موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
153974
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
مدیر قطب علمی فلسفه دین:

مطالعه؛ شاهراه پژوهش‌های کاربردی علوم انسانی/ کانون‌های مساجد استعداد ترویج فرهنگ کتابخوانی را دارند

حجت الاسلام دکتر ساجدی گفت: مساجد می‌توانند نقش مهمی را در فرهنگسازی مطالعه انجام دهند، در این میان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به دلیل ارتباط بیشتر با نسل نوجوان و جوان می‌تواند با برنامه ریزی دقیق به ترویج فرهنگ کتابخوانی کمک کند.

به گزارش کودک پرس ، حجت الاسلام دکتر ابوالفضل ساجدی، مدیر قطب علمی فلسفه دین در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، با اشاره به اهمیت پژوهش های بروز و کاربردی در حوزه علوم به ویژه علوم انسانی اظهار کرد: یکی از مهمترین عوامل تحقق این امر آن است که پژوهشگران به منابع جدید و دسته اول و کتاب هایی که به تازگی در حوزه مورد مطالعاتی شان منتشر شده است، دسترسی داشته باشند.

 وی ادامه داد: این بسیار مهم است که برای ارتقای سطح علمی کشور نسبت به وضعیت تحقیق و پژوهش نگاه عمیق تری داشته باشیم؛ از این نظر که تحول در علوم انسانی در گروی اصلاح ساختار متون تحقیقی است و اصطلاح ساختار این متون نیز در گرو بهره مندی از کتاب ها و منابع دست اول است.

ساجدی با بیان اینکه پژوهش های لازم در حوزه علوم انسانی در باب مبانی و مفاهیم همچنان با کاستی هایی مواجه است، تصریح کرد: رویدادهایی نظیر نمایشگاه کتاب می تواند فرصتی باشد، مجموعه ای از آثار را به دست مخاطب برسانیم و اگر در طول سال به هر دلیل امکان تهیه  انواع آثار و کتاب های مشتمل بر نظریات اندیشمندان را نداشته ایم، حداقل در این فرصت چنین امکانی را فراهم کرده و میدان تحقیق را از این طریق برای محققان باز بگذاریم و راه را برایشان هموار کنیم.

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم پژوهش منطقی و دقیقی داشته باشیم باید موانع را برداریم، بیان کرد: باید مسایل مختلف موجود در علوم را بررسی و رابطه آن مبانی را با مسایل کنونی کشف کنیم، باید ورود منطقی به موضوع داشته باشیم و مباحث قابل قبول علوم انسانی موجود را بررسی کنیم نه اینکه آنچه که تاکنون به دست آمده است را کنار بگذاریم یا بیاییم و فقط بر نظریات دیگران تکیه کنیم بدون آنکه کتاب ها و آثار سایر اندیشمندان را بخوانیم و از آنها مطلع شویم.

مدیر قطب علمی فلسفه دین اسلامی تاکید کرد: یکی از ظرفیت های قابل توجهی که اقشار مختلف مردم در آن حضور یافته و از محیط آن متاثر می شوند، مسجد است، مساجد می توانند نقش مهمی را در فرهنگ سازی مطالعه انجام دهند، هر مسجد می تواند فرصتی برای کلید زدن روش های صحیح تحقیق و مطالعه میان افراد به ویژه نوجوانان و جوانان باشد، در این صورت سر و کار داشتن با مباحث برای افراد فقط در دوره مدرسه و دانشگاه نیست، بلکه مسجد در کنار این دو نهاد می تواند نقش مهمی را ایفا کند و در فشای عبادی و معنوی فرهنگ مطالعه را نهادینه سازد.

 

ساجدی تاکید کرد: در گذشته و در طول تاریخ اسلام، مساجد همواره نقش تعیین کننده و محوری داشتند به گونه ای که علم اندوزی و علم افزایی از ابتدا در مسجد مطرح بود و بسیاری از فعالیت های جامعه در مساجد سازماندهی می شد. مرکز نشر علم مساجد بودند. امروز شاید به جهت گسترش شهرها و رواج زندگی مدرن بسیاری از وظایف و فعالیت ها تقسیم شده باشد با این وجود مسجد همچنان ظرفیت والایی برای فرهنگ سازی در جامعه دارند، چرا که پذیرای اقشار مختلف مردم هستند و حضور مردم در یک محبط معنوی به تنهایی عامل همدلی بوده و هدف های مشترک را شکل می دهد.

 

وی در مورد ظرفیت های فرهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد، خاطرنشان کرد: این ظرفیت قابل توجهی است که در مساجد متبلور است و با توجه به اینکه بیشتر مخاطبان اش جوانان هستند، بنابراین می تواند در صورت برنامه های دقیق بسیار موثر عمل کرده و در امر کتاب خوانی و ترویج آن فعال باشد.

 

 

 

منبع: شبستان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار