18601
۰۱ تیر ۱۳۹۶

دهستانی: فیلم‌های جشنواره کودک برای کودکان است نه درباره آن‌ها

امیرمحمد دهستانی داور بخش پویانمایی سی امین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان با اشاره به جایگاه ویژه انیمیشن در این رویداد سینمایی گفت: در بخش انیمیشن‌های بلند خوشبختانه همه فیلم‌ها با رویکرد «درباره کودک» ساخته شده بودند.در واقع این تاکید وجود داشت که فیلم‌ها برای کودکان باشند.

به گزارش کودک پرس، امیرمحمد دهستانی داور بخش پویانمایی سی امین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان با اشاره به جایگاه ویژه انیمیشن در این رویداد سینمایی گفت: در بخش انیمیشن‌های بلند خوشبختانه همه فیلم‌ها با رویکرد «درباره کودک» ساخته شده بودند.در واقع این تاکید وجود داشت که فیلم‌ها برای کودکان باشند.

امیرمحمد دهستانی داور بخش پویانمایی جشنواره کودک در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا با اشاره به توجه ویژه به بخش انیمیشن در این رویداد سینمایی گفت: بدیهی است در نظر گرفتن بخش مجزایی برای انیمیشن در این جشنواره اتفاق مثبتی است و مانع از به حاشیه رانده شدن انیمیشن می‌شود. ضمن این که انیمیشن یکی از بخش‌های مهم این دوره از جشنواره را هم به خود اختصاص داده است.

وی افزود: این توجه ویژه می‌تواند باعث ارتقای جایگاه و حضور انیمیشن در ساختار سینمای کشور نیز شود. به شخصه دوست دارم علیرغم این که انیمیشن در جشنواره فیلم کودک و نوجوان قدرتمند جلو می‌رود، بتواند در کنار فیلم‌های به اصطلاح زنده و سایر فیلم‌های در چرخه اکران هم جایگاه واقعی خود را بیابد. این فیلم‌ها چه بسا می‌توانند فروش بیشتری هم نسبت به فیلم‌های زنده داشته باشند و موفقیت‌های زیادی کسب کنند.

این نویسنده و کارگردان انیمیشن با اشاره به کاهش عنصر خیال‌انگیزی در سینمای کودک در یک دهه اخیر بیان کرد: اهمیت و نقش انیمیشن در جشنواره فیلم کودک و نوجوان می‌تواند به پررنگ‌تر شدن نقش و رسالت خیال‌انگیزی در سینمای کودک کمک کند. چراکه چند سالی بود که فیلم‌های سینمای زنده کودک و نوجوان به سمت سینمای تلخ حرکت و ابعاد بزرگسالانه پیدا کرده بود. در واقع فیلم‌ها بیش از آن که «برای کودکان» باشد «درباره کودکان» بود. اما به نظر می‌رسد با حضور جدی انیمیشن به عنوان یکی از بخش‌های اصلی در این دوره از جشنواره، چاشنی فانتزی و خیال به سینمای کودک برگردد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: این تاکید و توجه بسیار ارزشمند است و می‌تواند کاربرد جلوه‌های بصری در سینمای زنده برای تامین خیال‌انگیزی سینمای کودک را هم تقویت کند.

دهستانی با اشاره به کیفیت آثار پویانمایی حاضر در سی امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان توضیح داد: در بخش انیمیشن‌های بلند خوشبختانه همه فیلم‌ها با رویکرد «درباره کودک» ساخته شده بودند. همچنین در بخش فیلم‌های کوتاه انیمیشن نیز هیات انتخاب با تاکید بر انتخاب فیلم‌هایی برای کودکان کارها را گزینش کرده بودند. در واقع این تاکید وجود داشت که فیلم‌ها برای کودکان باشند تا درباره آن ها. اگرچه نمی‌توان یکباره تغییراتی بنیادی را رقم زد؛ اما دست کم سی امین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان تلاش کرده تا فیلم هایی برای کودکان ارائه کند.

وی در پایان با اشاره به ویژگی های امروز مخاطبان کودک و نوجوان بیان کرد: باید در نظر داشته باشیم که کودکان و نوجوانان امروز هوشمندی و مهارت های بیشتری نسبت به کودکان و نوجوانان نسل های قبل دارند. آن ها سینما و آثار جدی آن ها را چه بسا همپا و همانند بزرگسالان به خوبی می فهمند. از طرفی پویانمایی در ایران در مسیر گذر است و حتما در آینده نظیر امسال فیلم هایی خواهیم داشت که با بهترین آثار انیمیشن دنیا رقابت می کنند.

منبع : آنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار