20 دقیقه یکی از پنجره‌ها را باز کنید تا هوای خانه عوض شود. بهتر است بدانیم گردش در هوای پاکیزه حتی در زمستان برای سلامت خوب است و استفاده از آفتاب به ساخت ویتامینD در بدن کمک می‌کند. اگر هوا سرد است لباس گرم تن فرزندتان کنید و هر ازچندگاهی به گردش بیرون از خانه بروید.

2. بچه‌ها را خسته نکنید:

سعی نکنید تمام ساعات روز کودکتان را پر کنید. گاهی پنجشنبه‌ و جمعه بچه‌ها به قدری پر از تفریح و سرگرمی است که آنها حتی وقت استراحت پیدا نمی‌کنند. این کار باعث خسته شدن‌شان می‌شود و آن دسته که دچار بی‌خوابی می‌شوند خیلی راحت بیمار خواهند شد. برای اینکه کودکان سالم و سرحال باشند باید به اندازه کافی یعنی به طور میانگین 11 تا 12 ساعت در سن 3 تا 5 سالگی در شب بخوابند.

پس بی‌جهت وقت آنها را با کلاس‌های آموزشی تفریحی پر نکنید. بهتر است بدانید برخی کودکان در مقایسه با سایرین کمتر می‌خوابند. اگر این طور است آنها را مجبور نکنید ساعت 30/20 به رختخواب بروند. برای این بچه‌ها ساعت 10 مناسب‌تر است. صبح‌ها باید کودک را سر ساعت معینی بیدار کرد تا ساعت یبولوژیک او تنظیم شود.

3. پیشگیری بهتر از درمان است:

سعی کنید سیستم ایمنی کودکان را تقویت کنید و با مصرف بیشتر مرکبات در پاییز و زمستان از بیمار شدن آنها جلوگیری کنید اما اگر فرزندتان بیمار شد سعی کنید با مشورت پزشک به جای داروهای شیمیایی از گیاهان دارویی برای بهبود او کمک بگیرید. برخی از والدین وقتی پزشک برای فرزندشان آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند آن را مصرف نمی‌کنند زیرا فکر می‌کنند آنتی‌بیوتیک فرزندشان را ضعیف می‌کند. در واقع این بیماری است که بدن کودک را ضعیف می‌کند نه آنتی‌بیوتیک.

البته به شرایطی که درست تجویز شود. آنتی‌بیوتیک درمانگر بیماری‌های باکتریایی است نه ویروسی و اگر در شرایطی که مولد بیماری ویروس است مصرف آنتی‌بیوتیک بی‌تاثیر خواهد بود.بهتر است بدانید وقتی کودک شما خوب نمی‌خوابد، اشتها ندارد و کسل است بهتر است به پزشک مراجعه کنید زیرا اینها می‌تواند نشانه ابتلای فرزند شما به سرماخوردگی باشد.

4. مهدکودک باعث ضعف سیستم ایمنی نمی‌شود:

اگر فرزند شما در سلامت کامل است و هنگام تولد وزنی طبیعی داشته هیچ دلیلی ندارد که او را به مهد نفرستید چون سیستم ایمنی او ضعیف می‌شود. کاملا برعکس مهدکودک مکان خوبی برای برقراری ارتباط با سایر کودکان و تبادل اطلاعات است.

درست است که کودکانی که به مهدکودک می‌روند بیشتر بیمار می‌شوند اما کودکانی که به مهد نرفته‌اند در مدرسه بیمار خواهند شد. به عبارت ساده‌تر هر چه فرزندتان را از میکروب‌ها دورتر نگه دارید، سیستم ایمنی ضعیف‌تر می‌شود. بهتر است بدانید کودکانی که به مهدکودک می‌روند در دوران تحصیل پیشرفت بهتری دارند. دلیل آن هم این است که تمامی بیماری‌های عفونی را قبلا در مهد گرفته‌اند و در نتیجه در دوران مدرسه به دلیل بیماری غایب نمی‌شوند و از درس عقب نمی‌مانند.

5. سرخود مکمل ندهید:

دادن مکمل حتی مکمل‌های مخصوص کودکان وقتی فرزند شما سالم است، بی‌مورد است. در برخی موارد حتی مکمل دادن سرخود می‌تواند بیماری را مخفی نگه دارد و سبب حادتر شدن مشکل شود. بهتر است بدانید اگر فرزند شما خسته و بی‌رمق است، شاید مشکل کمبود ویتامین نباشد. به جای تجویزهای خودسرانه به متخصص کودکان مراجعه کنید و اجازه بدهید پزشک مشکل را حل کند.

برای درمان سرماخوردگی فرزندتان حتماً مطالعه کنید. سرفه می کند، عطسه می کند، آب ریزش بینی دارد. بدون استفاده از دارو (دیگر استفاده از دارو های سرفه و سرماخوردگی برای کودکان زیر 4 سال توصیه نمی شود)، احساس می کنید که هیچ چیزی برای  کاهش ناراحتی کودک تان ندارید. نترسید! درمان های زیادی وجود دارد که می توانید آن ها را امتحان کنید.

بینی اش را چرب کنید؛ دکتر جنیفر شو (Jenifer shu) یکی از نویسندگان کتاب “کنترل خانه با وجود نوزاد تازه به دنیا آمده” (Heading Home with Your Newborn) می گوید: “هر کاری که بتوانید برای چرب کردن بینی اش انجام دهید، به کاهش التهاب او کمک کرده، می تواند مجرای بینی او را تحریک به باز شدن کند و تنفس را برای کودک تان راحت تر کند. یک بخور خنک یا اسپری نمکی بینی را امتحان کنید. خوب است در کودکانی که قادر به فین کردن نیستند، برای پاک کردن ترشحات بینی اش از مکش بینی (nasal aspirator) استفاده کنید. البته به اندازه ای محدود: برای جلو گیری از سوزش بیشتر، بیش از 2 تا سه بار در روز از آن استفاده نکنید.

به او بستنی یخی بدهید. دکتر شو می گوید بستنی یخی  می تواند گلو درد آتشین را خنک کرده و به تامین آب بدن کودک تان کمک کند. یک بستنی یخی 100 درصد میوه ای را باز کنید ( این بستنی ها قند کمی دارند) و به او بدهید.

دهان او را شیرین کنید؛ تحقیقات دانشگاه ملی پنسیلوانیا نشان می دهد کمی عسل می تواند سرفه های نوزاد را آرام کند (بجز یک استثنائ مهم: عسل برای کودکان زیر 12 ماه خطرناک است، زیرا این کودکان در برابر نوعی میکروب  (botulism spores) موجود در عسل آسیب پذیر هستند).  والدینی که به کودکانشان نیم ساعت قبل از خواب نصف قاشق چایخوری عسل گندم سیاه دادند، شاهد بهبود قابل توجهی در کودکانشان بودند.

سوپ جوجه درست کنید. زیرا دارای خواص ضد التهاب است که می تواند گلوی خراش‌دار را تسکین بخشیده و  گرفتگی بینی اش را رفع کند. مامان بزرگ واقعاً یک چیزهایی می دانست!

 

 

 

منبع:    مهدپرتال 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار