19829
۲۲ تیر ۱۳۹۶
کتابخانه هایی که با آثار کودکان و نوجوانان تجهیز می شود؛

دو هزار نسخه از آثار نویسندگان کودک و نوجوان فارس در کتابخانه‌های استان

سرپرست اداره کل کتابخانه عمومی فارس گفت: در سال گذشته ۲ هزار و ۴۰۰ نسخه از آثار نویسندگان کودک و نوجوان فارس برای کتابخانه‌ های عمومی استان خریداری شده است.

به گزارش کودک پرس، سرپرست اداره کل کتابخانه عمومی فارس گفت: در سال گذشته ۲ هزار و ۴۰۰ نسخه از آثار نویسندگان کودک و نوجوان فارس برای کتابخانه‌ های عمومی استان خریداری شده است.

دکتر روح‌ الله منوچهری، سرپرست اداره کل کتابخانه عمومی استان فارس امروز (۲۱تیر) در دومین نشست هم‌ اندیشی فعالان حوزه ادبیات کودک و نوجوان با کتابداران کتابخانه‌ های عمومی فارس، گفت: امروز دومین نشست هم‌ اندیشی فعالان حوزه ادبیات کودک و نوجوان با کتابداران کتابخانه‌ های عمومی فارس است و به منظور ارتباط هرچه بیشتر و برقراری پل ارتباطی مبان این ۲ گروه برگزار شده و هدف ایجاد یک مسیر فرهنگی قوی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان در فارس است.

وی با اشاره به اینکه از ۲ سال پیش برنامه ریزی برای ایجاد یک ارتباط قوی میان فعالان ادبیات کودک فارس و کتابداران کودک کتابخانه‌ های عمومی در اداره‌ کل کتابخانه‌ های عمومی فارس انجام شد زیرا به اعتقاد من کتابداران بخش کودک نیز در زمره فعالان ادبیات کودک و نوجوان به‌ شمار می‌ آیند.

منوچهری با تاکید بر اینکه کار فعالان حوزه ادبیات کودک و نوجوان از ۲ منظر حائز اهمیت است که نخست کار کردن با کودک و دیگری سروکار داشتن با کتاب و اندیشه است، افزود:‌ وقتی این ۲ حوزه در کنار هم قرار می‌گیرد و هر کودکی با کتاب و کتابخوانی آشنا می‌شود، در آینده انسان موفقی خواهد بود.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی فارس با یادآوری این مطلب که استان فارس و شیراز همواره با نام ادبیات و بزرگان ادبی خود، در کشور و دنیا شناخته شده است و این افتخارات تنها محدود به ادبیات کهن نیست، اضافه کرد: امروز هم حوزه ادبیات کودک و نوجوان فارس از تمامی استان های دیگر جلوتر و قوی تر هستیم که حضور فعالان بسیار در این استان این موضوع را نشان می‌دهد و تلاش بر این است که رشد و ترقی حوزه ادبیات کودک و نوجوان در فارس با کمک و مساعدت همه فعالان عزیز سرعت بیشتری بیابد.

وی گفت: نخستین نشست هم‌ اندیشی فعالان حوزه ادبیات کودک و کتابداران با عنوان «مسیر کودکی» که سال گذشته و با حضور استاد رحماندوست برگزار شد نتایج مثبت بسیاری داشت که مهمترین آن‌ ها همکاری بیشتر فعالان حوزه کودک با کتابخانه‌ های عمومی فارس و برگزاری برنامه‌ های مشترک بود.

دکتر منوچهری اظهار داشت: اداره کل کتابخانه‌ های عمومی فارس نیز در مدت یکسال گذشته و با تاثیر از نشست «مسیر کودکی»، به بخش کودک و نوجوان کتابخانه‌ های عمومی نگاه ویژه‌ تری داشته و اقدامات مطلوبی را انجام داده است، به‌ گونه‌ ای که از 10 کتابخانه عمومی که در ابتدای سال جاری به شکل همزمان در شیراز افتتاح شد، سه کتابخانه‌ عمومی به‌ شکل ویژه به کودکان اختصاص دارد و علاوه بر این 144 کتابخانه دیگر نیز در استان بخش کودک مستقل دارند.

این مقام فرهنگی یادآور شد: در تیرماه سال گذشته و همزمان با برگزاری نخستین نشست «مسیر کودکی»، 28 درصد اعضای کتابخانه‌ های عمومی، اعضای کودک و نوجوان بودند و 200 هزار نسخه کتاب کودک در تمامی کتابخانه‌ های عمومی وجود داشت و این در حالی است که در طول یکسال و در تیرماه سال جاری تعداد اعضای کودک و نوجوان به 35 درصد و آمار نسخه‌ های کتاب کودک به 275 هزار نسخه رسیده است و این نشان فعالیت بیشتر کتابخانه‌ های عمومی در حوزه کودک و نوجوان است.

وی با اشاره به اینکه نهاد کتابخانه‌ های عمومی کشور نگاه ویژه‌ ای به کتاب‌ های کودک و نوجوان دارد و در سال گذشته ۵۸ هزار و ۵۰۰ نسخه کتاب کودک و نوجوان از طرف نهاد کتابخانه‌ های عمومی کشور در کتابخانه‌ های عمومی فارس توزیع شده است علاوه بر این 17 هزار نسخه کتاب کودک و نوجوان نیز به شکل استانی خریداری و توزیع شده است، افزود: اداره کتابخانه‌ های عمومی فارس به آثار تالیفی نویسندگان استان فارس اهمیت می‌ دهد و در سال گذشته ۲ هزار و ۴۰۰ نسخه از آثار نویسندگان کودک و نوجوان فارس برای کتابخانه‌ های عمومی خریداری شده همچنین تلاش بر این است که بسته‌ های هدیه کتابخانه‌ های عمومی هم شامل آثار نویسنگان استانی باشد.

دکتر منوچهری با یادآوری این مطلب که در طول یکسال گذشته مبلغ پنج میلیارد ریال تجهیزات برای بخش‌ های کودک کتابخانه‌ های عمومی فارس خریداری شده که در آخرین گروه تجهیزات، 150 عدد میز مطالعه، 600 صندلی کودک و 200 عدد قفسه برای بخش تهیه شده است و با این‌ وجود تمامی بخش‌ های کودک کتابخانه‌ های عمومی فارس کامل و مجهز شده‌ اند، اظهار داشت: روزانه در کتابخانه‌ های عمومی فعالیت‌ های همچون قصه‌ گویی و شعرخوانی، کتابخوان و جمع‌ خوانی، نمایش عروسکی، خلاصه‌ نویسی و غیره انجام می شود.

این مقام مسئول تاکید کرد:‌ انتظار کتابخانه‌ های عمومی از فعالان حوزه ادبیات کودک و نوجوان این است که در کتابخانه‌ های عمومی حضور فعال‌ تری داشته باشند و تمامی کتابخانه‌ های عمومی فارس ضمن دعوت از فعالان حوزه ادبیات کودک و نوجوان در همه بخش‌ها، آمادگی هم‌ افزایی و همکاری بیشتر با فعالان این حوزه را دارد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار