197488
۰۸ اسفند ۱۳۹۷
یک نویسنده:

ادبیات کودک ما در جهان سرآمد است

اقبال ‌زاده با بیان اینکه اثر خلاق با گره خوردن عشق و علم ایجاد می‌شود، گفت: فرهاد حسن‌زاده گفتمان کودکان ایران را ساخته است.

به گزارش کودک پرس ، «شهرام اقبال زاده» عصر دیروز( دوشنبه ،6 اسفند) در مراسم دومین مهرآیین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که به تجلیل از «فرهاد حسن زاده » اختصاص یافته بود، گفت: همواره بیت «قطره دریاست اگر با دریاست ورنبود او قطره و دریا، دریاست» را می خوانم و به آن اعتقاد دارم، ما عضو یک خانواده، شهر و کشور هستیم، کشوری که در درون جهان است. قطره به تنهایی بخار می شود در قطره حتی یک ماهی هم نمی تواند در تنگ دوام بیاورد. در دریا، کشتی، نهنگ و انسان ها هستند. نهاد مدنی همین دریاست که به هر کسی راه می دهد، افتخار این را داشتم که عضو چند نهاد همچون شورای کتاب و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان باشم.

عضو شورای کتاب کودک با بیان اینکه فرهاد حسن زاده برخلاف من بی صدا کار می کند، عنوان کرد: وقتی افراد برای جوایزی همچون آندرسن و لیند گرن انتخاب می شوند فقط ویژگی آثار مطرح است. فرهاد حسن زاده گله مند بود که شورای کتاب کودک مرا نمی بیند، معتقد هستم که ادبیات کودک ما یکی از قدرتمندترین ادبیات های کودک جهان است.

وی با اشاره به اینکه قوت آثار فرهاد حسن زاده باعث قدرت پرونده اش شده است، بیان کرد: جشنواره های ادبی جهان و شرکت در آنها باعث می شود که وارد گفت و شنود با جهان شویم. ما فرهنگ و تاریخ غنی داریم و به پشتوانه این تاریخ بالا می رویم. نویسنده با متن کار دارد، فرهاد حسن زاده به نوعی زاییده و پرورده نقطه و اقلیمی از ایران است که قلب ایران در یک سده اخیر بوده است. وقتی حسن زاده به دنیا آمد جنبش ملی شدن نفت نبود اما او به هر حال با کارگران شرکت نفت سر و کار داشت و زمزمه ها را می شنید. هرچه بارش زیاد چشمه زیادتر می شود. این تجربه زیسته در مخزن می رود و برون ریزی می کند.

این نویسنده و پژوهشگر با بیان اینکه فرهاد حسن زاده در کانون پرورش یافت، اظهار داشت: عشق و علم اگر به یکدیگر گره بخورند اثر خلاقه تولید می شود. معلمان زحمتکش هستند اما الزاما همه آنها عاشق نیستند. علم نویسنده با علم دانشمند متفاوت است. فرهاد حسن زاده بدون شعار کار می کند و تکانه انقلاب به شدت او را تکان داد.

اقبال زاده خاطرنشان کرد: تکنولوژی گفتمان جهان را عوض کرده است. پژوهشگران باید بررسی کنند بچه های امروز در شبکه های اجتماعی چه می کنند. جامعه آماری ما باید در این زمینه پاسخگو باشد. بسیار مهم است که ما جایزه لیندگرن را ببریم. این جایزه نه برای سیدآبادی و فرهاد حسن زاده و تمام نامزدها مهم است بلکه برای ایران مهم است. این برنده شدن می تواند برای ما افتخاری باشد که بگوییم داعشی نیستیم، مولوی و مرادی کرمانی داریم، کسانی داریم که می نویسند و پژوهش می کنند. فرهاد حسن زادi گفتمان کودکان ایرانی را ساخته است. ادبیات کودک ما به حدی رسیده که دانشگاهی و آکادمیک شده است.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نکوداشت هایی را برای نامزدهای دریافت جایزه آستریدلیندگرن برگزار می کند. دومین مراسم نکوداشت به«فرهاد حسن‌زاده»، نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان اختصاص یافت و نخستین نکوداشت برای «علی اصغر سید آبادی» در نظر گرفته شد.«جایزه‌ آستریدلیندگرن» یکی از جایزه‌های بسیار معتبر بین‌المللی در رشته ادبیات کود و نوجوان است. این جایزه بعد از مرگ آسترید لیندگرن، نویسنده سوئدی در سال 2002 به بهترین برنامه یا برترین افراد در رشته ادبیات کودک و نوجوان اهدا می‌شود.دولت سوئد بعد از مرگ این نویسنده،جایزه آستریدلیندگرن را بنیاد نهاد که مبلغ آن بالغ بر ۵ میلیون کرون سوئد است. این جایزه ، بزرگ‌ترین جایزه نقدی جهان در حوزه ادبیات کودک و نوجوان است.

 

 

 

 

منبع: شبستان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار