مرتضی نظری رئیس مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش با انتقاد از سیستم فعلی آموزش و پرورش گفت: در سیستم حال حاضر آموزش و پرورش، متاسفانه آموزش از تربیت و پرورش پیشی گرفته است به گونهای که این معضل باعث به وجود آمدن یک رشد نامتوازن شده است.
به گزارش کودک پرس، مرتضی نظری با اشاره به اقدامات و برخی تغییرات آموزشی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: دو فرایند مهم درون سازمانی و برون سازمانی در سازمان آموزش و پرورش در حال روی دادن است که در تلاش هستیم این دو اقدام مهم را با هماهنگی و همکاری جامعه بزرگ معلمان، دانشآموزان و اولیاء دانشآموزان به سرانجام برسانیم.
وی دانشآموز، معلم و اولیاء را سه عنصر اصلی تشکیل دهنده آموزش و پرورش دانست و ضمن انتقاد از سیستم آموزشی فعلی مدارس گفت: در سیستم حال حاضر آموزش و پرورش، متاسفانه آموزش از تربیت و پرورش پیشی گرفته است به گونهای که این معضل باعث به وجود آمدن یک رشد نامتوازن شده است.
رئیس مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به نفوذ موسسات کمک آموزشی و کمک درسی به مدارس کشور و ارتباط آن با تخریب سیستم تربیتی دانش آموزان افزود: این موسسات باعث ایجاد انحراف تربیتی در مدارس شدهاند به گونهای که دانشآموز توانمند در دریافت نمرات بالای درسی بوده اما از توانمندیهای اجتماعی که از مهمترین رسالت آموزش و پرورش هر کشوری به شمار میرود،کاملا بیبهره است که در این خصوص آموزش و پرورش باید از مسیر انحرافی خود بازگردد.
وی با انتقاد از مدیران برخی مدارس اظهار داشت: برخی از مدیران، موفقیت دانشآموزان را تنها در یک نوع سواد که همان موفقیت در کنکور است،میدانند،که این خود بروز آسیبهای اجتماعی و بهداشت روانی و محیطی دانشآموزان را در آینده نه چندان دور به دنبال دارد.
نظری ادامه داد: تصحیح نگرش معلمان، تقویت پاسخگویی و کاهش فاصله ایجاد شده میان جامعه و آموزش و پرورش از جمله فرآیندهای پیش روی این وزارت خانه در بخش برون سازمانی است.
وی با بیان اینکه اکنون سیستم تربیتی آموزش و پرورش کاملا ناتوانپرور شده است خاطرنشان کرد: برای زیستن در دنیای مدرن به توانمندی نیاز داریم و از سوی دیگر برای اینکه بتوان جایگاه جمهوری اسلامی ایران را در افق 1404 به بالاترین نقطه در منطقه برسانیم، راهی جزء توانمندپرور کردن نظام آموزشی نداریم.
وی افزود: رقابتی شدن مدارس هدف تعلیم و تربیت نیست بلکه ایجاد رفاقت در میان دانشآموزان، آموزش نحوه زندگی و مهارتهای زندگی کردن در کنار مهارتهای ارتباطی باید هدف آموزش و پرورش و مدیران مدارس و همچنین معلمان و اولیاء باشد.
ارسال نظر