159104
۱۹ خرداد ۱۳۹۷
مدیرکل بهزیستی استان زنجان:

۲۸۸ کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست زیرپوشش بهزیستی هستند+ شرایط واگذاری فرزند

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۸۸ کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست زیرپوشش اداره کل بهزیستی استان زنجان هستند، گفت: ۹۲ کودک در خانه‌های کودک و نوجوان نگهداری می‌شوند.

به گزارش کودک پرس ، محمد محمدی قیداری اظهار کرد: در حال حاضر 288 کودک بی سرپرست و بد سرپرست زیرپوشش اداره کل بهزیستی استان زنجان هستند.

وی با اشاره به اینکه تعداد کل کودکان نزد بستگان سببی و نسبی ( کودکان امداد بگیر)  ۱۹۶ کودک است، گفت: طبق آمار ماهیانه مبلغ ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال به حساب این کودکان واریز می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه بهزیستی استان زنجان دارای چهار مرکز شبانه روزی غیر دولتی و یک مرکز دولتی شیرخوارگاه و نوباوه‌گان است، گفت: از کل کودکان زیرپوشش این اداره کل ۹۲ کودک در خانه‌های کودک و نوجوان نگهداری می‌شوند.

محمدی قیداری در ادامه به شرایط واگذاری فرزندان نیز اشاره کرد و افزود: این موضوع نیازمند وجود شرایط و مدارکی است که از جمله آن گواهی ناتوانی در بچه‌دار شدن که باید از پزشک متخصص زنان و زایمان گرفته شود، گواهی پزشکی قانونی در مورد عقیم بودن زوجین یا یکی از آنها و حکم سرپرستی آزمایشی از مراجع قضایی است.

لازم به ذکر است، تصویر شناسنامه زن و مرد صفحه اول و دوم،  تصویر سند ازدواج،  برگ عدم سوءپیشینه کیفری زن و شوهر، گواهی سلامت جسم و روان از پزشکی قانونی برای هر دو نفر، گواهی تمکن مالی که می‌تواند فیش حقوقی، فتوکپی سند ماشین، منزل مسکونی یا هر ملک دیگری باشد، گواهی سلامت از پزشک که مبتلا نبودن زن و شوهر به بیماری‌های صعب‌العلاج را تایید کند و  گواهی عدم اعتیاد نیز از دیگر مدارک مورد نیاز برای واگذاری فرزند است.

 

سازمان بهزیستی موظف است درصورت لزوم متقاضیان را برای دریافت گواهینامه های مورد نیاز به سازمان های ذیربط معرفی کند و البته مشاوره قبل از فرزندپذیری از موارد مهمی است که زوجین قبل از تشکیل کمیته فرزندخواندگی باید در آن شرکت نماید؛ نتیجه جلسات در پرونده درج شود.
طرح پرونده در کمیته فرزندخواندگی یعنی چنانچه تصمیم کمیته مبنی بر پذیرش متقاضیان باشد، در لیست نوبت قرار می‌گیرند و درصورت فرارسیدن نوبت برای انتخاب فرزند به شیرخوارگاه معرفی می‌شوند.
در صورت انتخاب فرزند والدین متقاضی توسط بهزیستی استان به دادگاه صالحه برای صدور قرار دوره آزمایشی (حکم سرپرستی موقت) معرفی خواهند شد و پس از صدور حکم سرپرستی، کودک انتخابی طی صورتجلسه‌ای به والدین تحویل خواهد شد و مراتب به دادگاه مربوطه اعلام می‌شود.

درطی دوره آزمایشی 6 ماهه، باید حداقل سه بازدید از طرف مددکاران اجتماعی از خانواده فرزند پذیر به عمل آید و در صورت تائید وضعیت مراقبت از فرزند و توانایی خانواده و حفظ منافع فرزند، گزارش نهایی تهیه و برای صدور حکم قطعی سرپرستی به دادگاه ذیربط منعکس می‌شود.

در مورد اخذ شناسنامه کودک با مشخصات والدین قانونی بعد از طی دوره 6 ماهه آزمایشی و صدور حکم قطعی اقدام خواهد شد.
به منظور حفظ منافع فرزند، تامین آتیه وی و جبران عدم برخورداری فرزند از ارثیه والدین حقوقی، صلح یک سوم اموال والدین به فرزند خوانده از طریق دفتر خانه‌های رسمی و حتی مراجع قضایی انجام می‌پذیرد.
افتتاح حساب پس‌انداز، بیمه آتیه یا روش‌های اطمینان بخش دیگری نیز می توانند از راهکارهایی باشند که به موازات صلح اموال انجام گیرد.

حکم سرپرستی در صورت تشخیص سازمان بهزیستی مبنی بر آسیب پذیری کودک و عدم شایستگی والدین قانونی یا مراجعه والدین حقیقی کودک با هماهنگی دادگاه قابل فسخ است.

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار