موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
17013
۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۶

کتابی که به یک سوال مهم کودکان پاسخ می‌دهد

نشر پرتقال به تازگی کتابی منتشر کرده که می‌تواند به سوالی که یک روز برای تمام کودکان دنیا پیش می‌آید پاسخ بدهد: «بچه‌ها از کجا می‌آیند؟» . این کتاب نوشته‌ سوفی بلکال و ترجمه‌ شبنم حیدری پور را نشر پرتقال را در شمارگان هزار نسخه و با قیمت ۱۶ هزار تومان به بازار نشر کودک و نوجوان فرستاده است.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «بچه‌ها از کجا می‌آیند؟» نوشته‌ سوفی بلکال را که شبنم حیدری‌پور ترجمه کرده، تلاش دارد به شکلی منطقی و با یک داستان چند خطی و سررراست و کاملا واقع‌نمایانه به این پرسش همیشگی که معمولا برای بچه‌ها در مقطعی پیش می‌آید پاسخ بدهد که بچه‌ها از کجا می‌آیند. روایت شیرین داستان از این‌جا شروع می‌شود که راوی داستان، پسربچه‌ای تقریبا پنج ساله که احتمالا به مهدکودک می‌رود، یک روز صبح که از خواب بیدار می‌شود، سر میز صبحانه پدر و مادرش به او می‌گویند که قرار است یک نی‌نی بیاورند. بعد برای او سوال پیش می‌آید که اصلا از کجا می‌خواهند یک نی‌نی بیاورند؟ تو راه مدرسه از دوستش «آلیو» که از او بزرگ‌تر است می‌پرسد: «می‌دانی بچه‌ها از کجا می‌آیند؟»

آلیو جواب می‌دهد: «آره. یک دانه را می‌کارند و یک درخت بچه از آن سبز می‌شود.»

اما چندان به باورش نمی‌نشیند. همین سوال را از خانم معلم و بعد پدربزرگ و بعد پستچی می‌پرسد. هرکدام جوابی می‌دهند. پدربزرگ مثل همیشه می‌گوید لک‌لک‌ها بچه‌ها را می‌آورند. این یکی را دیگر اصلا نمی‌تواند باور کند. بالاخره سراغ بابا و مامان می‌رود و از آن‌ها می‌پرسد. آن‌ها هم جوابی به او می‌دهند که می‌داند باید حتما سراغ پدربزرگ برود و به او بگوید تصورش درباره لک‌لک‌ها کاملا اشتباه است.

کتاب «بچه‌ها از کجا می‌آیند؟» حقیقت و علم را مبنای تربیتی کودکان قرار داده و با تاکید بر پاسخ درست و منطقی به سوالات کودکان، در دسته کتاب‌هایی جا می‌گیرد که قرار است به سوالی مهم در روند زندگی پاسخ بدهد. او با رد این فرضیه که کودکان را دست کم می‌گیرد و آن‌ها را همیشه نابالغ برای شناخت حقیقت فرض می‌کند، تلاش دارد پیام مهمی به والدین بچه‌ها بدهد. این‌که سوالات بچه‌ها را می‌شود دور نزد و عین جواب درست و واقعی را به آن‌ها داد، بی آن  که ذهن کودک مشوش شود و او را درگیر چالش‌های دیگری کند.

این کتاب در زمره‌ کتاب‌های تربیتی نشر پرتقال قرار می‌گیرد که نه تنها برای کودکان چهارسال به بالا مناسب است بلکه می‌توان خواندنش را به والدین و مربیان مراکز نگه‌داری کودکان و مهدکودک‌ها و… نیز توصیه کرد.

این‌که برای هر سوال کودک جواب قابل قبولی وجود دراد و نیازی نیست همیشه او را فریب داد یا با دست کم گرفتنش، به او جواب‌های سربالا داد و از موضوع اصلی  دورش کرد، موضوع تازه‌ای نیست. البته پاسخ به آن نیز از نیازهای تربیت کودک است. جواب‌هایی مثل لک‌لک و… که تا پیش از این میان بزرگ‌ترها مرسوم بوده دیگر ورافتاده و کودک امروز جواب‌های امروزی‌تری می‌خواهد. جواب‌هایی که او را دست گم نگیرد و باعث نشود وقتی بزرگ‌تر می‌شود تازه پی ببرد چه دروغ‌های بزرگی را بزرگ‌ترها در دوران کودکی به او گفته‌اند و سرش را با آن دروغ‌ها کلاه گذاشته‌اند. چون در این حالت یا دچار سرخوردگی خواهد شد یا دروغ به عنوان یک ارزش برایش تعریف خواهد شد و طبعا این کار غیراخلاقی را ادامه خواهد داد.

«بچه‌های از کجا می‌آیند؟» نوشته‌ سوفی بلکال و ترجمه‌ شبنم حیدری پور  را نشر پرتقال را در شمارگان هزار نسخه و با قیمت ۱۶ هزار تومان به بازار نشر کودک و نوجوان فرستاده است.

منبع: مهر

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار