21538
۱۷ مرداد ۱۳۹۶
آموزش خانواده ها راهکاری برای کاهش تعداد مرگ و میر کودکان؛

جان باختن 69 کودک در قشم

مدیر شبکه بهداشت و درمان قشم با اشاره به مرگ 69 تن کودک طی سال 1395 در این شهرستان، ارایه آموزش های لازم به خانواده ها و به ویژه مادران را مهمترین راه کاستن از تعداد مرگ و میر کودکان زیر پنج سال عنوان کرد.

دکتر حمیدرضا بهزادی روز سه شنبه در جلسه کارگروه بهداشت، سلامت و امنیت غذایی شهرستان قشم گفت: مرگ و میر کودکان در سه دسته تقسیم بندی می شود که سال گذشته مرگ 37 تن نوزاد یک تا 29 روزه، 21 تن کودکان یک ماهه تا یک ساله و 11 تن کودک یک تا پنج ساله را شاهد بودیم.

وی نارسی، ناهنجاری، حوادث و ابتلا به بیماری های عفونی و انگلی را به ترتیب دلیل های مهم مرگ و میر کودکان در این شهرستان عنوان کرد و افزود: تاثیر مسایل اقتصادی، اجتماعی و آموزش در مرگ و میر کودکان آن را به یکی از نمایه های توسعه یافتگی تبدیل کرده که در این میان بیماری های مادرزادی و حوادث با آموزش قابل پیشگیری هستند و باید سیاست ها و راهبردهای مشخص در این راستا تمهید شود.
مدیر شبکه بهداشت و درمان قشم بیان کرد: 19 مورد از مرگ 37 تن کودک زیر یک ماهه در سال گذشته به دلیل نارسی و 11 مورد ناهنجاری های مادرزادی بوده و21 مورد مرگ کودکان زیر یک سال نیز شامل 11 مورد ناهنجاری های مادرزادی بوده است.
او اضافه کرد: هفت مورد از 11 مورد مرگ ثبت شده در بین کودکان یک تا پنج سال در سال گذشته بر اثر حادثه بوده که در این راستا با پلیس راهنمایی و رانندگی جهت برگزاری جلسه های مشترک مکاتبه شده است.
بهزادی با اشاره به آمار 19.2 درصدی مرگ و میر کودکان زیر پنج سال قشم و 16.4 درصدی هرمزگان و افزایش صورت گرفته نسبت به میانگین استانی گفت: آموزش خانواده ها در زمینه مراقبت از کودکان، جلوگیری از جا به جایی کودکان با موتورسیکلت، آموزش تغذیه در دوران بارداری به مادران، ایمن سازی آب انبارها با کمک ائمه جمعه، پلیس راهور، بهزیستی، تشکل های غیردولتی، دهیاری ها و شوراها برای تغییر این روند ضروری است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار