132407
۱۷ دی ۱۳۹۶
سخنی با هنرمندان و دست‌اندركاران فرهنگ در همدان؛

تئاتر «بزرگسال» را كوچك نشماريد

برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان، عاملی برای ارضای هنرمندان در تولید آثار نمایشی شده است، البته تئاتر بزرگسال سال‌هاست به حاشیه رفته، و جای خالی آن را در اجراهای همدان و سایر جشنواره‌ها می‌بینیم.

به گزارش کودک پرس ، سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از 28 دی‌ماه تا 9 بهمن‌ماه برگزار خواهد شد و نمایش‌های برگزیده کشور در کنار آثار خارجی راه یافته به این جشنواره به روی صحنه خواهند رفت.

نمایش «آئین‌ دایره‌زدایی از یک در گچ مانده قفقازی» به کارگردانی سجاد طهماسبی از تویسرکان در این جشنواره حضور دارد که با وجود حضور یک اثر، باز جای شکرش باقی‌است که در یک رویداد بین‌المللی جای همدان خالی نباشد.

حال سئوال اینجاست چرا باید شرایط این طور شود که هنرمندان همدان به واسطه برگزاری رویداد بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از ابتدا تاکنون و تلاش برای حفظ این جایگاه، همه هم و غم خود را برای تولید آثار در این بخش کرده و تئاتر بزرگسال مغفول بماند!

 

افزایش تولید آثار نمایشی در حوزه تئاتر بزرگسال، به این معنا نیست که همدان با تولید و ارسال آثار به جشنواره‌ها حتما انتخاب می‌شود و در جشنواره‌ها به روی صحنه می‌رود، بلکه منظور عدم همت هنرمندان در حوزه تئاتر بزرگسال و حضور در جشنواره‌های مختلف است.

هنرمندان و عوامل هنری همدان از سال‌های گذشته تمام همت خود را برای ارتقای سطح هنری خود در بخش تئاتر کودک و نوجوان گذاشته و سعی بر تولید آثار صحنه‌ای و خیابانی تئاتر کودک و نوجوان دارند، برکسی پوشیده نیست اما اگر در کنار این دغدغه، نیم‌نگاهی هم به تئاتر بزرگسال و حضور در جشنواره‌ها به ویژه تئاتر فجر و جشنواره تئاتر خیابانی مریوان داشتند، به جایی برنمی‌خورد.

 

مگر نه اینکه همدان خود را در زمینه هنر تئاتر به نوعی سرآمد دانسته و هر سال به این هنر فاخر به صورت ویژه و در قالب جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پرداخته می‌شود، پس دلیل اینکه هنرمندان همدان خود را محصور و محدود به فعالیت در بخش کودک و نوجوان تئاتر می‌دانند، چیست؟

از چند سال گذشته بسیاری از فعالان فرهنگی و هنری و حتی هنرمندان تئاتر دغدغه این را دارند که در طول سال باید تولیدکنندگان آثار هنری به تئاتر بزرگسال نیز توجه داشته باشند، اما این دغدغه همچنان بی‌پاسخ مانده و اهالی هنر بی‌توجه از کنار آن می‌گذرند.

 

پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین هر سال میزبان جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان است و هنرمندان همدانی نیز برای اینکه در این جشنواره جایی داشته و از امتیاز میزبانی برخوردار شوند، همه تلاش خود در طی سال صرف تولید و اجرای آثار کودک و نوجوان می‌کنند و اینگونه است که تئاتر بزرگسال به حاشیه می‌رود!

با این حال بسیاری از هنرمندان عدم حمایت مسئولان را عامل بی‌توجهی به تئاتر بزرگسال می‌دانند، در حالی که خودشان نیز باید آغازگر این تجربه هنری باشند و از مسئولان برای حمایت طلب یاری کنند.

شاید هم هنرمندان دست به تولید آثار هنری بزرگسال زده و با کم‌اقبالی از سوی مخاطبان مواجه شده باشند، بنابراین مسئولان باید برای نمایش‌های بزرگسال چاره‌ای اندیشیده و با انجام تدابیر لازم مانع از خالی شدن سالن‌های نمایش‌ شوند.

 

امید است با حمایت و تلاش متولیان فرهنگ و هنر شهروندان همدانی با تئاتر بزرگسال نیز همچون تئاتر کودک و نوجوان آشنا شوند و ضمن استقبال موجب رشد این بخش از هنر تئاتر باشند.

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار