موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
162324
۰۶ تیر ۱۳۹۷
هر شب، یک کتاب؛

«باغ خرمالو» قصه شخصیت شکست خورده یک دیکتاتور

«باغ خرمالو» رمانی ویژه قشر نوجوان است که با تالیف هادی حکیمیان از سوی شهرستان ادب به بازار آمده است.

به گزارش کودک پرس ، زمان «باغ خرمالو» به تاریخ معاصر ایران و دورۀ پهلوی اوّل اشاره دارد با زبان قابل فهم و ارائه اطلاعات مناسب، نوجوانان را با اتفاقات سالهای پیش ایران آشنا می‌کند.

در فضای شهریور سال 1320 نوشته شده است. این رمان، روایت گر استعفا و تبعید رضاشاه پهلوی به خارج از کشور است، زمانی که کشور در اشغال متفقین قرار دارد. در آن هنگام پهلوی دوم با خانواده سلطنتی به شهرهای ایران از جمله تهران، اصفهان، یزد، بندرعباس سفر می‌کند و در این سفر چند نوجوان با آنان دیدار می‌کنند. نویسنده با نگارش «باغ خرمالو»، در حقیقت شخصیت شکست خورده یک دیکتاتور را به تصویر کشیده است.

 

«باغ خرمالو» مخاطب را بدون قضاوت و پیش‌داوری به دل قصه می‌برد که داستان یک روستایی است که در کنار رضاخانی قرار می‌دهد که دیگر آن رضاخان قلدر و پادشاه ایران نیست بلکه رضاخان قابل ترحم است.

شخصیت‌های اصلی باغ خرمالو، دو پسر نوجوان با روحیه‌ای متفاوت هستند که هم‌زمان برای احقاق حق‌شان در دوران سیطرۀ دودمان پهلوی تلاش می‌کنند و همراه «ننه کردی» یکی از شخصیت‌های مؤثر داستان به شهر تاریخی یزد می‌روند و درنهایت در فرمانداری شهر با رضاشاه که روزهای آخر سلطنتش را می‌گذراند روبه‌رو می‌شوند. در این مواجهه اتفاقات خواندنی و عبرت‌آموزی رخ می‌دهد که سال‌ها بعد آن‌ها را برای کودکان روستای محل تولدشان روایت می‌کنند.

 

 

این کتاب اواخر سال ۹۵ توسط موسسه فرهنگی، هنری شهرستان ادب منتشر شد و در کمتر از یکسال به چاپ چهارم رسید. این اثر برگزیده نهمین دوره جایزه «داستان انقلاب» شده است.

لازم به یادآوری است، هادی حکیمیان، نخستین کتاب خود را با عنوان «گل انارها را باد می‌برد» در سال 1384 منتشر کرده است. مهم ترین کاروی تا به امروز رمان «برج قحطی» است که شایسته تقدیر در شانزدهمین دوره جایزه شهید حبیب غنی پور و نیز نامزد جایزه ادبی جلال شد. از این نویسنده در مجلات «عصر پنجشنبه»، «کلک»، «گلستانه» و «آزما» نیز داستان‎هایی به چاپ رسیده است.

 

«باغ خرمالو» در قالب 184 صفحه و بهای 126هزار ریال از سوی شهرستان ادب به بازار آمده است.

 

 

 

 

منبع: آنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار