موقعیت فعلی شما : خانه/دوران بارداری
1601
۲۰ مرداد ۱۳۹۵

هفته دوم بارداری

مطالب آموزنده و مهم که مادر باید در هفته ی اول بارداری خود بداند

شما در هفته دوم قرار دارید و دلواپس هستید. هنوز معلوم نیست در نهایت برای ایفای نقش مادری انتخاب می‌‌شوید یا نه؟ این هیچ ربطی به استعداد شما ندارد. همه زن‌ها می‌توانند این نقش را بپذیرند، اما شرط اساسی برای انتخاب شدن به عنوان یک مادر آرامش شما در هفته‌های اول بارداری است. از آنجایی که هنوز نمی‌دانید قرار است چه اتفاقی بیفتند بیایید با هم موضوع باروری را از یک منظر دیگر نگاه کنیم.

 

کودک شما چگونه تغییر می کند

 

2897

 

قبل از این که جنین شما شروع به رشد کند یکسری تغییرات در بدن شما رخ میدهد .در هفته آخر میزان استروژن و پروژسترون خون افزایش می یابد این خون غنی از هورمون سرتاسر رحم را جهت حمایت از تخمک بارور شده احاطه می کند. بطور همزمان در تخمدان،تخمک درون کیسه ای از مایع بنام فولیکول رسیده شده است. در ابتدای این هفته ( روز 14 از دوره 28 روزه) زمان تخمک گذاری: یکی از تخمک ها کیسه فولیکول را ترک کرده و وارد لوله فالوپ می شود.(در صورتی که شما دارای چند قلو شوید ممکن است بیش از یک تخمک آزا شود)

 

در طول 12 تا 24 ساعت آینده همین تخمک امکان بارور شدن را دارد . هنگامی که 250 میلیون اسپرم از طریق سرویکس وارد واژینال می شود و از طریق دهانه رحم وارد لوله فالوپ می شود تا بتوانند درون تخمک نفوذ کنند.(البته تنها 400 اسپرم می توانند این سفر دشوار 10 ساعته را طی کنند و تنها یکی از آنها میتواند بدرون تخمک نفوذ کند و حتی آن یک اسپرم نیر تنها 20 دقیقه زمان دارد تا بتواند راه نفوذ به درون تخمک را بیابد.)

 

در طول 10 تا 30 ساعت آینده،مواد ژنتیکی اسپرم با تخمک ترکیب می شود.از مجموع 46 کروموزوم که مواد ژنتیکی یک کودک را تشکیل میدهند تنها دو کروموزوم مربوط به جنسیت وی می باشد.اگر اسپرم حاوی کروموزوم Y باشد فرزند شما پسر و اگر حاوی کروموزوم X باشد فرزند شما دختر خواهد بود.با این ترکیب ژنی رنگ چشم،رنگ مو و تا حدی شخصیت نوزاد مشخص می گردد.

 

در طول 3 تا 4 روز طول می کشد تا تخمک بارور شده از لوله فالوپ به درون رحم برود(تخمک بارور شده الآن نطفه نامیده میشود) به 16 سلول یکسان تقسیم میشود.زمانیکه وارد لوله فالوپ می شود تخمک بارور شده نطفه نامیده می شود.یک یا دو روز بعد نطفه درون محیط درون رحم کار رشد و نمو و تغییر خود را آغاز میکند.

 

در این هنگام نوزاد شما یک توده سلولی است که دانشمندان آن را بلاستوسیت می نامند.این توده سلولی حاوی یک بخش درونی است که به جنین تبدیل میشود و یک حفره پر از مایع نیز وجود دارد که تبدیل به کیسه آمنیوتیک می شود. و یک توده بیرونی وجود دارد که تبدیل به جفت می شود؛ جفت همان رابطی است که غذا و مواد حیاتی مورد نیاز جنین را تامین می کند و مواد زاید جنین را دفع می نماید .

 

وضعیت مادر

حتما بارها اسم «نطفه» را شنیده‌اید، اما شاید ندانید نطفه دقیقا چه زمانی شکل می‌گیرد. ۲ روز بعد از آنکه تخمک بارور شد سفرش را از لوله‌های رحم یا همان فالوپ به سمت رحم آغاز می‌کند. این تخمک بارور شده همان نطفه‌ است. در حین سفر ۵ تا ۷ روزه از لوله‌ها به مقصد رحم، تخمک بارور شده خود را مداوم تقسیم می‌کند تا توده سلولی به نام «بلاستوسیست» تشکیل ‌شود.

 

بلاستوسیست به اندازه سر سوزن است و از ۳ قسمت لایه درونی، لایه بیرونی و بخش مایع تشکیل شده است. لایه درونی، جنین و لایه بیرونی، جفت نامیده می‌شود و بخش مایع مانند آن «کیسه‌آب» یا در اصطلاح پزشکی «کیسه‌آمنیوتیک» خوانده می‌شود. بلاستوسیست خودش را به مخاط داخلی رحم به نام «آندومتر» می‌رساند و در این زمان بارداری تثبیت می‌شود.

 

از این زمان به بعد هورمون‌ها کارشان را آغاز می‌کنند. هورمون «استروژن» باعث ضخیم و پرخون شدن آندومتر می‌شود. «پروژسترون» هورمون دیگری که از تخمدان‌ها آزاد می‌شود آندومتر را ضخیم و پرخون نگه می‌دارد تا بلاستوسیست بتواند به رحم بچسبد و مواد مغذی را از آن جذب کند. این روند «لانه گزینی» نام دارد. حتماً از تصور اینکه کودکتان در پایان هفته دوم شبیه یک تخم مرغ است می‌خندید، اما این واقعیت است.

 

 

مراقبت های بارداری در هفته دوم

 

2907

 

یک پریود از دست رفته احتمالاً اولین نشانه ی جسمانی بارداری شما خواهد بود. یک کیت خانگی راهی سریع و ساده و خصوصی است تا متقاعد شوید که باردار هستید. این کیت با آزمایش ادرار شما برای یافتن هورمون HCG (اچ سی جی) که طی بارداری تولیم می شود کار می کند. اگر نتیجه مثبت بود که تایید می کند باردار هستید اگر منفی بود باز هم ممکن است حامله باشید. چند روز صبر کنید و آزمایش را تکرار کنید. اگر باز منفی بود و شما پریود نشوید ممکن است علت چیز دیگری باشد (افراط در ورزش – وزن کم بودن – یائسگی زود هنگام – قرص ضد بارداری ترشح فراوان هورمونها در این دوره : بدن شما در هفته ها و ماه های بارداری به مقادیر زیادی هورمون ترشح می کند و تاثیراتی بر شما دارند و سبب : بی حوصلگی و کج خلقی سردردها احساس خستگی و فرسودگی مشکلات مزاجی و تغییرات در مو و ناخن و … می شود. بیشتر این تغییرات نسبتاً کم اهمیت‌ترند ! ویتامین ها قبل از زایمان : خوردن روزانه ی ویتامین در دوران حاملگی مهم است زیرا به شما اطمینان می دهد که بدنتان املاح لازم برای به دنیا آوردن نوزاد سالم را دارد. ویتامین های دوران بارداری شامل : اسید فولیک – ید – آهن – ویتامین A ویتامین D، روی و کلسیم است. البته هیچگاه قرص ویتامین جایگزینی برای یک رژیم غذایی غنی از میوه ها، سبزیجات، اغذیه ی لبنی، غلات سالم و … نیست ! اسید فولیک نقائص تولد را کاهش می دهد. اسید فولیک نیز در غذاهای نظیر غلات، مارچوبه – اسفناج، عدس و لوبیا و … یافت می شود ! بهترین کار این است که قبل از بارداری خوردن ویتامین های بارداری را آغاز کنید. کلسیم یکی از عناصر عمده ی استخوان ها و دندانهاست همچنین در تکامل سیستم گردش خون با سیستم عصبی و ماهیچه های بچه تاثیر دارد اگر بدن شما نتواند کلسیم مورد نیاز را تامین کند آن را از استخوان هایتان خواهد گرفت که باعث تضعیف آنها و افزایش احتمال پوکی استخوان خواهد شد. لبنیات بهترین منبع کلسیم هستند. خوردن هر روز 3 وعده شیر یا ماست کم چرب را هر روز جز برنامه ی غذایی خود قرار دهید. شیر دو یا نیز منبع خوبی از کلسیم است .

 

 

توصیه‌های پزشکی

 

با پزشکتان درباره سوابق جسمانی خود صحبت کنید و سوالات مهمی را که در ذهن دارید، بپرسید. اگر بیماری ژنتیکی در خانواده دارید حتما این مسئله را مطرح کنید.

حتما تاکنون عوامل خطرساز برای جنین از جمله الکل و سیگار را کنار گذاشته‌اید.

اگر داروهای افسردگی استفاده می‌کنید ادامه مصرف آنها را با پزشک در میان بگذارید. برخی از زنان بدون این داروها نمی‌توانند زندگی کنند. با این حال شما باید از مصرف این داروها صرف نظر کنید و به دنبال راهکار تازه‌ای برای مبارزه با بیماری خود در این دوران باشید. آنچه محققان می‌گویند این است که مصرف داروهای افسردگی در بارداری ممکن است کودک شما را در آینده با بیماری‌های مختلفی درگیرکند.

مصرف کافئین اگر به صورت معتدل باشد خطری برای شما و جنین ایجاد نمی‌کند، اما اگر در روز بیشتر از ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین ( درکاپوچینو یا قهوه) مصرف کنید خطر سقط جنین تا دو برابر افزایش می‌یابد.

 

ورزش و فعالیت :

 

اگر در انتظار نوزاد هستید لطفا از همین الان مصرف سیگار و الکل را کنار بگذارید.و در صورتی که شما از داروهای تزریقی استفاده مینمایید حتما با پزشک خود در رابطه با ادامه مصرف دارو مشورت نمایید. و فراموش نکنید که شما نیاز به مصرف روزانه 400 میلی گرم فولیک اسید دارید البته در صورتی که مصرف آن را از 3 ماه قبل ا ز باردار شدن شروع کنید؛ بسیار بهتر است.

 

می توانید برای آگاهی از زمان بارداری از شیوه های مختلفی استفاده نمایید دو نمونه از راه هایی که می توانید در منزل هم آن را انجام دهید یکی گرفتن دمای بدن است که برای این کار می توانید هر روز صبح بعد از خواب دمای بدن را با استفاده از دماسنج های دیجیتال اندازه گیری کنید و یا اینکه از کیت های حاملگی که در داروخانه ها موجود است استفاده نمایید.

 

بهترین ورزش برای شما 30 دقیقه پیاده روی در 4 روز از هفته است.

 

بهتر است از همین الآن بدنبال پزشک مناسب برای خود باشید .بهتر است حداقل دو پزشک را انتخاب نمایید و به انها مراجعه نمایید و در هنگام ملاقات سوالات خود را از آنها بپرسید.با جوابهایی که آنها به شما می دهند و نحوه جوابدهی آنها که آیا کامل و جامع بوده است یا خیر همچنین صحبت با بیماران قبلی انها و روش های زایمانی که آنها اغلب استفاده می کنند بهتر می توانید پزشک خود را انتخاب نمایید.

 

سعی برای باردار شدن ممکن است سخت و طاقت فرسا باشد. این موضوع استرس و فشار عصبی را بیشتر می کند که برای بارداری نامطلوب است. ورزش یکی از راههای مفیدی است که شما را از قید و بند استرس و فشارهای عصبی منفی می رهاند. پس سعی کنید در برنامه هفتگی خود 4 الی 5 روز در هفته و هر روز به مدت 30 دقیقه، برنامه ورزش کردن بگنجانید

 

نکات تغذیه مادر

 

2901

 

اگر شما یا همسرتان برای درمان از گیاهان دارویی استفاده می کنید، شاید بهتر است که با مشورت پزشک خود آنها را برای مدتی کنار بگذارید؛ زیرا تحقیقات نشان داده است که برخی از گیاهان دارویی تاثیرات منفی‌ای روی اسپرم می گذارند.

 

 

منبع:   مهدپرتال

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار