موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
149335
۱۷ فروردین ۱۳۹۷

سلامت شهرها در گرو سلامت کودکان

به گزارش کودک پرس ، در میان تمام شاخص های شهری، کودکان را نیز می توان گنجاند؛ به این معنی که حفظ سلامت کودکان یکی از پیش نیازهای اصلی حفظ سلامت و توسعه جوامع شهری محسوب می شود. به گزارش فصل اقتصاد و به نقل از citiesspeak این نکته ثابت شده که با گذشت زمان، شهرهایی […]

به گزارش کودک پرس ، در میان تمام شاخص های شهری، کودکان را نیز می توان گنجاند؛ به این معنی که حفظ سلامت کودکان یکی از پیش نیازهای اصلی حفظ سلامت و توسعه جوامع شهری محسوب می شود.
به گزارش فصل اقتصاد و به نقل از citiesspeak این نکته ثابت شده که با گذشت زمان، شهرهایی که سعی در حفظ محیط زیستی سالم و فارغ از آلاینده ها دارند، مزایای طولانی مدت هم برای شهر و هم برای ساکنان آن فراهم می کنند. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی خود می تواند، هزینه های هنگفت بهداشتی به شهروندان تحمیل کند. مواد شیمیایی مانند آفت کش ها، سرب، ذرات معلق ناشی از آلودگی هوا و … باعث آسیب به مغز نوزادان، از دست دادن بهره هوشی و همچنین خطر ابتلا به اوتیسم خواهد شد.
بسیاری از شهرهای دنیا موفق شدند با اتخاذ ابتکارهایی برای حفظ سلامت محیط شهری، از سلامت کودکان مراقبت کنند. در بعضی از کشورها توجه به کودک و سلامت جسمی و روانی او از دوران بارداری مادر و قبل از تولد نوزاد آغاز می شود و مرحله به مرحله در دوران بعد از تولد او تکوین می یابد:
تیرانا؛ پایتخت آلبانی
در این شهر یک فضای آزاد دائمی برای کودکان را می توان مشاهده کرد. میدان اصلی این شهر کاملا خالی از ترافیک اتومبیل بوده و برای بازی کودکان تبدیل به یک فضای استاندارد شده است. ساکنان این شهر متقاعد شده اند که میدان مرکزی تیرانا، یک فضای آزاد دائمی برای کودکان است. آلاینده های PM10 در این ناحیه در حال حاضر 15 درصد کاهش یافته اند. دوچرخه سواری در میان کودکان تیرانا تبدیل به یک فرهنگ قوی شده است.
رتردام؛ پایتخت هلند
در سال 2006 میلادی، رتردام در حدود 15 میلیون یورو برای بهبود فضاهای عمومی، مسکن، فضاهای ترافیکی امن در محله های کم درآمد و تلاش برای ساختن یک شهر دوست داشتنی اختصاص داد. پارک جنگلی این شهر تبدیل به یک فضای باز برای بازی های بدون ساختار برای کودکان شده است ضمن این که انها می توانند از تنوع زیستی حیات وحش در این پارک لذت ببرند. این پارک جنگلی سالانه حدود 35 هزار بازدید کننده جذب می کند.
بوگوتا؛ پایتخت کلمبیا
شهردار سابق بوگوتا؛ انریکه پینالوزا از کودکان به عنوان مهمترین شاخص های شهری یاد کرده است و معتقد است که اگر شهر برای کودکان ساخته شود، آینده آن تضمین خواهد شد. او می گوید: شهری که به کودکان خود توجه نکند، به نسل گذشته، موجود و آینده خود توجه نکرده است. در این شهر سیستم حمل و نقل سریع و پاک، خطوط دوچرخه سواری ایمن، و 1200 پارک و فضای بازی طراحی شده است. نرخ جرم و رفتارهای اجتماعی خطرناک در شهر بوگوتا در میان کودکان بسیار پایین است. در این شهر فضاهای دارای رنگ آمیزی روشن بین مسیرهای مهد کودک، مدرسه و پارک مشخص شده است. تعبیه مناطق تغذیه با شیر مادر در مکان های عمومی و فضاهای بازی یکی از چشم گیرترین استانداردهای پایتخت کلمبیا است.
لکسینگتون؛ آمریکا
در این شهر در بیشتر ماه های ژوئن دمای هوا به بیش از 27 درجه سانتی گراد می رسد و در کل تعداد روزهای گرم سال زیاد است. با این حال تعداد زیادی از چشمه های عمومی و پارک های آبی برای تفریح کودکان و نوجوانان در دسترس هستند. فضاهای باز خانوادگی و پارک های آبی همراه با دسترسی فراوان کودکان به توالت های مخصوص کودک باعث شده تعداد بازدیدکنندگان این مناطق سه برابر شود.
ونکوور؛ کانادا
تعداد کودکان و نوجوانان این شهر بین سال های 2001 تا 2011 دو برابر شده است با این حال مقامات محلی ونکوور به دنبال ایجاد رفاه کودکان حتی در میان خانواده های کم درآمد هستند. جشنواره بین المللی کودکان ونکوور در ماه های مه و ژوئن جشنواره مخصوص کودکان برگزار می شود و با برنامه های متنوع و سرگرم کننده فضای مناسب برایشان ایجاد می گردد. بهره ‌مندی این شهر از محیط زیست بکر و وجود جنگل‌ های همیشه سبز و نسیم ساحلی به پاکسازی هوای آن کمک شایانی می ‌کند.
هاوانا؛ کوبا
این شهر با وجود فقر، تحریم و سرمایه گذاری اندک در خدمات درمانی در زمره سالم ترین شهرهای جهان قرار می‌گیرد. «پیشگیری» بهترین راه برای کاهش ابتلا به بیماری و به‌ دنبال آن کاهش هزینه‌ هاست. اقدامات ساده‌ ای نظیر واکسیناسیون 100 درصدی و معاینات منظم از بسیاری بیماری ‌ها پیشگیری می ‌کند. در این شهر هر جامعه کوچک به یک شبکه کوچک از پزشکان دسترسی دارد که مطب‌ هایشان در نزدیکی منازل آنها قرار دارند. در این شهر همچنین به کودکان کمک‌ های اولیه و احیای قلبی آموزش داده می ‌شود. این آموزش‌ ها از آنجا اهمیت دارد که کوبا عمدتا در معرض بلایای طبیعی نظیر طوفان‌ های شدید است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار