21380
۱۶ مرداد ۱۳۹۶

نمایش “خورشید خانم” ویژه کودکان و نوجوانان مشهدی

نویسنده وکارگردان تئاتر موزیکال ” خورشید خانم” با اشاره به اینکه تئاتر کودک و نوجوان در مشهد پیشرفت خوبی داشته است، از اجرای این نمایش ویژه کودکان و نوجوانان مشهدی خبر داد.

جواد رحیم‌زاده در گفت وگویی از اجرای نمایش “خورشید خانم” ویژه کودکان و نوجوانان مشهدی خبر داد و گفت: این نمایش اثری موزیکال، با بازی حدود ٢٠تا٢۵هنرمند خردسال و نوجوان است.

وی ادامه داد: این نمایش دارای دو گروه بازیگران و نوازندگان است که همه این ۵۵ نفر خردسال، کودک و نوجوان هستند.

نویسنده وکارگردان نمایش خورشید خانم بیان کرد: گروه نوازنده زیر نظر مربی و آهنگساز شایانفر و کیان‌منش، فعالیت کردند و حدود یکسال دوره دیدند و هنوز هم در حال فعالیت هستند، بچه‌های گروه نمایش که حدود٢۵نفر هستند، زیر نظر خودم سه دوره آموزشی در کارگاه پردیس تاتر مستقل را پشت سر گذراندند و بعد از آن، ازمیان آنها بازیگرانی را برای اجرای نمایش انتخاب کردیم.

رحیم‌زاده عنوان کرد: براساس موسیقی‌های ساخته شده نمایشنامه‌ای را نوشتم که در آن خواهر وبرادری در یک روز جمعه قصد سفر به خانه مادر بزرگ خود را دارند که در راه، اتفاقاتی برای آنها رخ می دهد که منجر به شنیدن موسیقی‌هایی می شود، این موسیقی‌ها برای بزرگسالان نوستالژیک و خاطره انگیزبوده و برای کودک ونوجوان شادابی ونشاط به همراه دارد، مسایل آموزشی مربوط به کودکان و نوجوانان در متن این موسیقی‌ها گنجانده شده است.

وی تاکید کرد: موسیقی ساخته شده را با نمایش تلفیق کردیم و حاصل کار نمایش موزیکال است که امیدوارم مورد استقبال مخاطبان و خانوادها قرار گیرد، تا بتوانیم کارهای بعدی را سریع تر و بهتر عرضه کنیم.

نویسنده و کارگردان نمایش خورشید خانم متذکر شد: این نمایش از یکشنبه ١۵مرداد در دو سانس١٩ و ٢١ شروع شده و به مدت ۶شب اجرا می‌شود، با وجود آغاز نشدن نمایش، فروش بلیت از مشهد گیشه و تماس‌های پی در پی خانواده‌ها، نشان از علاقه کودکان ونوجوانان و همچنین خانواده‌ها برای تماشا این نمایش است.

رحیم‌زاده در خصوص جایگاه تاتر کودک ونوجوان، یادآور شد: تاتر کودک و نوجوان در سال‌های گذشته، بسیار پیشرفت داشته و کارهای خوبی صورت گرفته، گروه‌های مستقل و کوچک همچون گروه ما، نمایشی را آماده و اجرا می‌کنند یا بلیت می‌فروشند، یا به صورت رایگان کار را ارائه می‌دهند، در جشنواره‌ها هنرمندانی هستند که در سال‌های گذشته توانستند با اجرای کارهای موفق، روی صحنه بدرخشند، در مجموع، تاتر کودک و نوجوان موقعیت خوبی دارد.

وی اضافه کرد: مسؤلین از تاتر کودک ونوجوان حمایتی انجام نمی‌دهند و مهم‌ترین مسأله ما این است که هیچ سالن اختصاصی برای اجرای تئاتر کودک ونوجوان نداریم و خانواده‌ها نمی‌دانند برای تماشای تاتر باید به کدام سالن مراجعه کنند و باید منتظر سالن‌های مستقل و خصوصی باشیم، در مجموعه تاتر شهر که ۴سالن برای تئاتر وسینما دارد، هیچ سالن اختصاصی برای کودک و نوجوان وجود ندارد و به هیچ گروهی اجازه داده نمی‌شود که در آن جا نمایشی اجرا کنند، این موضوع سبب می‌شود، هنرمندان ما همیشه به دنبال سالن کوچک و کار کوچک باشند و بی‌شک این مسأله در کیفیت کار تاثیر منفی دارد.

نویسنده وکارگردان نمایش خورشید خانم بیان کرد: به دلیل اینکه کار کودک، برگشت مالی ندارد و کسی که به دنبال انجام کار کودک است، باید علاوه بر دانش تئاتر، روانشناسی کودک را بشناسد و کودک درونی زنده و پویا داشته باشد، با بازیگران کودک ونوجوان و مخاطبان اثر ارتباط برقرارکند و پیام اثر را به آنها برساند، کاری سخت بوده و تعداد انگشت شماری از کارگردانان به ساخت اثری با مضمون کودک توجه می‌کنند، این مسأله تنها برای مشهد نیست، بلکه در همه شهرهای ما این مسأله به وضوح به چشم می‌خورد.

رحیم‌زاده ادامه داد: در کاری که برای کودک و نوجوان صورت می‌گیرد، باید به بازیگر کودک، آموزش داده شود و کارگردان باید هم مربی باشد و هم کارگردان، در حالی که در کار بزرگسال، بازیگران همه حرفه‌ای و کارآزموده هستند و با چند جلسه تمرین، آماده اجرا می‌شوند.

مرجع: فارس

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار